مشاهده همه محصولات
محصولی پیدا نشد
آخرین نظرات
بدون نظر
جستجو در وبلاگ

قابلیت فیس آیدی (Face ID) اپل چیست؟

نوشته شده در تاریخ3 سال پیش
دوست داشتن0

در این مقاله قصد داریم یکی از مشهورترین قابلیت های امنیتی دنیای دیجیتال یعنی فیس آیدی (Face ID) را بررسی کنیم. کمپانی بزرگ اپل با عرضه گوشی آیفون 10 یا IPhone X به عنوان نخستین اسمارت فون تمام صفحه خود، دکمه فیزیکی هوم (Home) گوشی های خود را حذف کرد. با حذف دکمه هوم عملا ویژگی اثر انگشت (Finger Print) نیز جای خود را به تکنولوژی جدیدتری داد. قابلیت فیس آیدی با شناسایی چهره کاربر به عنوان جدیدترین درگاه امنیتی گوشی های هوشمند در IPhone X معرفی شد. در ادامه این مقاله قصد داریم ضمن ارائه توضیحاتی درباره فیس آیدی، شما را با این قابلیت مهم آشنا کنیم. با وبلاگ فروشگاه اینترنتی سی و سه پل همراه باشید.

فیس آیدی (Face ID) و قابلیت های آن

پیش از اپل نیز بسیاری از کمپانی های تولیدکننده از قابلیت شناسائی چهره بهره می بردند اما به دلیل اشکالات و بروز خطاها و باگ های امنیتی فراوان این ویژگی تقریبا منسوخ شده بود. اپل با بهبود این تکنولوژی و بهبود ایرادات و بالا بردن سطح امنیتی آن توانست جایگزین بسیار مناسبی را برای سنسور اثر انگشت در گوشی های IPhone X ایجاد کند. اپل معتقد است فیس آیدی روشی ایمن و در عین حال بسیار سریع در باز کردن قفل دستگاه است و توانایی اسکن چهره افراد در محیط های گوناگون و زوایای مختلف را دارد.

فیس آیدی در کنار قابلیت تشخیص چهره و قفل ورودی مزایای دیگری نیز دارد. یکی دیگر از ویژگی های فیس آیدی، قابلیت (Animoji) است. انیموجی ترکیبی از عبارت (Animated Emoji) به معنی «ایموجی متحرک» است. شما با استفاده از این قابلیت می توانید ایموجی های متحرکی تولید کنید. انیموجی این امکان را دارد که با استفاده از پردازش صدا و تصویر کاربر، به 12 شکل مختلف ایموجی های متحرکی تولید کند. کاربران می توانند آن ها را در مسنجرهای اختصاصی اپل مورد استفاده قرار بدهند. پس از گذشت دو سال این ویژگی همچنان یکی از قابلیت های محبوبی است که توسط اپل معرفی شده است. نوع آوری در زمینه ایموجی های متحرک بسیاری از کاربران را شیفته خود کرد. به گونه ای که دیگر کمپانی های تولید اسمارت فون مانند سامسونگ به ارائه ایموجی های متحرک اختصاصی خود روی آوردند.

کاربری آسان در هنگام استفاده از (Apple Pay) از دیگر مزایای استفاده از فیس آیدی اپل است. پیش از این برای تایید اعتبار در هنگام خرید از به حسگر (Touch ID) نیاز بود؛ اما اکنون با حذف این سنسور و تنها با 2 بار فشردن دکمه سمت راست گوشی و با استفاده از قابلیت فیس آیدی قادر خواهید بود در یک فرایند بسیار سریع و آسان هویت خود را تایید کرده و عملیات خرید را تکمیل کنید.

خبر خوب دیگر برای کاربران اپل این است که اپل اعلام کرده است که قصد دارد اجازه بهره مندی از قابلیت Face ID برای توسعه دهندگان موبایلی را فراهم خواهد کرد. بدین ترتیب کاربران قادر خواهند بود از این ویژگی در اپلیکیشن های دیگر نیز استفاده بکند. به عنوان نمونه برنامه Snapchat با استفاده از این قابلیت قادر خواهد بود پردازش های دقیق تری بر روی صورت افراد انجام داده و فیلترهای باکیفیت تری برای کاربران اپل ارائه کند.

قابلیت فیس آیدی (Face ID) اپل چگونه کار می کند؟


بطور کلی مکانیزم عملکردی فیس آیدی اپل بدین شکل است که تصویر کاربر که قبلا در حافظه اپل ذخیره شده است با تصویر فعلی او که توسط دوربین جلوی گوشی که الان مقابلش قرار گرفته است مقایسه می شود که اگر تطابق وجود داشت گوشی آنلاک می شود و در غیر این صورت چهره تایید نخواهد شد. اما سوالی که برایتان پیش می آید این است که خب این روش چه تفاوتی با فناوری تشخیص چهره گوشی های دیگر دارد؟ پاسخ این است که هیچ فرقی! اما آنچه که باعث برتری تکنولوژی اپل نسبت به سایر رقبای موجود در بازار می شود توجه به «جزئیات» است. در واقع در تکنولوژی فیس آیدی اپل، پردازش چهره چه در مرحله ذخیره عکس مبنا و چه در مرحله ورود عکس فعلی کاربر بصورت 3 بعدی انجام می شود. تفاوت اساسی تکنولوژی اپل با سایر شناساگرهای چهره در این موضوع است. در نسخه های قبلی فناوری تشخیص چهره، پردازش تصاویر بصورت 2 بعدی صورت می گرفت. این موضوع باعث ایجاد حفره های امنیتی بسیاری شد. زیرا با استفاده از یک عکس ساده از صورت کاربر، می توان به سادگی قابلیت تشخیص چهره را دور زد و فریب داد. این در حالی است که قابلیت Face ID بکار رفته در IPhone X با دریافت و پردازش 3 بعدی تصاویر همچون دژی مستحکم از ورود افراد غریبه و دیگران به فضای گوشی هوشمند شما جلوگیری می کند.

اکنون وارد جزئیات می شویم تا کمی دقیق تر ساز و کار فیس آیدی اپل را مورد بررسی و کنکاش قرار دهیم: همانطور که اشاره شد پردازش چهره در این فناوری بصورت 3 بعدی انجام می شود. Face ID برای اینکه قادر به بررسی 3 بعدی تصاویر باشد نیازمند سنسورها و قابلیت های بسیاری است. استفاده از تکنولوژی های (Light Projector) و (True-Depth) ازجمله مهمترین مواردی هستند که فیس آیدی اپل از آنها بهره می برد.

Light Projector یک پروژکتور نور فرا بنفش است. این ویژگی به طور اختصاصی در این قابلیت به کار رفته است و کمک می کند تا فیس آیدی در محیط های تاریک و کم نور بتواند عملکرد مناسبی داشته باشد. هنگامی که کاربر به هر دلیلی قصد استفاده از فیس آیدی را داشته باشد باید گوشی را به طرف صورت خود بگیرد. در این هنگام Light Projector یک نور فرا بنفش را به سمت چهره کاربر ساطع خواهد شد. البته نور ساطع شده در محیط های نوری گوناگون شدت متفاوتی خواهد داشت. این اطلاعات از طریق سنسورهای دریافت کننده نور محیط به فیس آیدی و درنهایت به پروژکتور نوری فرستاده می شود و بر همین اساس میزان نور ساطع شده تعیین می گردد. نور فرا بنفش در محدوده نورهای مرئی قرار ندارد و با چشم غیرمسلح امکان دیدن این نور وجود ندارد. به همین دلیل درهنگام استفاده از قابلیت فیس آیدی در مکان های تاریک شما هیچ وقت متوجه نورهای فرا بنفش نخواهید شد.

True-Depth نیز در واقع یک لنز دوربین اختصاصی است که به قابلیت Face ID امکان الگوبرداری سه بعدی چهره کاربر یا همان (Mapping) را فراهم می سازد. وقتی که کاربر گوشی هوشمند را به طرف چهره خود گرفت و نور فرا بنفش به سوی چهره اش ساطع شد بلافاصله کار True-Depth شروع می شود. با استفاده از این تکنولوژی یک پردازش کامل و بسیار دقیق به صورت 3 بعدی از چهره فرد تهیه شده و به عنوان عکس مرجع در مموری دستگاه ذخیره می شود. اطلاعات پردازش شده از چهره به قدری دقیق و با جزئیات است که درصورت تغییر مدل مو یا ریش و یا درصورت استفاده از عینک نیز خللی در عملکرد فیس آیدی ایجاد نخواهد شد. علت این امر این است که الگوی 3 بعدی چهره در همه این موارد ثابت بوده و تغییر نمی کند. در نهایت این الگو و سایر اطلاعات بدست آمده از آنالیز چهره فرد برای ادامه مراحل پردازش به سوی پردازنده دستگاه فرستاده می شود تا دستورات لازم از سوی پردازنده به دیگر قسمت های سخت افزاری دستگاه منتقل شود.

نحوه فعالسازی فیس آیدی (Face ID) به چه صورت است؟

فعال کردن قابلیت فیس آیدی کار چندان دشواری نیست و تنها با دنبال کردن چند دستور العمل ساده می توانید این قابلیت را در گوشی آیفون خود فعال کنید. برای فعالسازی، ابتدا وارد تنظیمات (setting) دستگاه خود شوید. اکنون به قسمت (Face ID & Passcode) بروید و گزینه (Enroll Face) را انتخاب نمایید. پس از آن گزینه (Get Started)را انتخاب کرده و مطابق دستورالعمل های گوشی به پیش بروید. پس از اتمام مراحل اولیه اکنون دوربین گوشی فعال شده و یک کادر بصوره دایره ای تشکیل می شود. صورت خود را به گونه ای تنظیم کنید که داخل کادر بیافتد و سپس به آرامی صورت خود را حرکت دهید تا پردازش صورت شما به صورت کامل و در زوایای مختلف انجام پذیرد.

 میزان امنیت (Face ID)

بنابر گفته ها و بررسی های مختلفی که انجام شده است، فیس آیدی یکی از ایمن ترین روش های قفل کردن اسمارت فون ها است. کمپانی اپل ادعا می کند که میزان خطای فیس آیدی در حدود یک در میلیون است. این مقدار نشان می دهد که فیس آیدی بر خلاف نظر عموم حتی احتمال خطای کمتری نسبت به قفل اثر انگشت دارد. زیرا احتمال خطا در سنسورهای تاچ آیدی (Touch ID) چیزی در حدود یک در پنجاه هزار است. بنابراین و براساس گفته های اپل باید خیالتان از بابت فیس آیدی راحت باشد. این قابلیت حتی قادر است چهره کاربر را هنگامی که عینک آفتابی به چشم خود دارد هم شناسایی کند. همچنین اگر کسی با استفاده از عکس یا ماسک کاربر قصد ورود به گوشی را داشته باشد، فیس آیدی بخاطر بهره مندی از پردازنده سه بعدی فریب نخواهد خورد.

با تمام تفاسیر فیس آیدی در دو مورد ناکارآمد است. مورد اول زمانی است که شما یک خواهر یا برادر دو قلو داشته باشید. در این صورت امکان فریب فیس آیدی وجود دارد. زیرا بر خلاف عکس که ماهیت دو بعدی دارد برادر یا خواهر د وقلوی شما خودش جلوی دوربین قرار گرفته و الگوی سه بعدی فیس آیدی را به اشتباه می اندازد. بنابراین بهتر است بجای استفاده از فیس آیدی از روش های دیگری مانند گذرواژه (Passcode) استفاده نمایید. مورد دیگر زمانی است که دولت قصد ورود به گوشی شما و بررسی اطلاعات آن را داشته باشد. در این حالت دولت می تواند به صورت کاملا قانونی تمامی پروتکل های امنیتی اپل ملغی کرده و به گوشی شما دسترسی پیدا کند. اما همانطور که می دانید احتمال وقوع هریک از این موارد و به ویژه مورد دوم بسیار کم است. بنابراین بدون در نظر گرفتن این موارد و بطور کلی فیس آیدی یکی از ایمن ترین راه های قفل گوشی هوشمند است که به سادگی قابل هک شدن نیست.

مشکلات رایج عمل نکردن فیس آیدی (Face ID)

گاهی ممکن است فیس آیدی آیفون شما به درستی کار نکند. این مشکل می تواند دلایل متعددی داشته باشد. اختلال در عملکرد فیس آیدی اغلب به دلیل مشکلات سخت افزاری روی می دهد. اما گاهی ممکن است این مشکل به سبب وقوع ایرادات نرم افزاری نیز رخ بدهد که حل آن نیز روش های خاص خود را دارد. بطور کلی چند اقدام ساده ولی موثر در هنگام مواجه با درست عمل نکردن فیس آیدی وجود دارد که شما می توانید با انجام آن ها شخصا مشکل را برطرف نمایید.

تمیز کردن سنسورهای جلوی گوشی: اولین و ساده ترین قدم پاک کردن لبه های بالایی دستگاه و پنل های مربوط به سنسورهای جلوی گوشی است. چرب و یا کثیف بودن سنسورهای جلویی آیفون یکی از دلایلی است که باعث بروز اختلال در عملکرد فیس آیدی می شود.

ری استارت کردن فیس آیدی: اگر با تمیز کردن سنسورها مشکل برطرف نشد به سراغ ری استارت کردن قابلیت فیس آیدی بروید. برای این کار وارد (Setting) دستگاه شده و گزینه (Face ID & Passcode) را انتخاب کرده و پسوورد خود را وارد کنید. پس از وارد کردن پسوورد اسلایدرها را غیر فعال کرده و پس از مدت کوتاهی دوباره فعال کنید. با این کار شما فیس آیدی خود را ری استارت می کنید. بعد از طی مراحل گفته شده بهتر است گوشی خود را نیز ری استارت کرده و عملکرد Face ID دستگاه را بررسی کنید. در اکثر موارد پس از ری استارت، ایراد فیس آیدی برطرف می شود.

ری سِت کردن فیس آیدی: اگر با طی مراحل قبل همچنان فیس آیدی دستگاه آیفونتان با مشکل روبه رو بود بهتر است آن را ری سِت کنید. بمنظور ری سِت کردن فیس آیدی همانند مرحله قبل وارد Setting و سپس Face ID & Passcode شوید و پس از وارد نمودن پسوورد خود گزینه (Reset Face ID) را انتخاب نمائید. پس از این کار گوشی خود را ری استارت کرده و مراحل فعالسازی عملکرد فیس آیدی را که در پیش تر توضیح داده شد مجددا طی کنید.

آپدیت سیستم عامل: به روز نبودن نسخه iOS آیفون شما از دیگر دلایلی است که می تواند در عملکرد فیس آیدی گوشی تاثیرگذار باشد. از این رو به شما توصیه می کنیم سیستم عامل دستگاهتان را به روز کنید. البته پیش از این کار ابتدا مطمئن شوید که آیفون شما فضای کافی برای ذخیره سازی دیتاهای جدید را داشته باشد. همچنین باتری دستگاه باید حداقل 60٪ شارژ داشته باشد و از اتصال به یک شبکه اینترنت ثابت (Wi-Fi) اطمینان حاصل کنید. برای انجام این کار مسیر زیر را طی کنید:

ابتدا وارد Setting شده و از قسمت General به بخش Software Update رفته و پس از آن گزینه Download & Install را انتخاب نمائید. کمی صبر کنید تا عملیات دانلود خاتمه یافته و نصب نرم افزار انجام شود.

ریست کردن کامل آیفون: اگر در هیچ یک از چهار مرحله قبلی ایراد فیس آیدی برطرف نشد، آخرین راه ریست کردن کامل گوشی است. البته در این صورت تمامی اطلاعات خود را از دست خواهید داد و گوشی به حالت پیشفرض تنظیمات کارخانه بازخواهد گشت. برای این کار به تنظیمات (Setting) آیفون رفته و گزینه (General) را انتخاب کنید. سپس از بخش (Reset) گزینه (Reset All Settings) را پس از وارد نمودن گذرواژه خود انتخاب کنید. پس از آن از شما پرسیده می شود که «آیا از ریست نمودن گوشی خود مطمئنید؟» که با تایید این گزینه عملیات ری استارت گوشی آغاز می شود. پس از اتمام عملیات می توانید مجددا تنظیمات فیس آیدی را در گوشی خود راه اندازی نمائید.

بهترین قطعات آیفون را از کجا خریداری کنیم؟

فروشگاه سی و سه پل انواع مختلفی از قطعات گوشی ها از جمله قطعات گوشی های آیفون را با قیمت مناسب در اختیار شما قرار می دهد. اگر قصد خرید بهترین قطعات آیفون را دارید، می توانید از طریق فروشگاه سی و سه پل، انواع قطعات گوشی های آیفون را خریداری کنید.

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

پیگیری سفارش

حساب کاربری

جستجو

مشاهده همه محصولات
محصولی پیدا نشد

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم