مشاهده همه محصولات
محصولی پیدا نشد
آخرین نظرات
بدون نظر
جستجو در وبلاگ

آشنایی با انواع سیم کارت های تلفن همراه

نوشته شده در تاریخ3 سال پیش
دوست داشتن0

سیم کارت ها یکی از مهمترین قسمت های یک گوشی به شمار می روند. هر سیم کارت دارای یک شماره منحصر به فرد است و بدون استفاده از سیم کارت عملا هیچ گونه ارتباطی توسط تلفن های همراه شکل نمی گیرد. به عبارت دیگر ماهیت وجود ارتباطات تلفن های همراه وابسته به وجود سیم کارت ها است. در این مقاله به این وسیله کوچک اما کاربردی نگاهی خواهیم داشت و با انواع آن آشنا خواهیم شد. تا انتها با وبلاگ فروشگاه اینترنتی سی و سه پل همراه باشید.

سیم کارت ها یکی از مهمترین قسمت های یک گوشی به شمار می روند. هر سیم کارت دارای یک شماره منحصر به فرد است و بدون استفاده از سیم کارت عملا هیچ گونه ارتباطی توسط تلفن های همراه شکل نمی گیرد. به عبارت دیگر ماهیت وجود ارتباطات تلفن های همراه وابسته به وجود سیم کارت ها است. در این مقاله به این وسیله کوچک اما کاربردی نگاهی خواهیم داشت و با انواع آن آشنا خواهیم شد. تا انتها با وبلاگ فروشگاه اینترنتی سی و سه پل همراه باشید.

سیم کارت (Sim Card) چیست؟

شرکت های مخابراتی که ارائه دهنده انواع خدمات ارتباطی هستند در مناطق مختلفی اقدام به برپا کردن دکل های مخابراتی می کنند. این شرکت ها سیم کارت هایی را تولید می کنند. در واقع سیم کارت یک تراشه کوچک است که در قسمتی از تلفن های همراه تعبیه می شود. این تراشه امواج تولید شده توسط دکل ها را دریافت کرده و باعث اتصال تلفن همراه به شبکه های ارتباطی می شود. سیم کارت ها در اندازه های مختلفی تولید می شوند که مناسب برای انواع گوشی های تلفن همراه باشند. گوشی های قدیمی وابستگی کاملی به سیم کارت داشتند. و بدون وجود سیم کارت عملا هیچ گونه امکان استفاده از قابلیت های گوشی ممکن نبود. امروزه این وابستگی به ویژه در گوشی های هوشمند بسیار کمتر شده است. اما با این حال هنوز هم سیم کارت ها مهمترین جز یک گوشی به شمار می روند. بدون وجود یک سیم کارت امکان دسترسی به شبکه های تلفن همراه وجود نداشته و امکان برقراری تماس، پیام و حتی استفاده از اینترنت (بجز درهنگام استفاده از اینترنت ثابت خانگی (Wi-Fi)) مقدور نخواهد بود.

سیم کارت نخستین بار در سال 1991 میلادی توسط یک شرکت آلمانی برای استفاده در یک شبکه ارتباطی کوچک فنلاندی تولید و عرضه شد که مورد استقبال بی نظیر مصرف کنندگان قرار گرفت. این امر جرقه ای بود تا سیم کارت ها دنیای ارتباطات را تسخیر کنند. سیم کارت های ابتدایی قابلیت های محدودی داشتند. اما با گذشت زمان و پیشرفت روزافزون فناوری های ارتباطی سیم کارت ها نیز به لحاظ عملکردی رشد چشمگیری داشتند. به عنوان مثال سیم کارت های اولیه در اندازه های بزرگی تولید می شدند اما امروزه شاهد عرضه انواع سیم کارت های کوچکی هستیم که برای استفاده در تمام گوشی ها و مخصوصا گوشی های هوشمند قابل استفاده هستند.

انواع سیم کارت ها

 سیم کارت ها با توجه به فاکتورهای متعددی به دسته های مختلف تقسیم می شوند. مهمترین فاکتورهایی که در بررسی سیم کارت ها حائز اهمیت است اندازه سیم کارت، کمپانی تولید کننده و قابلیت های آن است.باتوجه به اینکه سیم کارت هایی که در گوشی های هوشمند قرار می گیرند انواع مختلفی دارند؛ شناخت هرکدام از این دسته ها می تواند بسیار کمک کننده و مفید باشد. در ادامه به بررسی هریک از این دسته ها می پردازیم:

بررسی سیم کارت ها از نظر اندازه

همانگونه که پیش تر ذکر شد نسل اولیه سیم کارت ها بزرگ بود. در واقع سیم کارت های ابتدایی چندین برابر سیم کارت های امروزی بودند که باید در داخل گوشی های تلفن همراه قرار می گرفتند. امروزه سیم کارت ها در اندازه های کوچکتری عرضه می شوند. سیم کارت های امروزی از نظر اندازه از استانداردهای خاص و یکسانی تبعیت می کنند و بطور کلی به 4 دسته تقسیم بندی می شوند. البته در ادامه به معرفی دو دسته دیگر نیز خواهیم پرداخت که چندان رایج نیستند.

سیم کارت اندازه کامل (Full Size SIM – 1FF)

همانطور که گفته شد سیم کارت های ابتدایی با اندازه های بزرگی عرضه می شدند. سیم کارت های نسل اول تقریبا به بزرگی کارت های اعتباری امروزی بودند. البته این سیم کارت ها امروز منسوخ شده اند و کاربری که هنوز از آن ها استفاده کند دیده نمی شود. بسیاری از دارندگان گوشی های تلفن همراه اولیه این سیم کارت ها را به یاد می آورند. سیم کارت های اندازه کامل در داخل پوکه قرار داشتند و درست به همان شکلی که تهیه می شد، به همراه پوکه در داخل تلفن همراه قرار می گرفت. از این رو به این سیم کارت ها، سیم کارت اندازه کامل یا فول سایز گفته می شود.

سیم کارت مینی (Mini SIM – 2FF)

احتمالا همه شما این سیم کارت ها را به یاد بیاورید. گسترش و همه گیر شدن تلفن همراه در کشور با عرضه سیم کارت های مینی همزمان شد. درواقع سیم کارت های مینی همان سیم کارت های معمولی هستند که پیش از ارائه سیم کارت های جدید در انواع گوشی های تلفن همراه مورد استفاده قرار می گرفتند. سیم کارت های مینی برخلاف سیم کارت های قبلی بصورت یکجا با پوکه پلاستیکی خود درون گوشی قرار نمی گرفتند. بلکه بخشی از پوکه که سیم کارت در آن قرار داشت از مابقی قسمت پلاستیکی جدا شده و در دستگاه قرار می گرفت. تقریبا تمام گوشی هایی که در 10-15 سال پیش تولید می شدند همگی از سیم کارت های مینی پشتیبانی می کردند.

سیم کارت میکرو (Micro SIM – 3FF)

در سال های اخیر با شهور گوشی های هوشمند صنعت موبایلی و به تبع آن سیم کارت های مورد استفاده در این دستگاه ها دگرگون شد. گوشی های هوشمند جدید نیازمند طراحی های باریک تر بودند. از همین رو با عرضه سیم کارت میکرو که نسبت به سیم کارت های اولیه و مینی کوچکتر بودند مورد توجه قرار گرفتند. سیم کارت میکرو را می توان استانداردترین سیم کارت موجود در برای گوشی های هوشمند دانست. تا پیش از ارائه سیم کارت های نانو این سیم کارت ها تقریبا در تمام گوشی های هوشمند و به ویژه گوشی های اندرویدی مورد استفاده قرار می گرفتند. اگر شما در چند سال گذشته صاحب یک اسمارت فون بوده باشید، حتما از این نوع سیم کارت استفاده کرده اید. البته با وجود عرضه سیم کارت های جدیدتر هنوز هم بسیاری از گوشی های هوشمند تولید شده از سیم کارت های میکرو پشتیبانی می کنند. به همین دلیل این سیم کارت ها هنوز هم مورد استفاده واقع می شوند و منسوخ نشده اند.

سیم کارت نانو (Nano SIM – 4FF)

سیم کارت های نانو به عنوان کوچکترین سیم کارت های موجود در بازار شناخته می شوند. در این سیم کارت ها تمامی بخش پلاستیکی حذف شده است و تنها چیپ سیم کارت باقی مانده و استفاده می شود. اکثر گوشی های هوشمند اندرویدی جدید از چنین سیم کارت هایی پشتیبانی می کنند. شرکت هایی مانند نوکیا و اپل پیش از شرکت های دیگر در این زمینه پیشرو بودند و اقدام به تولید گوشی هایی با پشتیبانی سیم کارت نانو کرده اند. البته چندی پیش بین این دو کمپانی بزرگ بحثی در این باره به وجود آمد. چرا که کمپانی اپل قصد داشت سیم کارت نانو را به عنوان استانداردی جدید برای گوشی های هوشمند جا بیاندازد. با این حال اپل بعد از عرضه iPhone 5، تمام محصولات خود را با پشتیبانی سیم کارت های نانو روانه بازار کرده است. کمپانی نوکیا برای اولین بار در برخی از محصولات خود مانند Nokia Lumia Icon و Nokia Lumia 1520 از سیم کارت های نانو بهره جست. در میان سایر تولیدکنندگان اندرویدی نیز شرکت HTC از مدل HTC One M8 شروع به استفاده از این نوع سیم کارت ها کرد. امروزه بخش عمده گوشی های هوشمند از این نوع سیم کارت ها استفاده می کنند.

سیم کارت داخلی (Embedded SIM)

سیم کارت داخلی دیگر سیم کارتی است که مانند سیم کارت های فول سایز کاربرد چندانی نداشته و دیگر از آن ها استفاده نمی شود. این سیم کارت ها از همان ابتدا برای استفاده در انواع گوشی های تلفن همراه و تبلت ها عرضه نشده بودند. البته چندی پیش شایعاتی مبنی بر علاقه کمپانی اپل به استفاده از سیم  کارت ها جاسازی شده در محصولات خود منتشر شد. با استفاده از این سیم کارت ها کاربران اپل قادر بودند اپراتور خود را در اپ استور انتخاب کرده و بلافاصله دستگاه خود را فعال نمایند. عبارت (Embedded) به معنی «جاسازی شده» است. علت نام گذاری این سیم کارت ها در کارایی شان است. سیم کارت های جاسازی شده در برنامه های کاربردی ماشین به ماشین (M2M) مورد استفاده قرار می گیرند. به عنوان مثال در اتومبیل هایی مانند Audi مدل سال 2015 و یا در بعضی از مدل های کمپانی فولکس واگن (Volkswagen) از این سیم کارت ها استفاده می شود. البته لازمه استفاده از سیم کارت های مذکور انتخاب اپراتورهایی است که چنین سیم کارتی را عرضه کنند. از عرضه کنندگان سیم کارت های جاسازی شده می توان به کمپانی معروف Vodafone اشاره کرد.

پانچ کردن سیم کارت

پانچ کردن سیم کارت یک کار بسیار حساس و ظریف است. به همین دلیل به شما توصیه می کنیم عمل پانچ سیم کارت را به افرادی ماهر و کار بلد بسپارید تا بتوانند این کار را به درستی و دقیق انجام دهند. اگر کوچکترین خطایی در هنگام پانچ رخ دهد ممکن است به سیم کارتتان آسیب وارد شده و از کار بیافتد. در اینصورت مجبور خواهید بود یک هزینه اضافی برای خرید و فعالسازی مجدد سیم کارت متحمل شوید. بنابراین اگر تخصص این کار را ندارید برای پانچ سیم کارت خود به سراغ یک فرد ماهر بروید. یک نکته مهم در این خصوص این است که تا حد امکان برای پانچ سیم از دستگاه پانچ استفاده شود. زیرا این کار هم باعث دقت بالای این عمل شده و سیم کارت هیچ آسیبی نمی بیند و هم اینکه قابل پلاستیکی سیم کارت باقی مانده در اختیارتان می ماند. این قاب پلاستیکی به شما کمک می کند هنگام جابجایی سیم کارت و قراردادن آن در داخل یک گوشی دیگر که از سیم کارت معمولی پشتیبانی می کند، به آسانی این کار را انجام دهید. البته درصورت از دست دادن یا گم کردن این قاب نگران نباشید. نگهدارنده ها سیم کارت (Sim Tray) در بازار وجود دارند که با قیمت بسیار مناسب می توانید آن ها را تهیه نمایید.

شرکت سازنده

همانطور که گفته شد یک شرکت آلمانی نخستین شرکت سازنده سیم کارت بود. امروزه بسیاری از شرکت های بسیاری در حوزه خدمات ارتباطی، به تولید سیم کارت های متنوع و گوناگون پرداخته اند. برخی از این شرکت ها مانند Vodafone و Turk Telekom به یک برند معتبر در سرتاسر جهان تبدیل شده اند. در کشور نیز شرکت هایی مانند همراه اول، ایرانسل و رایتل اپراتورهای برتر در این حوزه هستند. که هریک انواع مختلفی از سیم کارت ها را ارائه می دهند.

انواع سیم کارت بر اساس نوع پرداخت (دائمی و اعتباری)

سیم کارت ها باتوجه به عملکردی که دارند و خدمات متنوعی که به کاربران ارائه می دهند به سه دسته دائمی، اعتباری و دیتا تقسیم می شوند. سیم کارت های اعتباری تقریبا در تمامی برندهای تولیدکننده عرضه می شوند. برای استفاده از این سیم کارت ها کاربر باید با پرداخت مبلغی آن را شارژ نماید. سیم کارت های اعتباری ارزانتر هستند و به همین دلیل از سایر سیم کارت های موجود در بازار پرطرفدارترند. سیم کارت های دائمی نیازی به شارژ مجدد نداشته و همواره در دسترس برای استفاده هستند. صورتحساب این سیم کارت ها به صورت ماهیانه از سوی شرکت ارائه دهنده خدمات برای کاربر ارسال می شود و کاربر ملزم به پرداخت آن است. در غیر اینصورت شرکت خدمات دهنده سرویس خدماتی کاربر را مسدود می کند. دسته آخر نیز سیم کارت های دیتا است. این سیم کارت ها قادر به برقراری تماس و ارتباطات تلفنی نهستند و تنها برای اتصال به اینترنت مورد استفاده قرار می گیرند. سیم کارت دیتا را علاوه بر گوشی های تلفن همراه می توان در داخل مودم ها قرار داد و استفاده نمود.

جمع بندی و نتیجه گیری

قطعات موبایل سی و سه پل، انواع مختلفی از قطعات گوشی مرتبط با سیم کارت را در اختیار شما قرار می دهد. اگر به دلیل گم شدن خشاب سیم کارت، قصد خرید خشاب سیم کارت برای گوشی خود را دارید، می توانید از طریق فروشگاه سی و سه پل اقدام به خرید خشاب سیم کارت کنید. همچنین اگر به دلیل ایجاد مشکل، کانکتور سیم کارت گوشی شما دچار مشکل شده است، می توانید بهترین کانکتورهای سیم کارت را از فروشگاه سی و سه پل خریداری کنید.

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

پیگیری سفارش

حساب کاربری

جستجو

مشاهده همه محصولات
محصولی پیدا نشد

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم