مشاهده همه محصولات
محصولی پیدا نشد
آخرین نظرات
بدون نظر
جستجو در وبلاگ

آشنایی با لوازم تعمیرات موبایل؛ چه لوازمی برای تعمیرات موبایل لازم است؟ - بخش دوم

نوشته شده در تاریخ3 سال پیش
دوست داشتن0

در بخش اول مقاله "آشنایی با لوازم تعمیرات موبایل؛ چه لوازمی برای تعمیرات موبایل لازم است؟" ضمن ارائه اطلاعاتی درباره لوازم تعمیرات موبایل، شما را با لوازم تعمیرات نرم افزاری و نیز تعدادی از لوازم تعمیر سخت افزاری موبایل آشنا کردیم. در بخش دوم این مقاله نیز قصد داریم سایر تجهیزات مورد نیاز برای تعمیرات سخت افزاری موبایل را برای شما معرفی کنیم. با سی و سه پل همراه باشید.

در بخش اول مقاله "آشنایی با لوازم تعمیرات موبایل؛ چه لوازمی برای تعمیرات موبایل لازم است؟" ضمن ارائه اطلاعاتی درباره لوازم تعمیرات موبایل، شما را با لوازم تعمیرات نرم افزاری و نیز تعدادی از لوازم تعمیر سخت افزاری موبایل آشنا کردیم. در بخش دوم این مقاله نیز قصد داریم سایر تجهیزات مورد نیاز برای تعمیرات سخت افزاری موبایل را برای شما معرفی کنیم. با سی و سه پل همراه باشید.

مایع و خمیر فلکس

در قسمت های قبل اشاره شد که فلکس بصورت تزریق استفاده می شود. اما این وسیله چه  کاربردی دارد؟ فلکس از مهمترین لوازم مورد نیاز در تعمیر برد های تلفن همراه است. همچنین خمیر فلکس در بسیاری از کارهای تعمیراتی مختلف از جمله در کار های مربوط به مونتاژ کاربرد دارد. باتوجه به اهمیتی که این ابزار تعمیراتی دارد باید در هنگام تهیه فلکس به  نکات بسیاری دقت کنید. در خرید فلکس به اصل بودن، نوع مصرف و تاریخ انقضای آن توجه کنید. از برند های مطرح در تولید فلکس برند AMTECH است.

چسب های یو وی (UV)

از چسب های یو وی برای برطرف کردن اتصالی در برد های موبایل استفاده می شود. این چسب ها به سبب ویژگی هایی که دارند در میان تعمیرکاران بسیار پرطرفداراند. جسب های یو وی قسمت های رسانا را به خوبی پوشش می دهند و در مقابل حرارت و آب مقاوم بوده و خراب نمی شوند.

سیم لاکی

سیم لاکی در سیم  کشی بخش های مختلف موبایل از جمله برد دستگاه و پایه های آی سی کاربرد دارد. البته کارکرد اصلی آنها در سیم کشی برد ها است که بسته به انواع آن ها در برد های ظریف و یا دیگر برد ها استفاده می شوند. همچنین از این وسیله در تعمیر قسمت اثر انگشت گوشی های هوشمند نیز استفاده می شود.

لوپ

 از دیگر ابزار های کاربردی در تعمیرات موبایل لوپ ها هستند. اغلب از این دستگاه در جواهرسازی و پزشکی استفاده می کنند. لوپ ها وسیله ای برای بزرگنمایی برای دیدن اجسام ریز و یا وضوح اشیا استفاده می شود. شما اگر بخواهید برد و یا پایه های آی سی یک موبایل را تعمیر کنید حتما به لوپ نیاز خواهید داشت. اکثر لوپ ها بصورت دو یا سه چشمی هستند و در برخی از مدل های آن قابلیت اتصال به نمایشگر برای مشاهده دقیق تر و راحت تر وجود دارد.

دوربین لوپ

این دوربین در واقع گجتی برای لوپ است. این دوربین ها دارای کیفیت فول اچ دی بوده و تصویری با کیفیت 20 مگاپیکسل به بالا نمایش می دهند. دوربین های لوپ باعث دریافت تصاویر باکیفیت تر و واضح تر شده که این امر به آسان تر و دقیق تر شدن کار تعمیرکاران کمک می کند.

سیم قلع کش

اغلب پس از لحیم کاری قسمت های مورد تعمیر استفاده می شود. بدین شکل که پس از انجام لحیم کاری قسمت های اضافی و باقی مانده قلع به خوص بر روی برد دستگاه نیازمند برداشته شدن و تمیزکاری است. از این وسیله برای برداشتن قلع های اضافی از روی برد و یا باز نمودن یک قطعه لحیم کاری شده استفاده می شود.

هویه و نوک هویه

یکی از معروف ترین ابزار آلات لحیم کاری هویه است که برای ذوب نمودن لحیم و اتصالات قطعات فلزی به یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرد  و دارای یک دسته و یک میله فلزی بوده که میله فلزی گرم شده، آلیاژ لحیم را ذوب می کند. هویه ها به دو دسته تقسیم می شوند: هویه با دمای ثابت و هویه با دمای متغیر. در هویه های با دمای متغیر می توان دمای نوک هویه را با توجه به آلیاژ های مختلف و قطعه لحیم کاری تغییر داد. از معروف ترین روش های گرم شدن نوک میله هویه استفاده از المنت برقی است که بسیار متداول است. نوک هویه نیز انواع مختلفی دارد و می توان آن را با توجه به نیاز تغییر داد. معروف ترین نوع نوک هویه، نوک سوزنی، نوک سوزنی کج و هویه پنسی است. در کارهایی که نیاز به حمل هویه باشد، نمی توان از هویه برقی استفاده نمود. در این مواقع از هویه گازی استفاده می شود که با پر کردن محفظه هویه از گاز می توان بدون نیاز به انرژی الکتریکی المنت را گرم نمود. یک نمونه دیگر از هویه ها موجود است که به هویه هفت تیری معروف است. ظاهر این هویه ها شبیه تفنگ بوده و در لحیم کاری با دمای بالا مورد استفاده قرار می گیرد.

یکی از ویژگی های هویه، قابلیت سرد و گرم شدن سریع است که بسیار مناسب برای سرعت بخشیدن به کار تعمیرات است. همچنین این ابزار در بعضی از مدل ها دارای نمایشگر دیجیتالی است. از دیگر ویژگی های این ابزار می توان به حالت خواب آماده به کار (Sleep Mode) و یا هشدار کاهش حرارت دستگاه (Low temperature alarm) و … اشاره کرد.

تستر باتری

 تستر باتری یک ابزار بسیار کاربردی است که برای تست باتری گوشی از آن استفاده می شود. این دستگاه به صورت شوکر عمل می کند و یا می توان به وسیله آن وضعیت باتری را بررسی کرده و از خرابی و یا خارج رده بودن آن اطلاع پیدا کرد و نسبت به تعویض باتری اقدام کرد.

دسته تیغ

دسته تیغ یک ابزاری است که معمولا از جنس فلز به صورت فولاد و... و یا پلاستیک فشرده مقاوم ساخته می شود. در نوک این ابزار، تیغ مناسبی قرار دارد که از آن برای تراشیدن سطوح مختلف برد یا بخش های سوخته و مشکل دار بخش هایی از آی سی ها استفاده می شود. در برخی از مدل های این ابزار تیغ یدک نیز وجود دارد.

چراغ لوپ

چراغ لوپ که معمولا بر روی لوپ استفاده می شود، برای ایجاد روشنایی بیشتر استفاده می شود. از تولید کنندگان معروف این ابزار، شرکت سانشاین است. از این چراغ به هنگام کار بر روی برد برای تسط بیشتر روی قطعات و واضح دیده شدن کلیه بخش های آن استفاده می شود. همچنین این چراغ ها قابلیت تنظیم ارتفاع را نیز دارند و در سایز 0.75 هستند .

لامپ UV

تعمیر تاچ و تعویض ال سی دی آیفون، از مواردی است که اکثر اوقات کاربران گوشی های همراه هوشمند، برای تعمیر آن به مجموعه پردازش مراجعه می کنند. برای اینگونه تعمیرات نیاز به ابزارهای حرفه ای است. یکی از این ابزارها چسب یو وی است که برای چسباندن ال سی دی گوشی همراه استفاده می شود. برای خشک کردن این چسب هم نیاز به ابزار خاص مانند لامپ یو وی است که به مدت 30 ثانیه برای خشک شدن چسب، زمان لازم است. همچنین لامپ های یو وی در تعمیرات برد نیز به کار برده می شوند.

نگه دارنده LCD

نگه دارنده های LCD ابزاری هستند که معمولا از جنس فلز است و همانطور که از نام آن مشخص است برای ثابت نگه داشتن صفحه های LCD و انجام تعمیرات مورد نیاز بر روی آن استفاده می شود.

آچار برقی

همانطور که می دانیم از آچارها و پیچ گوشتی ها در انواع تعمیرات در همه حرفه ها و زمینه ها استفاده می شود. آچار ابزاری است که برای باز و بسته کردن انواع پیچ ها در کلیه مدارها و بردها استفاده می شود و در انواع ضخامت کوچک و بزرگ ساخته می شوند. آچارهای برقی با استفاده نیروی برق پبچ ها را باز و بسته می کنند و استفاده از آن راحت تر از آچارهایی است که با نیروی دست کار می کنند.

دستمال تمیز کننده

این دستمال های تمیز کننده از اجزای جدانشدنی در تعمیرات موبایل هستند. جنس اکثر این دستمال ها نانو بوده و برای تمیز کردن گوشی و پاک کردن بعضی بخش های برد از این دستمال های مخصوص تعمیرات استفاده می شود.

پمپ تینر

همانطور که می دانیم تینر یک ماده پاک کننده سطوح است که در بسیاری از موارد تعمیرات بردها و تعمیرات دیگر استفاده می شود. پمپ تینر از اصلی ترین اجزای لوازم تعمیرات موبایل است که برای راحتی تزریق تینر به روی برد و پاکسازی آن استفاده می شود. همچنین در برخی از این پمپ ها جهت سهولت کار تزریق تینر سوزن مخصوص قرار داده می شود.

مسواک تعمیرات موبایل

مسواک تعمیرات موبایل یک ابزاری است که برای تمیز کردن سطوح، پاک کردن برخی بخش های برد موبایل ها و به ویژه تمیز کردن چسب اضافی زیر آی سی ها استفاده می شود. بعضی سری های این ابزار از جنس فلز بوده و در مقابل گرما بسیار مقاوم هستند.

هیتر

یکی دیگر از اصلی ترین ابزارهای مورد استفاده تعمیرکاران موبایل هیتر است. هیتر در موارد کار با قطعات SMD بسیار پرکاربرد است. هیترهای مورد استفاده در تعمیرات موبایل معمولا در انواع سری ها و به صورت رومیزی و جمع و جور هستند و دارای پایه های نگه دارنده، دفترچه راهنما و دسته هیتر هستند. هیترها توان های متفاوتی دارند . این ابزار مجهز به نمایشگر دیجیتالی، به همراه سنسور قطع و وصل اتوماتیک هوای گرم، سنسور هشدار دما و تنظیم حرارت و همچنین سنسور تنظیم شدت جریان باد خروجی و … است.

مولتی متر

مولتی متر از دیگر ابزارهای تعمیر موبایل است که تست مقاومت ها، خازن، دیور، ترانزیستور و سایر قطعات و همچنین تست وجود ارتباط میان دو نقطه از طریق این ابزار انجام می شود. مولتی مترها در دو نوع عقربه ای و دیجیتالی موجود است. مولتی متر های دیجیتالی نیز در دو دسته رنج دستی و اتوماتیک قرار میگیرند که مولتی سنج های دیجیتال امکانات بیشتری نسبت به مولتی مترهای عقربه ای دارند. از دیگر قابلیت های این ابزار تست مسیرها، ولتاژگیری باتری، تست دیور و تست اتصال کوتاه است. با توجه به ویژگی های مولتی متر، که دارای قسمت های مختلفی برای تست است، از این ابزار در بخش عیب یابی استفاده می شود. این ابزار به دلیل قابلیت سنجش کمیت های الکتریکی، جهت تست و بررسی عملکرد قطعات موبایل و اطمینان از خراب نبودن آنها همواره در تعمیرات موبایل نیاز است.

دستگاه اولتراسونیک

دستگاه اولتراسونیک یا برد شور و از دستگاهای بسیار مهم و ضروری در تعمیرات موبایل به حساب می آید. التراسونیک با فرکانس ارتعاش 40 کیلوهرتز و در ظرفیت های مختلف در بازار موجود است. علاوه بر تعمیرات موبایل از این ابزار برای شستشوی تجهیزات پزشکی، کارتریج و ساعت و طلا و جواهر نیز استفاده می شود. با استفاده از این دستگاه می توان  گرد و خاک و آلودگی را که باعث اختلال در عملکرد قطعات و بردهای الکترونیکی می شود را شستشو داد. همچنین بردهایی که به تازگی مونتاژ می شوند و مادربردهایی که به دلیل نفوذ مایعات دچار خرابی می شوند باید شسته شوند. در تمامی این موارد دستگاه اولتراسونیک یا برد شور استفاده می شود. التراسونیک به معنی فراصوت است و به خوبی نشان دهنده نحوه عملکرد این دستگاه است.همانطور که از نام این دستگاه پیداست، این دستگاه از طریق امواج فراصوت عمل شسشتو را انجام می دهد. نحوه کار این دستگاه به این صورت است که قطعه را در مایعی که در دستگاه وجود دارد قرار می دهند. از طریق امواج فراصوت مایع به ارتعاش در می آید و همزمان گرم می شود. این ارتعاشات باعث مرتعش شدن قطعه می شود و همین لرزش آلودگی ها و اکسیدها را از زیر آی سی و قطعات جدا میکند. آب و یا محلول خاصی به نام الما (elma) در این ابزار برای شستشوی قطعات استفاده می شود. در صورت استفاده از مواد شیمیایی در این دستگاه باید از ماسک استفاده شود. همچنین بعد از شستشوی قطعات موبایل یا الکترونیک باید برد دستگاه مجددا توسط آب مقطر شسته شده و توسط کمپرسور باد کاملا خشک شود و نباید هیچ رطوبتی در قطعات باقی بماند.

اسپاجر یا اسپاتول

 اسپاجر یا اسپاتول هم از دیگر ابزارهای مهم در تعمیر گوشی های موبایل است. به وسیله این ابزار می توان کانکتورهای قطعات گوشی از روی مادربرد را آزاد کرد. همچنین بلند کردن و جابجایی قطعات و جداکردن قاب و شاس و ال سی دی از دیگر قابلیت های اسپاجر است.

دستگاه جدا کننده گلس از تاچ و نمایشگر

همانطور که از نام این دستگاه مشخص است، از این ابزار برای جدا کردن گلس استفاده می شود. این دستگاه که در انواع مختلف با رنج قیمتی متفاوت در بازار موجود است، یک سینی تخت است که گرم می شود و از حفره هایی که روی دستگاه وجود دارد، باد گرم خارج می شود. این گرما قابل تنظیم بوده و برای جدا کردن گلس باید، دمای دستگاه بین 80 تا 100 درجه سانتی گراد تنظیم شود. این دستگاه برای گوشی های سری EDGE یا صفحه نمایش های غیر تخت مناسب ناست.

بهترین لوازم تعمیرات موبایل را از کجا بخریم؟

در این مقاله تلاش کردیم شما را با مهم ترین لوازم تعمیرات موبایل آشنا کنیم. اگر قصد دارید مجموعه کاملی از لوازم تعمیرات موبایل تهیه کنید، پیشنهاد ما مراجعه به فروشگاه سی و سه پل است. فروشگاه سی و سه پل در کنار ارائه انواع مختلفی از تجهیزات و لوازم جانبی موبایل، لوازم تعمیرات موبایل را با قیمت استثنایی و تضمین کیفیت در اختیار شما قرار می دهد. اگر قصد خرید لوازم تعمیرات موبایل را دارید، می توانید با مراجعه به این فروشگاه، لوازم موردنیاز خود را خریداری کنید.

سخن پایانی

آنچه گفته شد معرفی اصلی ترین و مهم ترین ابزار آلاتی است که یک تعمیرکار موبایل باید آن ها را داشته باشد. اگر قصد دارید به یک تعمیرکار حرفه ای تبدیل شوید به این لوازم نیاز پیدا خواهید کرد و باید کاربرد هر یک از آنها را بدانید. البته تنها دانستن و شناخت آن ها کافی نیست و شما ملزم به استفاده و کار کردن با آن ها جهت یادگیری و استفاده درست از هر یک از این لوازم هستید.

 

 

 

 

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

پیگیری سفارش

حساب کاربری

جستجو

مشاهده همه محصولات
محصولی پیدا نشد

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم