مشاهده همه محصولات
محصولی پیدا نشد
آخرین نظرات
بدون نظر
جستجو در وبلاگ

بررسی ساختار بدنه و شاسی تلفن های همراه

نوشته شده در تاریخ4 سال پیش
دوست داشتن0

ممکن است در ابتدا وقتی نام قاب گوشی به گوشتان بخورد، همان کاور و یا کیس محافظ گوشی در ذهنتان تداعی شود. باید به شما بگوییم که اینگونه نیست و قاب و کاور با هم تفاوت دارند.

ممکن است در ابتدا وقتی نام قاب گوشی به گوشتان بخورد، همان کاور و یا کیس محافظ گوشی در ذهنتان تداعی شود. باید به شما بگوییم که اینگونه نیست و قاب و کاور با هم تفاوت دارند. قاب یا بدنه و شاسی اصطلاحیست که در مورد بدنه اصلی گوشی ها به کار برده می شود. در واقع تمامی قطعات گوشی درون بدنه و شاسی جای گرفته است. بدنه و شاسی از قسمت های اصلی و مهم گوشی بوده که خود از قسمت های مختلفی تشکیل شده است.

در ادامه با ما همراه باشید تا ساختار بدنه و شاسی گوشی را برای شما تشریح کنیم.

بدنه و شاسی چیست و شامل چه قسمت هایی است؟

درب پشتی:

درب پشت یا بک کاور گوشی یکی از قسمت های قاب گوشی است. درب پشت ممکن است به سادگی توسط کاربر قابل تعویض بوده و یا مانند اکثر گوشی های امروزی توسط کاربر قابل تعویض نبوده و نیاز به یک تعمیرکار برای تعویض داشته باشد. بک کاورها در جنس های مختلف پلاستیک یا پلی کربنات، شیشه و فلز (معمولا آلومینیوم) تولید می شوند. در صورتی که پشت گوشی شما دچار شکستگی و یا خط و خش شده باشد می توانید نسبت به تعویض آن اقدام نمایید.

فریم ال سی دی یا فریم میانی:

در بعضی از مدل های تلفن های همراه، ال سی دی روی قطعه ای که آن را با نام های فریم ال سی دی، میدل یا فریم میانی میشناسند نصب می شود. همچنین در برخی از مدل ها مانند سامسونگ گلکسی S5 ، فریم دور گوشی یا به اصطلاح استیل دور گوشی متصل به فریم میانی است. در مواقعی که ضربه شدید به گوشی وارد شود ممکن است فریم ال سی دی تاب برداشته و یا دچار شکستگی شود. توجه داشته باشید که در چنین حالتی بهتر است در سریع ترین زمان ممکن نسبت به تعویض فریم میانی اقدام نمایید، زیرا به شدت احتمال شکستن و آسیب دیدن ال سی دی وجود دارد. فریم ال سی دی نیز از جمله قطعاتیست که حتما باید توسط تعمیرکار مجرب تعویض شود.

مجموعه قطعات موجود بر روی بدنه و شاسی:

مجموعه ای از قطعات مختلف، شامل شیشه دوربین، دکمه های تنظیم صدا و پاور، شیشه فلش و درپوش USB بسته به نوع و مدل گوشی، در برخی از قاب ها وجود دارد. در مواردی که قطعات اشاره شده بر روی قاب به صورت پیش فرض موجود نبود، می توانید هر کدام را جداگانه تهیه نمایید.

تعویض بدنه و شاسی:

تعویض قاب و شاسی گوشی ها از نظر سختی به دو دسته کم ریسک و پر ریسک دسته بندی می شوند. گوشی های پر ریسک به گوشی هایی گفته می شود که صفحه نمایش آن ها مستقیما روی فریم ال سی دی نصب شده است، یا به طور خلاصه شامل گوشی هایی است که در ساختار خود دارای فریم ال سی دی هستند. حساسیت تعویض میدل در این گوشی ها به قدریست که حتی ممکن است هنگام تعویض توسط تعمیرکار نیز تاچ و ال سی دی دچار ترک خوردگی شود، زیرا جداسازی ال سی دی از فریم میانی نیازمند دقت بالایی است. پس با توجه به ریسک بالای آن، ممکن است هزینه تمام شده کمی بالا باشد و همچنین زمان تعویض آن ممکن است تا یک روز زمان ببرد.

برخی از گوشی ها مانند آیفون، در ساختار خود فریم ال سی دی ندارند و ال سی دی مستقیم بر روی بدنه گوشی و بک کاور نصب می شود. اینگونه گوشی ها در دسته تعمیر کم ریسک قرار می گیرند. تعویض بدنه و شاسی در این مدل ها به کمک تاچ کش و قاب بازکن انجام می گیرد، ولی اگر توانایی و دقت لازم برای انجام آن را ندارید بهتر است گوشی خود را به یک تعمیرکار بسپارید. هزینه تعویض بدنه و شاسی در این گوشی ها بسیار کمتر از مدل های پر ریسک است و همچنین زمان کمتری برای تعمیر آن نیاز است.

در ابتدای مقاله، اشاره کردیم که تمامی قطعات گوشی در درون بدنه و شاسی جای می گیرند. در این قسمت میخواهیم به اختصار به قسمت های مختلف تشکیل دهنده گوشی موبایل اشاره کنیم:

تاچ و ال سی دی:

 مجموعه تاچ و ال سی دی یا به طور کلی نمایشگر گوشی، ار روی قسمت جلویی قاب قرار گرفته و طبق توضیحات قبلی، در برخی از مدل های، بر روی فریم ال سی دی نصب می شود.

برد اصلی گوشی:

برد اصلی یا همان مادربرد، یکی از قطعات اصلی گوشی بوده که کوچکترین اختلال یا آسیب در آن منجر به از کار افتادن دستگاه می شود. قطعات اساسی مادربرد شامل سی پی یو، واحد پردازشگر گرافیکی یا جی پی یو، آی سی شارژ یا منبع تغذیه، هارد یا فضای ذخیره سازی، رم یا حافظه موقت، مودم و چیپ وایرلس و ... است. برد اصلی به وسیله پیچ های کوچک و در برخی موارد خارهای کوچک بر روی بدنه گوشی نصب می شود.
توجه داشته باشید که در برخی از گوشی های موبایل، برد دو تکه وجود دارد که به وسیله رابط یا فلت اصلی به یکدیگر متصل می شوند.

دوربین گوشی:

دوربین گوشی نیز به وسیله فلت آن، بر روی برد اصلی گوشی نصب میشود. همچنین قطعه ای به نام شیشه دوربین بر روی قسمت پشتی گوشی وجود دارد که وظیفه محافظت از لنز دوربین را بر عهده دارد و در صورت آسیب دیدن یا شکستن، به صورت جداگانه قابل تهیه است.

باتری:

باتری گوشی وظیفه تأمین انژی لازم برای تمامی اجزای گوشی را بر عهده دارد. باتری های گوشی در دو نوع قابل تعویض توسط کاربر و غیر قابل تعویض توسط کاربر دسته بندی می شوند. در باتری های قابل تعویض توسط کاربر، با باز کردن درب پشت گوشی باتری قابل تعویض و جایگزینی است، اما در نوع غیر قابل تعویض توسط کاربر، باتری به وسیله چسب های مخصوص بر روی شاسی و بدنه گوشی نصب شده و تعویض آن باید توسط تعمیرکار انجام شود.

برد شارژ:

برد شارژ گوشی شامل ورودی یو اس بی یا کانکتور شارژ است که مانند قطعات دیگر بر روی شاسی گوشی نصب می گردد.


تگ ان اف سی و آنتن:

در برخی از گوشی هایی که از تکنولوژی ان اف سی پشتیبانی می کنند، تگ ان اف سی بر روی قسمت داخلی درب پشت گوشی قرار گرفته است . همچنین در بعضی از گوشی های تلفن همراه، آنتن اصلی آن نیز همانند ان اف سی بر روی قسمت داخلی درب گوشی قرار گرفته است.

بازر و فلت هندزفری:

بازر، اسپیکر و زنگ بلندگو و همچنین فلت هندزفری از دیگر قطعاتی هستند که بر روی بدنه گوشی نصب و از طریق فلت های اختصاصی به برد اصلی گوشی متصل می شوند.

سخن آخر:

همیشه بهترین درمان، پیشگیریست. بهترین راه برای جلوگیری از آسیب دیدن گوشی استفاده از کیس و کاور محافظ است که به راحتی و در تنوع های گوناگون در بازار قابل تهیه است. با این حال در مواردی جلوگیری از افتادن گوشی از دست و آسیب دیدن آن در اثر ضربه شدید اجتناب ناپذیر است. در اثر ضربه شدید ممکن است آنتن دهی گوشی دچار مشکل شود که در این صورت ناچار به تعویض بدنه و شاسی گوشی می شوید.

توجه داشته باشید که اگر شدت ضربه به حدی زیاد باشد که قاب یا فریم ال سی دی گوشی دچا انحنا شود، حتما و در کوتاه ترین زمان ممکن نسبت به تعویض قاب گوشی اقدام نمایید، زیرا ایجاد انحنا همانطور که در بالا به آن اشاره شد، ممکن است باعث آسیب دیدن مجموعه تاچ و ال سی دی شود.
نکته ای که همواره باید به آن دقت داشته باشید این است که در زمان خرید بدنه و شاسی، جنس با کیفیت بالا خریداری نمایید. جنس های کپی و بی کیفیت موجب آنتن دهی نامناسب و همچنین باعث نصب نشدن درست قطعات در جای خود می شوند.

نوشته‌های مرتبط
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

پیگیری سفارش

حساب کاربری

جستجو

مشاهده همه محصولات
محصولی پیدا نشد

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم