مشاهده همه محصولات
محصولی پیدا نشد
آخرین نظرات
بدون نظر
جستجو در وبلاگ

قطعات برد تلفن همراه و نحوه تشخیص آن ها

نوشته شده در تاریخ1 سال پیش
دوست داشتن1

آشنایی با قطعات برد تلفن همراه، یکی از بااهمیت ترین و بنیادی ترین مسائلی است که تمامی تعمیرکاران تلفن همراه می بایست درباره آن به اندازه کافی اطلاع داشته باشند. در این متن، قطعات برد تلفن همراه را معرفی کرده و نحوه تشخیص آن ها را به شما عزیزان یاد می دهیم. اگر تعمیرکار تلفن همراه هستید یا تصمیم دارید آمادگی کار به عنوان تعمیرکار تلفن همراه را با حضور در دوره های یادگیری تعمیرات موبایل بدست آورید، این متن برای شما خیلی مطلوب خواهد بود. در ادامه با فروشگاه سی و سه پل همراه باشید.

آشنایی با قطعات برد تلفن همراه، یکی از بااهمیت ترین و بنیادی ترین مسائلی است که تمامی تعمیرکاران تلفن همراه می بایست درباره آن به اندازه کافی اطلاع داشته باشند. در این متن، قطعات برد تلفن همراه را معرفی کرده و نحوه تشخیص آن ها را به شما عزیزان یاد می دهیم. اگر تعمیرکار تلفن همراه هستید یا تصمیم دارید آمادگی کار به عنوان تعمیرکار تلفن همراه را با حضور در دوره های یادگیری تعمیرات موبایل بدست آورید، این متن برای شما خیلی مطلوب خواهد بود. در ادامه با فروشگاه سی و سه پل همراه باشید.

انواع قطعات برد تلفن همراه

در تلفن های همراه، قطعات و اجزای الکترونیکی زیادی بکار رفته است. این قطعات و اجزا را می توان به دو نوع کلی قطعات بزرگ و قطعات ریز دسته بندی کرد. در این متن، همه قطعات برد تلفن همراه و کارکرد آن ها را بررسی خواهیم کرد.

شناسایی قطعات روی برد تلفن همراه

یکی از بااهمیت ترین مسائل در دوره های یادگیری تعمیرات تلفن همراه، یاد دادن نحوه تشخیص قطعات برد تلفن همراه و آشنایی با کارکرد آن ها است. دقت کنید که همه بردهای الکترونیکی تلفن های همراه را می توان به دو نوع دسته بندی کرد: 1) قسمت شبکه و 2) قسمت پاور. اسمارت فون های نوین، دارای قسمتی ویژه برای صدا نیز هستند. در صورتی که تصمیم دارید تعمیرات برد تلفن همراه را یاد بگیرید، قبل از آن که به خواندن الگووار و تحلیلی تلفن همراه بپردازید، اول می بایست با طراحی برد مدار چاپی تلفن همراه آشنا شوید و بتوانید قطعات و اجزای بنیادی برد تلفن همراه و نمودار موبایل را تشخیص دهید. تشخیص قطعات بیرونی و درونی تلفن های همراه اپل، سامسونگ، شیائومی، هوآوی و دیگر دستگاه ها، دشوار نیست.

قطعات برد تلفن همراه و کارکرد آن ها (قطعات بزرگ)

در این بخش، همه قطعات بزرگ برد تلفن همراه را معرفی کرده و عملکرد آن ها را شرح می دهیم.

سوئیچ آنتن: قادر هستید که سوئیچ آنتن را در قسمت شبکه برد تلفن همراه بیابید. این سوئیچ از قسمت های فلزی و غیرفلزی تولید شده است. سوئیچ آنتن در سری های GSM به رنگ سفید و در سری های CDMA به رنگ فلز طلایی مشاهده می شود. وظیفه سوئیچ آنتن، کاوش برای یافتن شبکه و بعد از آن، گرفتن سیگنال است. اگر سوئیچ آنتن خراب شود، تلفن همراه دچار ایراد شبکه شده و آنتن نمی دهد.

PFO: این قطعه کنار سوئیچ آنتن در قسمت شبکه برد تلفن همراه است و P.A یا تقویت کننده پاور نیز نامیده می شود. کار P.F.O، تصفیه و تقویت بسامدهای شبکه و انتخاب شبکه خانگی است. در صورتی که این قطعه آسیب ببیند، تلفن همراه دچار ایراد شبکه می شود. در صورت اتصال کوتاه در این قطعه گوشی روشن نمی شود.

آی سی شبکه یا RF: آی سی شبکه یا RF در برد تلفن همراه کنار PFO در قسمت شبکه برد تلفن همراه است. آی سی شبکه، پردازشگر سیگنال RF نیز نام دارد. وظیفه آن، فرستادن و گرفتن امواج صدا و رادیویی براساس دستورات دریافتی از سی پی یو است. اگر آی سی RF آسیب ببیند، تلفن همراه دچار ایراد شبکه می-شود. احتمال دارد در برخی مواقع، گوشی به هیچ وجه روشن نشود.

نوسان‌ساز کریستالی (Crystal oscillator): نوسان‌ساز کریستالی کنار PFO در قسمت شبکه برد تلفن همراه است. این قطعه، کریستال شبکه نیز نام دارد. جنس کریستال شبکه از فلز است. وظیفه آن، ایجاد بسامد در زمان برقراری تماس خروجی است. اگر این قطعه آسیب ببیند، قادر به زنگ زدن به شخصی دیگر نیستید و دستگاه آنتن نمی دهد.

VCO: این قطعه نیز در قسمت برد تلفن همراه و در کنار آی سی شبکه است. وظیفه آن ارسال زمان، تاریخ و ولتاژ به آی سی RF و سی پی یو است. VCO پس از گرفتن فرمان از سی پی یو، بسامد نیز ایجاد می کند. در صورتی که VCO آسیب ببیند، دستگاه آنتن نمی دهد و خطای Call End یا Call Failed را نشان می دهد.

فیلتر RX: این قطعه هم در زمره قطعاتی است که در قسمت شبکه برد تلفن همراه است. وظیفه آن، تصفیه بسامد در زمان دریافت تماس است. اگر فیلتر RX آسیب ببیند، دستگاه در زمان زنگ خوردن دچار ایراد شبکه می شود؛ یعنی ایراد شبکه هنگام دریافت تماس.

فیلتر TX: فیلتر TX در قسمت شبکه برد تلفن همراه است و وظیفه آن، تصفیه بسامد در زمان تماس های خروجی است. اگر این قطعه آسیب ببیند، دستگاه در زمان تماس های خروجی دچار ایراد شبکه می شود.

رام (ROM): رام تلفن همراه در قسمت پاور برد آن است و وظیفه آن، بارگذاری سیستم عامل دستگاه است. اگر این قطعه آسیب ببیند، دستگاه دچار ایراد نرم افزاری شده و روشن نمی شود.

رم (RAM): رم در قسمت پاور برد تلفن همراه است و وظیفه آن، فرستادن و گرفتن فرمان از سیستم عامل دستگاه است. اگر رم آسیب ببیند، دستگاه دچار ایراد نرم افزاری شده و مدام گیر می کند (hang یا freeze) و حتی احتمال دارد خاموش شده و دیگر روشن نشود.

آی سی فلش: آی سی فلش، یکی از انواع آی سی های تلفن همراه است که در قسمت پاور برد تلفن همراه قرار دارد و آی سی EEPROM و آی سی حافظه نیز نام دارد. نرم افزار و شماره IMEI یا شماره سریال موبایل در آی سی فلش قرار دارند. اگر آی سی حافظه یا همان آی سی فلش آسیب ببیند، دستگاه خوب کار نمی کند و احتمال دارد روشن نشود.

آی سی پاور: آی سی پاور نیز یکی از قطعات حاضر در قسمت پاور برد تلفن همراه است. تعداد زیادی قطعات کوچک که عمدتا خازن SMD هستند، دور و بر این آی سی می باشند. قطعه RTC نیز کنار آی سی پاور است. وظیفه آن، گرفتن نیرو از باتری و فرستادن آن به همه قطعات موبایل است. اگر آی سی پاور آسیب ببیند، دستگاه روشن نخواهد شد.

آی سی شارژ: قادر هستید که آی سی شارژ را در برد تلفن همراه در کنار R22 بیابید. این آی سی، جریان برق را از شارژر دریافت کرده و باتری را شارژ می کند. اگر آی سی شارژ دستگاه آسیب ببیند، باتری دچار ایراد شارژ می شود و احتمال دارد گوشی به هیچ وجه شارژ نشود. در صورتی که اتصال کوتاه پیدا کند، دستگاه روشن نمی شود.

کریستال RTC در تلفن همراه: قادر هستید که این قطعه که ظاهر مستطیلی دارد را در قسمت پاور برد تلفن-همراه در کنار آی سی پاور بیابید. وظیفه کریستال RTC در موبایل، کمک به اجرای تاریخ و ساعت است. اگر RTC آسیب ببیند، ساعت و تاریخ دستگاه پاک می شود و حتی احتمال دارد موبایل روشن نشود.

سی پی یو: سی پی یو (CPU) یا واحد پردازشگر مرکزی هم در قطعه پاور برد تلفن همراه است. سایر اسامی سی پی یو MAD IC، RAP IC و UPP هستند. سی پی یو، بزرگترین آی سی در برد PCB تلفن های همراه است و شکل آن با آی سی های دیگر فرق دارد. وظیفه سی پی یو در موبایل، نظارت بر همه قسمت های تلفن-همراه است. اگر سی پی یو آسیب ببیند، دستگاه روشن نخواهد شد.

آی سی لاجیک یا UI: فضای قرارگیری این آی سی روی برد موبایل، تغییر می کند. به آی سی لاجیک که دارای 20 پین یا پایه است، آی سی UI یا آی سی رابط نیز می گویند. وظیفه آی سی UI، نظارت بر زنگ، ویبره و چراغ ال ای دی دستگاه است. بنابراین هنگامی که آی سی UI آسیب ببیند، اختلال در فعالیت زنگ، ویبره و چراغ ال ای دی دستگاه رخ می دهد.

آی سی صدا: به آی سی صدا که در قسمت پاور برد تلفن همراه است، آی سی Cobba یا آی سی Melody نیز گفته می شود. همانطور که از اسم این قطعه پیداست، بر بلندگو و میکروفون موبایل نظارت می کند. در صورتی که آی سی صدا آسیب ببیند، اختلال در فعالیت بلندگو و میکروفون دستگاه رخ می دهد و ممکن است که موبایل روشن نشود.

نقطه آنتن

فضای اتصال آنتن، نقطه آنتن نام دارد. نقطه آنتن عموما در بالای برد تلفن همراه است.

قطعات برد تلفن همراه و کارکرد آن ها (قطعات ریز)

معرفی قطعات ریز روی برد تلفن همراه و کارکرد، نحوه تشخیص و آسیب های آن ها را در این بخش توضیح می دهیم. تعداد زیادی قطعات الکترونیکی ریز روی برد الکترونیکی یا PCB موبایل بکار رفته است که آموختن آن ها برای اشخاصی که تمایل دارند به فعالیت تعمیرات تلفن همراه مشغول شوند، لازم است. اگر قصد شما، آموختن تخصصی و دقیق تعمیرات تلفن همراه است، باید قادر به شناسایی این قطعات و اجزای الکترونیکی ریز در برد باشید و کارکرد هر یک از آن ها را بلد باشید. اگر از قواعد بنیادی برد اطلاع داشته باشید، تشخیص این قطعات ریز روی برد موبایل آسان است. به راحتی نیز قادر خواهید بود بفهمید که در صورت آسیب به این قطعات، برای تعمیر آن ها چه اقداماتی لازم است. بیشتر قطعات ریز استفاده شده روی برد تلفن همراه از مدل SMD هستند. 

سیم پیچ بوست: اندازه سیم پیچ بوست اندکی از سلف بزرگتر است. این قطعه، رنگ سیاه دارد و شبیه به یک دکمه بزرگ است. وظیفه آن، زیاد کردن جریان است و در صورتی که آسیب ببیند، باید آن را عوض کنید.

سلف (inductor): سلف در بخش های گوناگون برد تلفن همراه استفاده می شود و دارای انواع و سایزهای متنوع است. سلف عموما دارای دو رنگ است: سیاه و سفید یا آبی و سفید. وظیفه آن، تصفیه و کم کردن جریان و ولتاژ است.

خازن: سه مدل خازن در تلفن های همراه هست:

خازن غیرالکترولیتی: این خازن در قسمت های گوناگون برد تلفن همراه استفاده می شود. ارتفاع آن، اندکی از مقاومت تراشه ای بلندتر است. این مدل خازن در رنگ های خاکستری، زرد یا قهوه ای مشاهده می شود و دارای سمت مثبت و منفی نیست. وظیفه خازن غیرالکترولیتی، تصفیه جریان DC است.

خازن الکترولیتی: این خازن نیز در قسمت های گوناگون برد تلفن همراه استفاده می شود. سایز آن از خازن غیرالکترولیتی بزرگ تر است و در دو رنگ نارنجی با نوار قهوه ای یا مشکی با نوار سفید موجود هستند. سمتی که دارای نوار رنگی است، مثبت و سمت دیگر، منفی است. وظیفه خازن الکترولیتی، تصفیه و ذخیره جریان است.

خازن شبکه ای: این خازن در تمامی قسمت های برد تلفن همراه استفاده شده و از دو یا چند خازن غیرالکترولیتی تولید می شود.

کوپلر: این قطعه الکترونیکی را می توانید در قسمت شبکه برد تلفن همراه بیابید. کوپلر دارای رنگ سیاه یا سفید و 6 پین است که به سوی داخل خم شده اند. وظیفه کوپلر، تصفیه شبکه است. اگر کوپلر آسیب ببیند، موبایل آنتن نخواهد داشت.

دیود: رکتیفایر (rectifier) یا یکسوکننده دارای رنگ سیاه است و جریان AC را به جریان DC تبدیل می-کند. این دیود، جریان را در یک سو عبور می دهد و مجوز عبور در سمت معکوس را به جریان نمی دهد.

دیود ال ای دی: LED کوتاه شده واژه Light Emitting Diode یا دیود نور گسیل (انتشاردهنده نور) است. دیود ال ای دی را می توانید در رنگ های سفید یا زرد مشاهده کنید. همانطور که از نامش معلوم است، کار آن تاباندن نور است.

دیود زنر: دیود زنر در قسمت شارژ برد تلفن همراه استفاده شده است. این دیود، جریان را تصفیه کرده، به کمترین میزان رسانده و ارسال می کند. دیود زنر، نقش یک تنظیم کننده ولتاژ را ایفا می کند. دیود زنر، دارای گنجایش ثابت است مانند 4 ولت، 6 ولت، 8 ولت و غیره.

فوتو دیود (Photo Diode): فوتو دیود را برای اشعه فروسرخ استفاده می کنند و وظیفه آن، گرفتن اشعه فروسرخ است.

تنظیم کننده ولتاژ: تنظیم کننده ولتاژ، تنظیم کننده یک قطعه الکترونیکی است که از آن در تمامی قسمت های برد تلفن همراه بهره می گیرند. این قطعه دارای رنگ سیاه و 5 یا 6 پایه است. وظیفه آن، تصفیه و تنظیم ولتاژ است.

مقاومت : در برد تلفن همراه، دو مدل مقاومت را بکار می گیرند:

مقاومت تراشه ای: این مقاومت را می توان در تمامی قسمت های برد تلفن همراه یافت. رنگ آن مشکی است، البته در برخی موبایل ها دارای رنگ آبی و سبز است. مقاومت تراشه ای، کوچک ترین قطعه روی برد تلفن-همراه است. وظیفه آن، کم کردن جریان و ارسال آن است.

مقاومت شبکه ای: این قطعه هم در تمامی برد استفاده شده است. مقاومت شبکه ای از دو یا چند مقاومت تراشه ای ایجاد می شود.

ترانزیستور : تراتزیستور را می توان در تمامی قسمت های برد تلفن همراه پیدا کرد. این قطعه دارای رنگ سیاه و 3 پایه است. ماموریت ترانزیستورها، سوئیچینگ در برد است.

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

پیگیری سفارش

حساب کاربری

جستجو

مشاهده همه محصولات
محصولی پیدا نشد

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم