مشاهده همه محصولات
محصولی پیدا نشد
آخرین نظرات
بدون نظر
جستجو در وبلاگ

راهنمای خرید آی سی سی پی یو گوشی و انواع آی سی CPU

نوشته شده در تاریخ1 سال پیش
دوست داشتن1

سی پی یو بخشی است که مسئولیت همه کارکردهای وسایل الکترونیکی مثل اسمارت فون یا تبلت ها را دارد. در حقیقت، این بخش را «مغز» یا «شالوده» هر سیستمی می نامند که با انجام برآوردها و فرآیندهای دشوار، خیلی از کارکردهای دستگاه را سازماندهی می کند. در حقیقت، آی سی سی پی یو در تلفن همراه هم پردازشگری است که مسئول بهره وری سیستم است. در ادامه متن، داده های سودمندی را درباره انواع آی سی سی پی یو در تلفن همراه و بهره وری هر کدام شان ارائه می دهیم. با سی و سه پل همراه باشید.

سی پی یو بخشی است که مسئولیت همه کارکردهای وسایل الکترونیکی مثل اسمارت فون یا تبلت ها را دارد. در حقیقت، این بخش را «مغز» یا «شالوده» هر سیستمی می نامند که با انجام برآوردها و فرآیندهای دشوار، خیلی از کارکردهای دستگاه را سازماندهی می کند. در حقیقت، آی سی سی پی یو در تلفن همراه هم پردازشگری است که مسئول بهره وری سیستم است. در ادامه متن، داده های سودمندی را درباره انواع آی سی سی پی یو در تلفن همراه و بهره وری هر کدام شان ارائه می دهیم. با سی و سه پل همراه باشید.

چگونگی کار کردن آی سی سی پی یو در تلفن همراه

علیرغم رایانه همراه و تبلت ها که هر کدام از اجزاء الکترونیکی مثل هارد یا CPU یا رم کلا جدا از هم هستند، آی سی سی پی یو در تلفن همراه به شکل متراکم و روی برد مادر موبایل قرار گرفته اند. در حقیقت، اول در موبایل های پیشتاز آی سی سی پی یو بر برد نصب شده و بعد، رم را بر آن قرار می دهند. در این حالت، ایجاد رابطه بین این اجزاء در زمان کارکرد دستگاه خیلی راحت انجام می شود.

CPU با سایر اجزاء مثل GPU هم مرتبط است که همان واحد انجام دهنده پردازش اطلاعات گرافیکی است. بطور کلی، باید بیان کرد که همه کارکردهای گوناگون یک ترکیب الکترونیکی مانند اسمارت فون یا تبلت بوسیله این واحد پردازشگر قوی هدایت می شود.

برند های شناخته شده سی پی یو تلفن همراه

خیلی از برندها در این حوزه کار می کنند؛ ولی اسم بعضی از آن ها زیادتر از بقیه شنیده می شود؛ چون کیفیت و کارآیی عالی ای را عرضه می کنند. اپل، کوالکوم، مدیاتک، های سیلیکون و اگزینیوس سامسونگ در زمره برندهایی هستند که با محصولات پیشرفته شان، در این زمینه سری در میان سرها درآورده اند. سامسونگ جزء سازندگان CPUای بوده که اسم تکه های کوچک هوشمندش را اگزینوس گذاشته است. این تکه های کوچک به چند صورت تک هسته ای یا چندهسته ای ساخته می شوند که هر کدام با در نظر گرفتن کارکردشان در انواع موبایل های با قیمت کم، متوسط و پیشتازان بکار گرفته می شوند.

برند عظیم و شناخته شده کوالکوم، تکه های کوچک بی رقیبش را با اسم اسنپدراگون یا کوالکام روانه بازار کرده است که توانسته اند بالاترین بخش بازارهای دنیا را به دست آورند. در حال حاضر، خیلی از اسمارت-فون های مارک های گوناگون دارای این تکه های کوچک هستند. کوالکوم، به مرور این اجزاء الکترونیکی را به لحاظ سخت افزار و نرم افزار توسعه داد. سی پی یو کوالکام را در بسیاری از موبایل های متوسط و حتی پیشتاز بهره می برند. اسنپدراگون توانست در خیلی از حوزه ها مانند افت سرعت و مصرف انرژی پایین تر از برخی از حریفان جلو بیفتد و بخش زیادی از بازار را به خود اختصاص دهد. در حال حاضر، نسل نوین اسنپدراگون ها در انواع موبایل های پیشتاز و حرفه ای مشاهده می شود که به لحاظ کارکرد و سرعت، خیلی موثر و پیشرفته است. مشخصا کیفیت زیاد این تکه های کوچک، موجب زیاد شدن قیمت موبایل ها شده است.

سی پی یو به شیوه اپل

علیرغم کوالکوم که عمده CPUهای آن در بیشتر وسایل الکترونیک مانند اسمارت فن ها هست، اپل تراشه های تولید شده خود را برای بهبود درجه کیفی موبایل هایش بکار می گیرد. تراشه های تولیدی اپل دارای نیرو و کارکردهای خیلی گوناگونی هستند که هر کدام به دلیل بهره وری های ویژه ای طراحی و تولید می شوند. عموما اپل ارقام را برای نمایش درجه کیفی آی سی سی پی یو در تلفن همراه بکار می گیرد. مثلا A12 در مقایسه با مدل های پیشین، خیلی نوین و موثر است.

خوب است اطلاع داشته باشید که این برند، عموما برای پردازشگرهای آی پد تراشه های (تکه های کوچک) گوناگونی در مقایسه با آی سی های اسمارت فون ها بکار می گیرد؛ چون نیرو و کارکرد ضروری برای این مجموعه ها با هم فرق دارد. هر قدر که امور دشوار و حرفه ای با موبایل یا تبلت انجام شود، به سی پی یو قوی و پرسرعت بیشتر احتیاج پیدا می کنیم.

تعداد هسته ها، تاثیری در کارکرد سی پی یو دارد؟

در حال حاضر، پردازش ها به حدی توسعه یافته که یک هسته نمی تواند از پس حجم زیاد پردازش ها برآید. به همین دلیل، برندهای تولیدکننده به زیاد شدن تعداد هسته ها تمایل نشان داده اند؛ ولی این هسته ها چطور موجب بهبود کارکرد آی سی سی پی یو در تلفن همراه می شوند؟

وقتی که از یک اسمارت فون چندهسته ای بهره می برید، یعنی که مسئولیت بین هسته ها توزیع می شود و هر هسته با در نظر گرفتن گنجایش و نیروی خود، قسمتی از این مسئولیت ها را برعهده می گیرد. هر قدر تعداد هسته ها بالاتر رود، نیرو و شدت عمل پردازش سی پی یو و البته کارکرد اسمارت فون ها بهبود می یابد. در حال حاضر، تعداد زیادی از موبایل های متوسط ۶ هسته ای یا بیشتر هستند و قابلیت های خاصی را برای کاربران به ارمغان می آورند. مطمئنا موبایل های پیشتاز و پیشرفته با داشتن هسته های زیادتر، در این حوزه پیشگام هستند.

اندکی شناخت از سرعت کلاک در پردازشگرهای موبایل به دست آورید!

کلاک ملاکی است که در موبایل ها میزان یا سرعت انجام دستورات را تعیین می کند. یعنی از زمان ارسال دستور برای اجرا تا موقع اجرای، مدت زمانی است که به منزله سرعت کلاک در پردازشگرها معروف است. اگر دوست دارید کارها و پردازش های حجیم در موبایل یا تبلت تان انجام دهید، پیشنهاد ما بهره بردن از پردازشگرهایی با سرعت کلاک بیشتر است. هر قدر که این اندازه ها بالاتر روند، سرعت انجام پردازش ها ارتقا می یابد. این سرعت با ملاک گیگاهرتز یا مگاهرتز محاسبه می شود. البته، حضور کلاک بیشتر یعنی اسمارت-فون شما با سرعت بیشتری شارژش را تمام می کند و البته، حرارت بالاتری را حس می کنید.

نانومتر در سی پی یو یعنی چه؟

عموما تراشه ها و پردازشگرها دربرگیرنده تعداد خیلی زیادی تقویت کننده (transistor) بوده که با یکدیگر مرتبط هستند. نانومتر، ملاک تعیین کننده این است که هر یک از این پردازشگرها نیروی داشتن چه تعداد تقویت کننده را دارند. هر قدر که این اندازه ها پایین تر بیایند، نیروی پردازشگر در کارکرد، درستی و سرعت بالاتر می رود؛ چون تعداد تقویت کننده ها بالاتر می رود. در حال حاضر، پردازشگرهای ۷ نانومتری پرمصرف هستند که با تقویت کننده های بیشتر قادر به بهبود بهره وری این مجموعه ها تا ۴۵ درصد شده اند. این نسل نوین آی سی سی پی یو در تلفن همراه، موجب کم شدن قابل توجه در مصرف نیرو شده است.

عوامل آسیب به CPU تلفن همراه

در صورتی که به مشکلاتی مانند گیر کردن همیشگی موبایل برمی خورید یا حس می کنید سرعت اسمارت-فون تان مثل قبل نیست، یکی از احتمالات آن است که سی پی یو دچار خرابی شده باشد. ولی کدام موارد موجب بروز بی نظمی و آسیب در سی پی یو می شوند؟ حرارت جزء بااهمیت ترین موارد مزاحم است که نهایتا موجب بروز بی نظمی های اغلب غیر قابل جبران در CPU می شود. این بخش کلا حساس به دما است و نمی-تواند گرمای بیش  از اندازه مجاز را تاب بیاورد.

آی سی سی پی یو در تلفن همراه

باید به این موضوع توجه کنید که خود آی سی سی پی یو در تلفن همراه در زمان کار کردن، حرارتی بوجود می آورد که باید با حضور در فضای مناسب کم شود. پس، از گذاشتن موبایل در فضاهای خیلی گرم جلوگیری کنید. نور مستقیم و زیاد آفتاب هم به همین خاطر برای سلامت CPU خوب نیست. از سوی دیگر، تراکم بیش  از حد به موبایل موجب می شود که بخش سی پی یو بیشتر از هر بخش دیگری دچار مشکل شود. از سویی، مواقعی مثل شارژ شدن هم خیلی مهم است. اگر در زمان شارژ دستگاه با آن کار کنید، می توانید سلامت سی پی یو و دیگر بخش های مهم و با قیمت زیاد را در خطر قرار دهید.

نکته:

توجه نکنید که این بخش قیمت زیادی دارد و از سویی، عوض کردن و درست کردن آن به خاطر حساسیت بالا، پیچیده و بغرنج است. به همین دلیل، مواظبت از موبایل و ممانعت از ورود ضربات، ناپایداری های الکتریکی، بودن در معرض آب و گرما و حتی پردازش اپلیکیشن های خیلی حجیم، موجب ایجاد خرابی هایی در این بخش ها می شود. توصیه می کنیم سی پی یو گوشی را از فروشگاه های معتبر مانند سی و سه پل خریداری کنید.

این نشانه ها معلوم می کنند که CPU دستگاه شما خراب شده است

یکی از بااهمیت ترین نشانه های آسیب به آی سی سی پی یو در تلفن همراه، روبرو شدن با معضل گیر کردن و پایین بودن سرعت در این قطعه است. موبایل در چنین وضعیتی هنگام شروع به کار و بالا آمدن با معضلاتی روبرو می شود یا احتمال دارد ناگهان و بی دلیل خاموش و روشن شود. حتی بعضی وقت ها موقع روشن شدن دستگاه می فهمید که تا مدت ها در بخش لوگو باقی مانده است. اگر هر کدام از این نشانه ها را دیدید، باید احتمال دهید که ممکن است CPU آسیب دیده باشد. در این حالت، مطمئنا اسمارت فون تان را باید نزد یک شخص ماهر و کارشناس فنی خبره و باتجربه در این زمینه ببرید.

بررسی کلی

اسمارت فون ها از آی  سی های گوناگونی تولید می شوند که هر کدام ماموریت معینی دارند. آی سی سی پی یو در تلفن همراه، یکی از کلیدی ترین قسمت هاست که ماموریتش پردازش همه عملیات موبایل است. برندهای نامداری مثل کوالکوم، اپل، سامسونگ، مدیاتک و هواوی از تولیدکنندگان این دسته تراشه های الکترونیکی هستند. آی سی CPU بر برد مادر اسمارت فون قرار می گیرد و مرتبط با دیگر بخش ها کار می کند. احتمال دارد که این اجزاء، یک یا چندهسته ای باشند. میزان یا سرعت کلاک نیز در آن ها فرق می کند. هر کدام از این خصوصیات، توان و سرعت عمل مجموعه را تعیین می کنند. عموما با توجه به نوع پردازشگرها از آن ها در طراحی و تولید موبایل های با قیمت کم، متوسط و پیشتازان بهره می برند. شما می توانید انواع آی سی سی پی یو گوشی های مختلف را از فروشگاه سی و سه پل خریداری کنید.

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

پیگیری سفارش

حساب کاربری

جستجو

مشاهده همه محصولات
محصولی پیدا نشد

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم