مشاهده همه محصولات
محصولی پیدا نشد
آخرین نظرات
بدون نظر
جستجو در وبلاگ

آشنایی با نسل جدید سیم کارت eSIM

نوشته شده در تاریخ1 سال پیش
دوست داشتن0

بیشتر از 25 سال است که سیم  کارت ها در موبایل های ما وجود دارند و تغییر ایجاد شده در آن ها در این سال ها، کم شدن اندازه های کلی آن ها بوده است. ولی اخیرا و در یکی دو سال اخیر، طبقه نوینی از آن ها به اسم eSIM معرفی شده که می توان آن ها را تقریبا نسل نوینی از سیم کارت ها دانست.

بیشتر از 25 سال است که سیم  کارت ها در موبایل های ما وجود دارند و تغییر ایجاد شده در آن ها در این سال ها، کم شدن اندازه های کلی آن ها بوده است. ولی اخیرا و در یکی دو سال اخیر، طبقه نوینی از آن ها به اسم eSIM معرفی شده که می توان آن ها را تقریبا نسل نوینی از سیم کارت ها دانست.

اکنون، بهره بردن از سیم کارت ها برای وصل شدن موبایل ها به شبکه های مخابراتی ضروری است. این مسئله موجب شده است که حضور فیزیکی این سیم کارت ها لازم باشد و به آسانی امکان ورود خسارت و یا مفقود شدنشان وجود داشته باشد. ولی eSIMها که گونه نوینی از این تراشه های الکترونیکی هستند می توانند در کنار برطرف کردن این ایرادات، چندین توانایی نوین و فوق العاده دیگر را نیز بهر کاربران اسمارت فون ها ارائه دهند. تصمیم داریم در این متن و بعد از یک مرور خلاصه وار و موجز این تراشه ها، مزایا و مشکلات آن ها را چک کنیم و به بیانی دیگر، مزایا و معایب وجود آن ها در اسمارت فون ها را مرور کنیم.

هم اکنون، زمان کمی است که امکان بهره بردن از این تراشه ها در اسمارت فون های نوین ممکن شده است و شرکت های عظیم و فعال در زمینه ساخت این دستگاه ها، کار کامل کردن کالاهای خود با آن ها را شروع کرده اند. سایر شرکت ها هم به تازگی به روشنی بیان کرده اند که برای بهره بردن از eSIMها در کالاهای نسل نوین خود، طرح هایی جدی دارند.

eSIM چیست؟

کلمه SIM، مخفف عبارت Subscriber Identity Module است که افزودن حرف e به آن که کوتاه شده واژه Embedded است، نسل نوینی از سیم کارت ها به اسم eSIM را معرفی می کند. بنابراین، می توان eSIMها را گونه ای از سیم  کارت ها در نظر گرفت که به شکل یکپارچه داخل اسمارت فون ها و میان مدارهای الکترونیکی آن ها واقع می شوند و امکان ارتباط این دستگاه ها با شبکه های مخابراتی مختلف را فراهم می کنند. این اسم گذاری بوسیله GSMA یا سازمان بین المللی تنظیم مقررات شبکه های مخابراتی و اپراتورها انجام شده است. می توان eSIMها را یک گونه تراشه دانست؛ ولی هم اکنون آن ها بیشتر شبیه یک محل ذخیره-سازی برای کدهای برنامه نویسی شده هستند. eSIMها دارای توانایی برنامه ریزی مجدد هستند و این امر حتی می تواند بی بهره گیری از رابط های فیزیکی و به شکل وایرلس و بوسیله شبکه های مخابراتی انجام شود. کلا می توان ایرادات و فواید بسیاری را برای این تراشه ها در نظر گرفت که قطعا در زمان بهره بردن دستگاه های دارای آن ها برای کاربران، خیلی مهم می شوند. در ادامه، تعدادی از آ ن ها را معرفی کرده و مرور می کنیم.

فواید بهره بردن از eSIMها

با در نظرگرفتن اینکه eSIMها به شکل یک تراشه درونی در اسمارت فون ها قرار گرفته اند، امکان مجزا کردن آن ها از این دستگاه ها نیست و به همین خاطر، احتمال مفقود شدن یا جا گذاشتن آن ها کم می شود. از دیگر سو، کم شدن اندازه های آن ها برای گذاشتن این سیم کارت ها داخل دستگاه های گوناگون و یا بهره بردن از قاب های زیادکننده اندازه ها ضرورت ندارد. سایر کاربران با بهره بردن از eSIMها، به حضور در فروشگاه ها و پرداخت مبلغ در ازای دریافت آن ها برای تهیه سیم کارت ها، احتیاج نخواهند داشت. از بین سایر مزایای این گونه سیم  کارت ها می توان امکان وصل شدن به شبکه های مخابراتی فورا بعد از تهیه اسمارت فون ها را نام برد. با بهره بردن از eSIMها مانند قبل، احتیاجی به منتظر ماندن برای ارسال سیم  کارت توسط اپراتور نخواهد بود.

در مدت کمی که امکان بهره بردن از eSIMها در تعدادی از موبایل های پیشتاز فراهم شده، نظرات کاربران برای بهره گیری از آن ها خیلی مطلوب بوده است. با بهره گیری از این سیم کارت ها، بدون احتیاج به عوض کردن آن ها قادر به سوئیچ بین اپراتورهای گوناگون هستیم و در هر لحظه از شبکه های مخابراتی مهیا شده بوسیله یکی از آن ها بهره برد. از دیگر سو، کاربران با استفاده از eSIMها برای بهره بردن از خدمات یک اپراتور نوین، احتیاجی به تهیه یک سیم کارت جدید نخواهند داشت. تعداد اپراتورهایی که هم اکنون دارای قابلیت پشتیبانی از این سیم کارت های یکپارچه هستند، با سرعت خوبی در حال زیاد شدن است و ممکن است تا اواسط سال فعلی میلادی، تعداد زیادی از این شرکت ها، پشتیبانی از این سیم کارت ها را در دستورکار قرار داده باشند.

 

این مسئله که eSIMها دارای قابلیت برنامه ریزی از راه دور و به شکل وایرلس هستند، در بالا ذکر شد. با بهره بردن از این توانایی، اپراتورها قادر به انتقال فوری تنظیمات نوینی به اسمارت فون ها هستند که موجب ارتقای ارتباط این دستگاه ها با شبکه های مخابراتی شود.

فایده دیگر بهره بردن از این سیم کارت های کامل، بیشتر به سازندگان اسمارت فون ها ربط دارد؛ ولی باعث خواهد شد که کاربران این دستگاه ها هم دارای توانایی های مطلوب تری خواهند شد. سازندگان موبایل ها در این سال ها، تلاش کرده اند با کم کردن اندازه های سیم کارت ها، محل تصرف شده بوسیله تراشه ها را به میزان زیادی کم کنند و از این محل برای استفاده از تکه های سخت افزاری قوی تر بهره می برند. ولی با بهره بردن از eSIMها می توان ابزار ضروری برای خواندن سیم کارت ها و کلا دریچه مرتبط با قرارگیری این تراشه ها در موبایل ها را به شکل کامل پاک کرد. این مسئله موجب می شود که در اسمارت فون ها، محل در دسترس برای قرارگیری قطعات سخت افزاری به مقدار برجسته ای زیاد شود و نیز قسمتی از دشواری مرتبط با طراحی شکل این دستگاه ها حذف شود. در حال حاضر، برندهای فعال در زمینه ساخت اسمارت فون ها سعی می کنند راه-حل های نوینی را برای از بین بردن جک صدای 3.5 میلی متری در این دستگاه ها استفاده کنند تا امکان بهره بردن از تکنولوژی های جدید در این کالاها فراهم شود. با از بین بردن سیم کارت های فیزیکی و غیرکامل از این دستگاه ها هم می توان به این فضای ضروری دست یافت.

از دیگر سو، می توان یکی از عظیم ترین روزنه های موجود در اسمارت فون ها را با بهره گیری از این سیم-کارت های کامل حذف کرد. بهره بردن از eSIMها موجب خواهند شد که یکی از بااهمیت ترین معایب اسمارت فون ها در زمان پایداری در برابر گرد و خاک و قطرات آب از بین رود. این مسئله می تواند استانداردهای پایداری IP در این دستگاه ها را هم بهبود بخشد و ثبات آن ها را در برابر ورود ذرات جامد و مایع به مقدار بالایی زیاد کند.

مدتی قبل، دو شرکت میزو و Vivo، موبایل های نوینی را معرفی کردند که هیچ درگاه، کلید فیزیکی و یا منفذی نداشتند و دارای یک بدنه کامل بودند. این مسئله موجب شده که این دستگاه ها ثبات خیلی فوق-العاده ای داشته باشند و نیز دارای یک طراحی جذاب باشند. در آینده نزدیک، دستیابی به این زبان طراحی بیان شده به منزله یک استاندارد جهانی مطرح می شود و فقط بخاطر بهره بردن از eSIMها امکان پذیر شده است.

اکنون برای بیرون آوردن سیم کارت از داخل اسمارت فون ها به یک مجموعه سوزن ویژه احتیاج داریم که موجب شده است این امر اندکی دشوار و زمان بر شود؛ چون دستیابی به این سوزن ها یا تجهیزاتی که بتواند این امر را انجام دهد، در هر زمان امکان پذیر نیست. هم اکنون، تعداد زیادی از کاربران اجبار دارند که برای بیرون آوردن چندین باره سیم کارت از موبایل های خود، همواره یکی از این سوزن ها را با خود داشته باشند.

ایرادات و مشکلاتی که با آن ها مواجه هستیم

بااینکه اکنون عوض کردن سیم کارت موجود در اسمارت فون ها روندی زمان بر است؛ ولی باید دقت کرد که این امر، حجم زیادی از داده های خصوصی کاربران هم از این دستگاه ها بیرون می آید. اسمارت فون های نوین مقدار زیادی از تصاویر، ویدیوها، رمزهای عبور و داده های خصوصی کاربران را دارند؛ ولی باید دقت کرد که سیم  کارت ها هم داده های شخصی زیادی را از تاریخچه تماس ها، پیامک های ارسالی و دریافتی و... را در خود دارند که قطعا حفاظت از امنیت  آن ها برای هر کاربری، بااهمیت و برجسته است. این مسائل موجب شده است که فروش مجدد یا انتقال قانونی موبایل های دارای سیم  کارت های کامل، اندکی دلواپسی به دنبال داشته باشد. با این حال، اکنون اپراتورها و برندهای سازنده اسمارت فون ها در حال ساخت تجهیزاتی هستند که کاربران را در حذف کامل این تراشه ها یاری می رسانند.

مشکل دیگر موجود در موبایل های دارای سیم کارت های کامل، نداشتن قابلیت پشتیبانی آن ها از دو eSIM در یک زمان است. اکنون هیچ اسمارت فونی که بتواند در یک زمان از دو eSIM پشتیبانی کند، در بازار نیست؛ ولی موبایل هایی هستند که می توانند بهره بردن از یک eSIM و یک سیم کارت عادی را در یک لحظه به ارمغان آورند. احتما این هست که در آینده نزدیک، موبایل های دارای دو سیم کارت کامل هم معرفی و ارائه شوند.

با در نظر گرفتن اینکه eSIMها همواره در اسمارت فون ها هستند، این دستگاه ها همواره به یک شبکه مخابراتی معین وصل خواهند بود. این مسئله می تواند موجب شود که تعیین محل موبایل ها در هر موقعیتی امکان پذیر باشد. بااینکه این توانایی موجب می شود که در زمان دزدی یا مفقود شدن اسمارت فون ها، امر شناسایی جای حضور آن ها آسان تر شود؛ ولی وقتی که کاربران به هر دلیلی تصمیم ندارند به شبکه های مخابراتی وصل شوند، مشکل درست خواهد کرد. احتمالا سیستم عامل اندروید Q که در حال حاضر بوسیله گوگل در حال بسط و تکامل است، توانایی های بخصوصی را برای پشتیبانی از eSIMها داشته باشد. ممکن است که یکی از این توانایی ها کاربران را مجاز کند که در مواقع ضروری، بتوانند ارتباط این سیم کارت ها را با شبکه های مخابراتی قطع کنند.

یکی از مهم ترین دشوار هایی که در مسیر توسعه eSIMها هست، موارد امنیتی در زمان بهره بردن از آن ها است. با در نظر گرفتن اینکه این سیم  کارت ها به شکل کامل در اسمارت فون ها هستند، می توان راه حل های امنیتی زیادی برای ممانعت از دستیابی بدون اجازه به آن در نظر گرفت. با این حال، اپراتورها باید اقداماتی انجام دهند که امکان دخالت هکرها در راه ارتباط بین آن ها و این سیم  کارت ها نباشد. ظاهرا حتی بهره بردن از یک ارتباط رمزگذاری شده برای برنامه ریزی این سیم کارت ها یا معاوضه سایر داده ها هم کفایت نمی کند؛ چون دستیابی بدون اجازه به سیم کارت های eSIM می تواند مجال خیلی مطلوبی را برای هکرها به ارمغان آورد که به داده های خصوصی کاربران در اسمارت فون ها دست یابند.

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

پیگیری سفارش

حساب کاربری

جستجو

مشاهده همه محصولات
محصولی پیدا نشد

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم