مشاهده همه محصولات
محصولی پیدا نشد
آخرین نظرات
بدون نظر
جستجو در وبلاگ

آشنایی با صفحه های نمایش LTPO

نوشته شده در تاریخ1 سال پیش
دوست داشتن0

صفحه نمایش باکیفیت، از بااهمیت ترین مواردی است که مشتریان به هنگام تهیه اسمارت فون به آن دقت می کنند. به همین خاطر، ابرقدرت های فناوری به تولید صفحه های نمایش حرفه ای تر اهمیت زیادی می دهند؛ ولی بهره بردن از نمایشگرهای قوی سبب زودتر تخلیه شدن باتری تلفن همراه و کم شدن عمر آن می شود. در ادامه، تکنولوژی تولید LTPO (اکسید پلی کریستالی دمای پایین) را معرفی می کنیم که از سوی اپل و سامسونگ برای مواجهه با این معضل معرفی شده است. انواع تکنولوژی های تولید صفحه نمایش با گذشت زمان ایجاد شده و در این صنعت استفاده شده اند. OLED را می توان یکی از دوست داشتنی ترین گونه های تکنولوژی تولید صفحه نمایش دانست که اکنون و بعد از سال ها، رشد کرده اند. ولی سَوای این مسئله، برندهای سازنده صفحه نمایش هنوز در حال بررسی و گسترش فناوری به جهت ساخت صفحه های نمایش تازه تر و بهتر هستند. صفحه های نمایشی مثل LTPO دارای زیبایی های زیادی هستند.

صفحه نمایش باکیفیت، از بااهمیت ترین مواردی است که مشتریان به هنگام تهیه اسمارت فون به آن دقت می کنند. به همین خاطر، ابرقدرت های فناوری به تولید صفحه های نمایش حرفه ای تر اهمیت زیادی می-دهند؛ ولی بهره بردن از نمایشگرهای قوی سبب زودتر تخلیه شدن باتری تلفن همراه و کم شدن عمر آن می شود. در ادامه، تکنولوژی تولید LTPO (اکسید پلی کریستالی دمای پایین) را معرفی می کنیم که از سوی اپل و سامسونگ برای مواجهه با این معضل معرفی شده است. انواع تکنولوژی های تولید صفحه نمایش با گذشت زمان ایجاد شده و در این صنعت استفاده شده اند. OLED را می توان یکی از دوست داشتنی ترین گونه های تکنولوژی تولید صفحه نمایش دانست که اکنون و بعد از سال ها، رشد کرده اند. ولی سَوای این مسئله، برندهای سازنده صفحه نمایش هنوز در حال بررسی و گسترش فناوری به جهت ساخت صفحه های نمایش تازه تر و بهتر هستند. صفحه های نمایشی مثل LTPO دارای زیبایی های زیادی هستند.

صفحه نمایش LTPO

صفحه های نمایشگر OLED از یک لایه TFT یا تقویت کننده (transistor) فیلم ظریف برای کم کردن تداخل بین پیکسل ها و زیاد کردن ماندگاری تصاویر بهره می برند. کارکرد TFT وابسته به کیفیت و گنجایش حرارتی ماده نیمه رسانا بکار گرفته شده در آن است. گنجایش حرارتی زیاد باعث آسان تر و سریع-تر شدن حرکت الکترون ها در تقویت کننده و ایجاد نمایشگرهایی با وضوح بالا، میزان تازه سازی بیشتر، ضخامت پایین تر و ... شده و منجر به مصرف بهبود یافته باتری می شود.

برای تولید TFTهای بکار گرفته شده در صفحه های نمایش OLED، تکنولوژی تولید «سیلیکون پلی کریستالیزه در دمای کم» یا LTPS را بکار می گیرند. این تکنولوژی که طی سالیان اخیر، کارکرد مطلوبی داشته، به دلیل پیچیدگی و هزینه زیاد روند تولید و نیز احتیاجات فزاینده بازار به صفحه نمایش هایی با وضوح تصویر زیادتر از 1080 پیکسل، باعث بالا رفتن گزاف نرخ کالاها و نهایتا ایجاد محدودیت در دستیابی به نمایشگرهای حرفه ای توسط مشتریان شده است.

اپل با ادغام این شیوه فنی و تکنولوژی، قادر به تولید نمایشگر دیگری تحت عنوان اکسید روی-گالیوم-اینیدیوم (IGZO) شده و به توفیقات برجسته ای در مسیر مبارزه با این معضلات دست یافته است. IGZO نسبت به LTPS ارزان تر بوده و در مصرف انرژی بهینه تر عمل می کند. اپل این نوآوری جدید را LTPOیا اکسید پلی کریستالیزه در دمای پایین نام گذاری کرده است.

این تکنولوژی تولید، اپل را مجاز به ساخت صفحه نمایشی با میزان تازه سازی تغییرپذیر کرده است. ابرقدرت آمریکایی به کمک میزان تازه سازی تغییرپذی ، توانسته ساعت های خود را به خصیصه صفحه نمایش همواره فعال (always-on display) تجهیز کند.

LTPO با ازبن بردن تکه های مازاد میان مدار کنترل نمایشگر و پردازشگر گرافیکی، دسترسی به میزان تازه-سازی تغییرپذیر را به ارمغان آورده است. همچنین سامسونگ به کار بر فناوری یکسانی تمرکز کرده که مانع دعواهای حقوقی و پرداخت حق ثبت اختراع به حریف دیرینه با اسم hybrid-oxide and polycrystalline silicon (HOP) می شود.

دلیل اهمیت میزان تازه سازی تغییرپذیر

مطمئنا شما نیز موقع کار با اسمارت فون خود، تاثیر خیلی بالای نمایشگر را در تخلیه باتری فهمیده اید. البته باید این مسئله را خاطرنشان کنیم که صفحات OLED در مقایسه با صفحات LCD استفاده پایین تری از انرژی دارند. فایده تکنولوژی LTPO را می توان در توان آن برای استفاده از میزان تازه سازی تغییرپذیر به منظور بهبود بخشیدن مصرف باتری دانست. این همان توانایی ای است که به جدیدترین ابزارک (gadget)های قابل پوشیدن اپل در نگهداری باتری به مدت 24 ساعت و همچنین بهره بردن از صفحه نمایش همواره فعال کمک می کند.

میزان تازه سازی یا Refresh Rate به تعداد فریم هایی اشاره دارد که یک تلویزیون و یا به شکل کلی تر، یک دستگاه  دارای صفحه نمایش قادر است در هر ثانیه نشان دهد. واحد محاسبه میزان تازه سازی، هرتز است که آن را به منزله واحد محاسبه فرکانس هم می توان بکار برد. مثلا تلویزیونی که میزان تازه سازی آن 60 هرتز است، می تواند در هر ثانیه 60 تصویر یا عکس متوالی را نشان دهد. با اینکه میزان تازه سازی زیاد موجب تسهیل کار با موبایل و تجربه استفاده خوشایندتری می شود، احتیاجی به بهره بردن از همه گنجایش دستگاه برای نشان دادن موزیک در حال پخش یا دیدن اعلان ها نیست. در این مواقع، قادر به بکارگیری تکنولوژی LTPO و کم کردن میزان بروزرسانی تا رقم 1 هرتز هستیم. مشخص است که این پایین آمدن حائز اهمیت به بهبود هر چه بیشتر مصرف انرژی، کمک قابل توجهی می کند.

چه دستگاه هایی دارای صفحه نمایش LTPO هستند؟

همانطور که بیان شد، ساعت اپل سری 5  یکی از نخستین ابزارک هایی است که با بهره گیری حداکثری از فواید تکنولوژی LTPO توانست سری در میان سرها درآورد. اپل همچنان سعی می کند که این فناوری را برای تولید صفحه های نمایش بزرگ که در تبلت هایی همچون آیپد پرو استفاده می شود، گسترش دهد. برخی منابع، استفاده از LTPO را در نسل بعدی موبایل های آیفون را هم بعید نمی دانند. سامسونگ نیز از تکنولوژی تولید LTPO در مدل های پیشتازی مثل نوت 20 اولترا و گلکسی S21 اولترا استفاده می کند. براساس گزارش سایت Anandtech، این فناوری سبب بهبود 15 الی 20 درصدی مصرف انرژی در این موبایل ها شده است.

یک پیشرفت دیگر!

تکنولوژی LTPO را باید یک پیشرفت و نشان دهنده راه آتی موبایل ها و اسمارت واچ ها دانست. احتمال دارد که تا زمان دیدن تاثیر زیاد این فناوری بر کیفیت صفحه های نمایش، فرصت زیادی باشد. ولی در صورتی که بهبود عملکرد باتری برای شما مهم است یا علاقه دارید که همزمان با جدیدترین ابداعات حال حاضر همراه باشید، LTPO می تواند نخستین انتخاب دوست داشتنی شما باشد.

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

پیگیری سفارش

حساب کاربری

جستجو

مشاهده همه محصولات
محصولی پیدا نشد

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم