مشاهده همه محصولات
محصولی پیدا نشد
آخرین نظرات
بدون نظر
جستجو در وبلاگ

آشنایی با انواع لنز دوربین گوشی های هوشمند

نوشته شده در تاریخ3 سال پیش
دوست داشتن0

دوربین یکی از بخش های مهم و حیاتی یک گوشی هوشمند است. یکی از فاکتورهای مهم در خرید تلفن همراه، کیفیت و کارایی دوربین آن است و چه بسا بسیاری از افراد بخاطر برتری دوربین، یک گوشی هوشمند را از بین چندین گزینه مدنظر خود انتخاب می کنند. تا چند وقت پیش مهمترین شاخص سنجش کیفیت دوربین ها میزان پیکسل آن ها بود و تولیدکنندگان در صدد تولید دوربین هایی با تراکم پیکسلی بالا بودند. اما این قابلیت به تنهایی کافی نیست. دوربین از سه بخش اصلی سنسور، لنز و پردازندشگر تصویر تشکیل شده است. میزان پیکسل تنها مربوط به بخش سنسور دوربین شده و غالبا به صورت یک عدد بیان می شود که تقریبا تمامی کاربران گوشی های هوشمند از آن مطلع اند. اما یکی دیگر از بخش های اساسی دوربین مربوط به لنز آن است. امروزه گوشی های هوشمند به چندین دوربین مجهز شده اند که هر یک از لنزهای متفاوتی بهره می برند. تولید گوشی های چند دوربینه بسیار گسترده شده است. اکثر غول های بزرگ این صنعت، گوشی هایی با دو، سه و یا چهار دوربین عرضه می کنند. برند سامسونگ حتی گوشی های میان رده خود به ویژه گوشی های سری آ را با سه لنز دوربین تولید می کند. کمپانی چینی شیائومی پا را فراتر گذاشته و در گوشی گوشی های میان رده خود از دوربین های چهارگانه یا بیشتر استفاده می کند. در ادامه با سی و سه پل همراه باشید تا شما را با انواع لنز دوربین گوشی آشنا کنیم.

دوربین یکی از بخش های مهم و حیاتی یک گوشی هوشمند است. یکی از فاکتورهای مهم در خرید تلفن همراه، کیفیت و کارایی دوربین آن است و چه بسا بسیاری از افراد بخاطر برتری دوربین، یک گوشی هوشمند را از بین چندین گزینه مدنظر خود انتخاب می کنند. تا چند وقت پیش مهمترین شاخص سنجش کیفیت دوربین ها میزان پیکسل آن ها بود و تولیدکنندگان در صدد تولید دوربین هایی با تراکم پیکسلی بالا بودند. اما این قابلیت به تنهایی کافی نیست. دوربین از سه بخش اصلی سنسور، لنز و پردازندشگر تصویر تشکیل شده است. میزان پیکسل تنها مربوط به بخش سنسور دوربین شده و غالبا به صورت یک عدد بیان می شود که تقریبا تمامی کاربران گوشی های هوشمند از آن مطلع اند. اما یکی دیگر از بخش های اساسی دوربین مربوط به لنز آن است. امروزه گوشی های هوشمند به چندین دوربین مجهز شده اند که هر یک از لنزهای متفاوتی بهره می برند. تولید گوشی های چند دوربینه بسیار گسترده شده است. اکثر غول های بزرگ این صنعت، گوشی هایی با دو، سه و یا چهار دوربین عرضه می کنند. برند سامسونگ حتی گوشی های میان رده خود به ویژه گوشی های سری آ را با سه لنز دوربین تولید می کند. کمپانی چینی شیائومی پا را فراتر گذاشته و در گوشی گوشی های میان رده خود از دوربین های چهارگانه یا بیشتر استفاده می کند. در ادامه با سی و سه پل همراه باشید تا شما را با انواع لنز دوربین گوشی آشنا کنیم.

چرا گوشی های هوشمند از چند دوربین مختلف استفاده می کنند؟


سوال مهمی که ممکن است ذهن بسیاری از کاربران اسمارت فون ها را به خود درگیر کرده باشد، علت استفاده از چند دوربین متفاوت در آن ها است. لنزهای مختلف بکار رفته در هر یک از این دوربین ها ویژگی های خاصی را پشتیبانی می کنند. عکاسی بصورت 3 بعدی، تصویر برداری در حالت پرتره، بهره مندی از لنز عریض در هنگام تصویر برداری، استفاده از سنسورهای ثانویه، قابلیت عکس برداری در مکان هایی با نور کم و همچنین ثبت تصاویری با پشتیبانی از بزرگ نمایی اپتیکال بدون کاهش کیفیت تصویر از جمله ویژگی ها و قابلیت های خاصی هستند که این لنزها به ارمغان می آورند.

همه این موارد باعث می شود که گوشی های هوشمند جدید برای بهره مندی از قابلیت های ذکر شده به چندین دوربین نیاز داشته باشند. یک گوشی هوشمند برای اینکه بتواند همه این قابلیت ها را داشته باشد باید حداقل به سه یا چهار دوربین مجهز شود. پیش از بررسی هریک از لنزهای بکار رفته در دوربین اسمارت فون ها، ابتدا با مفهوم «فاصله کانونی» آشنا خواهیم شد.

فاصله کانونی (Focal length)


در این مقاله قصد نداریم شما را با مفاهیم پیچیده فیزیکی آشنا کنیم و تنها به یک تعریف ساده اما مهم و کاربردی شما را با مفهوم فاصله کانونی آشنا خواهیم کرد. فاصله کانونی (Focal length) در واقع به فاصله میان مرکز نوری (Optical Center) و سنسور دوربین (camera Sensor) در هنگامی که لنز بر روی دورترین فاصله متمرکز شده است، گفته می شود. البته در این تعریف شاید عبارت «مرکز نوری» نیز برای بسیاری نامأنوس باشد. مرکز نوری در یک لنز، نقطه ای در داخل لنز است که در آن فرض می شود دو پرتو نوری تابیده شده از منابع متفاوت، به درون لنز وارد شده اند. مهمترین نکته مربوط به فاصله کانونی در مبحث فاصله کانونی رابطه آن با میدان دید است. هر چقدر فاصله کانونی کمتری داشته باشیم، تصویر ثبت شده میدان دید گسترده تری داشته ولی امکان زوم کمتری خواهیم داشت. عکس این موضوع هم صادق است و در فاصله کانونی بیشتر، گستره میدان دید کمتر شده و امکان زوم بیشتر خواهد بود.  

آشنایی با انواع لنز گوشی بر اساس فاصله کانونی


علت اینکه امروزه چند لنز را در دوربین گوشی های هوشمند می بینید این است که لنزهایی با فاصله کانونی مختلف در آن به کار رفته است. هر لنز با فاصله کانونی خاص، دارای کاربرد خاصی است و به همین سبب، از لنزهای متعدد استفاده می شود. در ادامه قصد داریم شما را با انواع لنز دوربین گوشی هوشمند و کاربرد هر لنز آشنا کنیم.

لنز دوربین نرمال (Normal)


لنزهای نرمال همان لنزهایی هستند که در دوره ای که گوشی های هوشمند از یک لنز برخوردار بودند، در آن ها استفاده می شد. لنزهای نرمال دارای فاصله کانونی 35 تا 50 میلی متر هستند و معمولا برای عکسبرداری و فیلمبرداری از منظره ها و صحنه های معمولی مورد استفاده قرار می گیرند. این لنزها دارای قابلیت استفاده برای عکسبرداری از تمامی سوژه ها در فواصل مختلف هستند.

لنز دوربین واید (Wide)


 لنز واید (عریض) اصلی ترین لنز دوربین یک گوشی هوشمند است. این لنزها دارای فاصله کانونی تقریبا زیادی بوده و اغلب برای تصویر برداری در شرایط معمولی مناسب هستند. این لنزها نسبت به سایر لنزهای مورد استفاده در دوربین های تلفن همراه از وضوح بسیار بیشتری برخوردار هستند. زاویه دید این لنزها وسیع تر از زاویه دید چشم های انسان به صورت غیر مسلح است. علت این است که لنزهای واید در مقایسه با قطر سنسور از فاصله کانونی کمتری برخوردار هستند، به همین سبب قادرند محدوده گسترده تری از محیط جلوی دوربین را پوشش دهند.

لنز دوربین تله فوتو (Telephoto)


 دسته دیگر لنزهای تله فوتو هستند. به سبب پشتیبانی از فناوری های زوم دیجیتال و زوم اپتیکال (Digital Zoom & Optical Zoom) توانایی زوم و بزرگنمایی بیشتری را دارند. تکنولوژی زوم دیجیتال درواقع همان بزرگنمایی تصاویر در حالت ساده است و با زوم کردن کیفیت تصویر کاهش می یابد. با این حال لنزهای تله فوتو به دلیل داشتن قابلیت زوم اپتیکال و نیز بهره مندی از فاصله کانونی بالاتر نسبت به لنزهای واید، در هنگام زوم کردن افت کیفیت کمتری داشته و کاربر می تواند تصاویر را زوم کرده و از آن ها استفاده کند. متاسفانه گوشی های هوشمند از لنزهای تله فوتوی قدرتمند برخوردار نیستند و این قابلیت را تنها در هنگام بزرگنمایی چند برابری تصویر دارند. از این لنزها تنها برای قابلیت بزرگنمایی تصاویر بدون کاهش کیفیت استفاده شده و تاثیری بر روی کیفیت تصاویر ثبت شده ندارند.

لنز دوربین اولتراواید (Ultra wide)


 لنزهای اولترا واید که با نام «واید انگل» (Wide Angle Lens) نیز شناخته می شوند به مانند لنز تله فوتو تاثیری بر روی کیفیت تصاویر ندارند. فاصله کانونی این لنزها نیز نسبت به لنز اصلی دوربین و تله فوتو کمتر است. اما مزیت اصلی لنزهای اولترا واید همانگونه که از اسمشان پیداست زاویه وسیع تری است که برای کاربر فراهم می کنند. در واقع این لنزها برای نمایش گسترده تر محیط بصورت افقی کارایی داشته و اغلب در گوشی هایی با چند دوربین استفاده می شوند.

لنز دوربین عمقی (Depth Sensor)


 این لنز نیز در گوشی های هوشمند جدیدی که از چندین دوربین متفاوت بهره می برند استفاده می شود. سنسورهای عمقی قابلیت ثبت تصاویر پرتره (Portrait) را ممکن می سازند. در حالت پرتره سوژه اصلی عکس نسبت به سایر قسمت های عکس تفکیک شده و لنز بر روی آن متمرکز می شود. در این حالت قسمت های دیگر تار شده و جزئیات سوژه اصلی با دقت بیشتری ثبت می شود. این لنزها نیز تاثیری بر روی کیفیت تصویر نداشته و تنها امکان عکاسی پرتره را فراهم می کند.

لنز دوربین ماکرو (Macro)


 بر خلاف موارد قبلی تنها برخی از اسمارت فون های خاص از لنزهای ماکرو بهره می برند. این لنزها امکان گرفتن تصاویر با جزئیات بسیار بالا را دارند. در عکاسی از اجسام و اشیای بسیار کوچک بصورت بزرگنمایی شده و نیز ثبت تصاویر حشرات در حالت میکروسکوپی به وسیله لنزهای ماکرو صورت می گیرد. البته این لنزها نیز در حالت نرمال در کیفیت تصاویر ثبت شده تاثیری ندارند.

جمع بندی

امروزه به دلیل ظرافت طراحی گوشی های هوشمند، به هر دلیلی ممکن است دچار آسیب در نواحی مختلف شوند. آسیب به لنز گوشی یکی از مشکلاتی است که امروزه به دلیل افتادن یا وارد شدن ضربه به گوشی، ممکن است در آن ایجاد شود. اگر دچار مشکلاتی مانند شکستگی لنز گوشی شده اید، احتمالا نیاز به تعویض لنز گوشی پیدا خواهید کرد. فروشگاه سی و سه پل یکی از بزرگترین فروشگاه های عرضه کننده قطعات گوشی است که انواع لنز دوربین گوشی هوشمند را با قیمت مناسب به شما ارائه می دهد. پس اگر به دلیل آسیب به گوشی، لنز دوربین گوشی شما نیاز به تعویض دارد، می توانید از طریق فروشگاه سی و سه پل برای خرید لنز دوربین گوشی اقدام کنید.

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

پیگیری سفارش

حساب کاربری

جستجو

مشاهده همه محصولات
محصولی پیدا نشد

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم