مشاهده همه محصولات
محصولی پیدا نشد
آخرین نظرات
بدون نظر
جستجو در وبلاگ

روش های تمیز کردن گوشی | چگونه در ایام کرونا گوشی را ضد عفونی کنیم؟

نوشته شده در تاریخ3 سال پیش
دوست داشتن0

از جمله ضروری ترین ابزارهایی که اکثر افراد به صورت مداوم با آن در تماس هستند و آن را لمس میکنند، گوشی موبایل است. امروزه افراد آنقدر به تلفن های خود وابسته هستند که در ساعات بیداری به طور مداوم آن را چک می کنند؛ تماس برقرار می کنند، در شبکه های اجتماعی حضور می یابند و ... . هم اکنون این دوست جدا نشدنی به آلوده ترین و البته خطرناک ترین سطوح در دسترس که در انتقال بیماری کرونا نقش دارند مبدل گردیده است. تمیز کردن صفحه نمایشگر تبلت و گوشی ها بسیار آسان بوده ؛ چرا که جهت انجام این عمل به وسیله و ابزار مخصوصی نیاز نداریم. ناگفته نماند که اغلب خود پارچه ها و مواد پاک کننده به خودی خود قادرند به صفحه نمایشگر این وسایل آسیب بزنند. به همین علت تنها کافی است با بعضی از این روش ها که در ادامه به آنها میپردازیم، آشنا شوید. با وبلاگ فروشگاه سی و سه پل همراه باشید.

از جمله ضروری ترین ابزارهایی که اکثر افراد به صورت مداوم با آن در تماس هستند و آن را لمس میکنند، گوشی موبایل است. امروزه افراد آنقدر به تلفن های خود وابسته هستند که در ساعات بیداری به طور مداوم آن را چک می کنند؛ تماس برقرار می کنند، در شبکه های اجتماعی حضور می یابند و ... . هم اکنون این دوست جدا نشدنی به آلوده ترین و البته خطرناک ترین سطوح در دسترس که در انتقال بیماری کرونا نقش دارند مبدل گردیده است. تمیز کردن صفحه نمایشگر تبلت و گوشی ها بسیار آسان بوده ؛ چرا که جهت انجام این عمل به وسیله و ابزار مخصوصی نیاز نداریم. ناگفته نماند که اغلب خود پارچه ها و مواد پاک کننده به خودی خود قادرند به صفحه نمایشگر این وسایل آسیب بزنند. به همین علت تنها کافی است با بعضی از این روش ها که در ادامه به آنها میپردازیم، آشنا شوید. با وبلاگ فروشگاه سی و سه پل همراه باشید.

جهت جلوگیری از انتقال ویروس کرونا، علاوه بر عمل به توصیه های عمومی بهداشتی، میبایست در مورد تمیز نگه داشتن گوشی و سطوح آن نیز دقت کافی را به عمل آوریم. ولی شاید بپرسید چطور میتوان یک گوشی را ضد عفونی نمود و اینکه راه درست ضدعفونی کردن موبایل چیست؟ در ادامه به شیوه درست تمیز کردن گوشی و اصول ضد عفونی میپردازیم ؛ ادامه این مقاله را حتما مطالعه نمایید!

تمیز کردن گوشی جهت جلوگیری از آلودگی به کرونا و دیگر ویروس ها

خوشبختانه، صفحه نمایش های تلفنهای همراه به گونه ای طراحی شده اند که دارای قابلیت پاک شدن، تمیز شدن و ضدعفونی هستند، ولی باید در برابر بعضی از وسوسه های آنی مقاومت نماییم. به عنوان مثال، هرگز نباید صفحه  نمایشگر گوشی را با لباس خود که میتواند شلوار جین، پیراهن و یا هر ماده شوینده ای باشد؛ تمیز نماییم. صفحه های نمایشگر بسیار آسیب پذیر بوده و استفاده از دستمال مخصوص، ماده شوینده و پاک کننده های مناسب برای ایجاد صدمه کمتر و همچنین پاک شدن کامل آنها ضروری است.

جهت پاک کردن گوشی از هر نوع میکروب و ویروس، توصیه می گردد که نخست پیش از هر عملی، دست های خود را با آب و صابون مطابق دستورالعمل شستشو دهید. بعد از اطمینان از تمیز بودن دست خود؛ دستمال ترجیحا میکروفایبری را توسط محلول های پاک کننده معمول به میزان کمی آغشته نموده و یا از پدهای الکلی زیادی که در بازار موجودند و جهت ضد عفونی گوشی همراه مناسب هستند استفاده کنید؛ می توان این پدهای الکلی را به آسانی جایگزین استفاده از دستمال کاغذی و مواد پاک کننده نمود.

جهت تمیز کردن موبایل میبایست دستمال مایکروفایبر را بر روی سطوح گوشی کشیده و هر قسمت تمیز دستمال را تنها برای یک سطح از گو شی استفاده کنیم. در موبایل های با دوربین برجسته ، از آنجا که این قسمت محل مناسبی جهت رشد میکروب و آلودگیهای ویروسی هستند بهتر است توسط گوش پاک کن آغشته شده به مواد ضد عفونی کننده تمیز گردند.

مواد مناسب جهت ضدعفونی کردن گوشی هوشمند

برخی از کارشناسان در زمینه فناوری بر این باورند که چنانچه افراد مواد پاک کننده را جهت ضد عفونی گوشی همراه خود به کار ببرند، نمایشگر گوشی آنها تدریجا دچار آسیب های جدی خواهد شد. به همین خاطر در ایام حساس همانند شیوع ویروس کرونا در جوامع چگونه باید ویروس ها و میکروبهای سطح موبایل را حذف نمود؟ در ادامه به این پاسخ این سوال خواهیم پرداخت.

تمیز کردن انواع گوشیهای ضد آب در مقایسه با دیگر انواع موبایل به مراتب بسیار راحتتر است. کارشناسان این زمینه بر این عقیده اند که مواد شیمایی که در ضد عفونی کننده های خانگی و حتی صابون موجود است میتواند به نمایشگر گوشی صدمه وارد نماید. کمپانی اپل در این باره اعلام نمود استفاده کنندگان گوشی همراه نباید برای پاک کردن این وسایل هوشمند از مواد ساینده ای که قادرند بر روی لایه اولئوفوبیک نمایشگر آنها اثر کند، استفاده نمایند؛ زیرا این گوشیها در مقابل خراشدگی آسیب پذیرتر خواهند گردید.

کمپانی سامسونگ نیز به استفاده کنندگان موبایل های گلکسی هشدار داد که هرگز از پاک کننده های قدرتمند و یا تمیز کننده های پنجره دارای مواد شیمایی برای تمیز کردن گوشی خود استفاده نکنند. تمیز کننده های UV به سطوح موبایل صدمه ای نخواهد زد و مطالعات نشان میدهند نور UV میتواند ویروسهای آنفولانزای موجود در هوا را نابود نماید. همچنین نباید از مواد شیمیایی از قبیل آمونیاک و یا مواد تمیز کننده دارای الکل استفاده نمایید. چنانچه در این روش هم به مایعی نیازمندید، می توان پارچه ای را مقداری آب آغشته نموده و یا از محلول های مخصوص جهت پاک کردن گوشی  خود استفاده نمایید؛ چون این محلول ها توسط شرکتهای مشهور همانند اپل تولید گردیده و تایید شده است.

هرگز پارچه های زبر و دستمال کاغذی بی کیفیت را به کار نبرید زیرا مواد تشکیل دهنده آنها سبب خراشیدگی صفحه نمایشگر گوشی  شما خواهد گردید. اگرچه این نوع خراشها احتمالا در ابتدا کوچک هستند و زیاد دیده نمیشوند، اما به تدریج عمیق شده و مشکل ساز می شوند. بهتر است پارچه های میکروفایبری را جایگزین نمایید. این نوع پارچه ها برای تمیز کردن سطوح حساس طراحی گردیده اند.

به کار بردن آب فراوان جهت تمیز کردن صفحه نمایشگر گوشی صحیح نبوده و چنانچه به آب بیشتری نیاز داشتید توصیه میشود نخست پارچه را با آب نم دار کنید. هیچ وقت مستقیما آب را بر روی صفحه نمایشگر  گوشی نریزید. ناگفته نماند که حتما میبایست قبل از پاک کردن گوشی به وسیله آب آن را خاموش نمایید. در انتها هیچ گاه نباید زیاد بر روی صفحه نمایشگر گوشی فشار وارد آورید؛ زیرا این عمل سبب پایین آمدن کیفیت صفحه و آسیب به گوشی  می گردد.

به احتمال فراوان بسیاری از تمیز کننده های مواد آرایشی حاوی مواد شیمیایی بوده و بر صفحات الکترونیکی تاثیر منفی دارند. کارشناسان توصیه میکنند از به کار گیری هر نوع تمیز کننده آرایش خودداری نموده و حوله ای نرم و کمی آب را جایگزین آنها کنید.

تمیز کردن صفحه نمایش گوشی

نمایشگر، بخشی از گوشی بوده که به احتمال زیاد افراد بیشتر از سایر بخش ها به آلودگی و یا ایجاد لکه بر روی آن توجه می کنند. در نتیجه این موضوع که بدانید چطور این بخش را کاملا تمیز نمایید اهمیت زیادی دارد. برترین گزینه به کارگیری پارچه ای نرم از جنس میکروفایبر است که جهت صفحات نمایش کاربرد دارد. چنانچه خوش شانس باشید امکان وجود این نوع پارچه ها به عنوان یکی از وسایل جانبی گوشی و یا تبلت شما وجود دارد. عموما بیشتر از سایر موارد موجود، تاثیر دارد، ولی میبایست مقدار بسیار اندکی از آن استفاده شود و به حالت قطره ای بر روی صفحه نمایش پخش شود (هرگز از مواد شیمیایی جهت تمیز کردن ال سی دی استفاده ننمایید چون امکان جذب شدن آن توسط روکش موبایل وجود دارد). بهتر است توسط پارچه ای نرم سطح صفحه را به صورت یکنواخت و صاف دستمال کشیده و در صورت لزوم کمی آب را به کار برید و سپس آن را خشک نمایید. تمیز کردن این وسایل را باید با دقت و حوصله انجام داد و هر دفعه فقط یک بخش را تمیز نمایید. پس از اتمام این عمل، توسط بخش خشک یک پارچه اطمینان حاصل نمایید که تمامی قسمتهای خیس گوشی را خشک نموده اید. چنانچه از آب استفاده کرده اید، نخست گوشی و یا تبلت خود را خاموش نمایید. گاهی کاربران برای از بین بردن آلودگی و یا محل اثر انگشت از نمایشگر این وسایل، از نوار چسب کمک میگیرند ، در صورتیکه به کار گیری پارچههای نرم میکروفایبر بسیار مؤثرتر است. بهتر است تعداد زیادی پارچه تهیه کرده و به صورت منظم آن ها را تعویض نمایید تا همیشه بتوانید از یک پارچه تمیز استفاده کنید.

تمیز کردن بدنه و پنل پشت گوشی هوشمند

برای پاک کردن بدنه گوشی های هوشمند بهتر است از یک پنبه که کاملا به محلول الکلی آغشته شده استفاده نمایید تا هر نوع گرد و غبار و یا آلودگی خشکی که احتمالا به بدنه این وسایل چسبیده شده را از بین ببرد. دقت داشته باشید که رطوبت این پارچه ها بسیار کم باشد. استفاده از یک قوطی اسپری هوای فشرده نیز بسیار موثر است. از هیچ  نوع تمیز کننده و یا ماده ضد عفونی کننده  موجود در خانه استفاده ننمایید زیرا می تواند موجب لک شدن بر روی بدنه وسایل و یا ایجاد صدمه به آنها  شوند. در انتها نیز می توان از یک گیره کاغذ و یا خلال دندان برای پاک کردن سوراخ اسپیکر استفاده کرد، اگر چه این عمل میتواند وقت زیادی بگیرد. چنانچه جنس بدنه و شاسی گوشی شما از فلز و یا فلزهای تراش خورده باشد، توصیه می شود برای تمیز کردن آن از آب خالی استفاده شود.

طریقه پاک کردن گارد و یا قاب دستگاه  به جنس آن وابسته است. چنانچه جنس آن از پلاستیک باشد نیازی به ظرافت زیاد در هنگام تمیز کردن آن نیست و لازم نیست نگران صدمه دیدن آن باشید، خصوصا اگر دستگاه شما خاصیت ضد آب داشته باشد. موبایل های دارای بدنه چرمی به انواع مخصوصی از پاک کننده های مناسب برای چرم نیازمند هستند.

تمیز کردن کاور گوشی

در نظر داشته باشید که کاور گوشیهای همراه و یا تبلت شما هم به اندازه خود موبایل می توانند آلوده باشند و نیاز به تمیز شدن دارند. تمیز کردن این کاورها را بهتر است در مراحل زیر توسط مایع ظرفشویی و پارچه میکروفایبر به انجام رساند. ابتدا باید کاور گوشی و یا تبلت را جدا نموده و در یک کاسه، چند قطره از مایع ظرفشویی را با مقداری آب ولرم مخلوط نمایید. پارچه را داخل محلول فرو نمایید تا مرطوب گردد؛ مواظب باشید پارچه اشباع نگردد. کاور دستگاه را توسط پارچه آغشته  شده به محلول پاک نموده و سپس پارچه را دوباره شستشو دهید تا تمیز شده و جهت پاک‎ کردن اضافی مایع، کاور را توسط پارچه نم دار خشک نمایید. کاور را در جایی قرار دهید تا در مجاورت هوا خشک گردد و یا آن را توسط دستمالی خشک و یا یک حوله کاغذی خشک نمایید. پیش از استفاده دوباره از تبلت و یا گوشی، اطمینان حاصل نمایید که کاور آن خشک باشد.

تمیزکننده فرابنفش یا یو وی (UV) چیست و چه کاربردی دارد؟

پاک کنندههای دارای اشعه ماوراء بنفش (UV) جهت از بین بردن آلودگی ها و ویروس ها به کار می روند، و در سالهای اخیر بیشتر استفاده شدهاند. برای تمیز کردن گوشی توسط این اشعه کافی است تلفن را داخل دستگاه ضد عفونی کننده قرار داده، و پرتوهای UV در طی دقیقه این وسایل را ضد عفونی می نمایند. اگر چه انتظار میرود 60 تا 100 دلار هزینه جهت تهیه دستگاه ضد عفونی کنندهای که 99 درصد باکتری ها را در طی 5 دقیقه از بین ببرد، نیاز باشد. این تکنولوژی هم اکنون جهت استریل کردن وسایل در بیمارستان ها استفاده می گردد، ولی اثر بخشی آنها در مورد جراحی هایی همانند SARS-CoV-2 ، ویروس COVID-19 هنوز بررسی نشده است. هرگز لامپ UV را برای استریل کردن دستها یا سایر بخشهای پوست به کار نبرید چون این اشعه ممکن است سبب سوختن پوست گردد. اغلب مراکز در اوایل سال 2020، با استفاده از اشعه ماوراء بنفش با وجود نبودن شواهدی مبتنی بر تاثیر آن در از بین بردن کرونا ویروس، توانسته اند به پیشرفت اقتصادی فراوانی در زمینه تجارت دست یابند.

در صورت خیس شدن گوشی در حین تمیز کردن و نفوذ مایع پاک کننده، چه کار باید کرد؟

چنانچه گوشی همراه شما آب خورد و یا هر مایع دیگری روی آن ریخت نخستین کاری که میبایست انجام بدهید خاموش کردن آن است. به خاطر بسپارید که روشن بودن یک گوشی آب خورده می تواند موجب ایجاد صدمات جدیتری برای آن شود. بعد از خاموش کردن گوشی چنانچه بتوانید بهتر است باتری آن را نیز جدا نمایید، و بعد از  آن به نمایندگی و یا یک تعمیرگاه مجاز گوشی همراه مراجعه نمایید. خاطر نشان میکنیم که به کار بردن سشوار و یا فرو بردن موبایل در برنج سبب خروج آب و یا سایر مایعات نخواهد شد.

سایر روش های درست پاک کردن گوشی های هوشمند

روش انجام ضد عفونی در همه دستگاهها تقریبا مشابه هم بوده ولی با در نظر گرفتن بعضی خصوصیات ساختاری در تعدادی از موبایل ها، ممکن است مجبور به به کار گیری ترفندهایی مخصوص بشویم. نخست دستمالی از جنس میکروفایبر و یا پنبه ای تمیز برداشته و بر روی میز پهن نمایید. همچنین این کار را می توان بر بروی یک سطح مسطح بدون پهن کردن پارچه انجام داد، در هر حال این سطوح باید تمیز و بدون هیچ گرد و غباری باشند. پس از گذاشتن گوشی بر روی میز، قوطی دارای هوای فشرده را نزدیک به پورت شارژ نگه دارید. تا ذرات خاک و آلودگی که در اطراف و داخل این درگاه وجود دارند، خارج گردند. به منظور مشاهده بخش های داخلی جهت مطمئن شدن از تمیز شدن آنها بهتر است بر روی آن ها نور انداخته و ببینید.

حفرات داخل اسپیکر، بخش دیگری است که گرد و خاک زیادی در آن  جمع می گردد. همچنین علاوه بر پورتهای شارژ توسط کپسولهای دارای هوای فشرده، میتوان داخل آهن بخش را نیز تمیز نمود. چنانچه این قسمت بیش از حد آلوده باشد و نیاز به ضد عفونی کردن اساسی داشته باشد، توصیه می-گردد برای تمیز کردن آن خلال دندان و پنبه را به کار برید. جهت این عمل دقت کنید ، که فرو کردن بیش از اندازه خلال دندان ممکن است موجب صدمه زدن به بخش سخت افزاری و داخلی گردد.

پس از به پایان رسیدن عمل ضد عفونی کردن حفره ها توسط هوای فشرده و خلال دندان و پنبه، می توان سطوح رویی بدنه را نیز تمیز نمود. برای این منظور از یک ماده تمیز کننده مخصوص استفاده می شود این ماده را میتوان توسط الکل و مخلوط کردن آن با آب، و بدست آوردن یک محلول نه چندان غلیظ ولی پاک کننده و موثر بدست آورد. پس از اینکه پارچه میکروفایبری و یا پنبه ای را به این محلول آغشته کردید آن را بر روی وسایل بکشید. با توجه به جنس بدنه، باید در هنگام پاک کردن گوشی هوشمند به استفاده و یا عدم به کار گیری الکل توجه نمود. بعلاوه پس از فرو بردن دستمال داخل محلول، آن را به خوبی بفشارید تا مایع از آن چکه نکند، در غیر این صورت ممکن است قطرات مایع به داخل حفرات اسپیکر و یا سایر پورتهای گوشی چکه نماید. هرگز از مایع تمیز کننده بر روی نمایشگر نریزید و فقط توسط آغشته کردن پارچه به محلول این کار را انجام دهید.

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

پیگیری سفارش

حساب کاربری

جستجو

مشاهده همه محصولات
محصولی پیدا نشد

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم