مشاهده همه محصولات
محصولی پیدا نشد
آخرین نظرات
بدون نظر
جستجو در وبلاگ

مقایسه پورت های میکرو یو اس بی و تایپ سی | USB-C VS Micro USB

نوشته شده در تاریخ3 سال پیش
دوست داشتن0

در سالیان اخیر پورت USB-C به سبب خصوصیات منحصر به فرد خود تا حدی جایگزین کابل های میکرو یو اس بی شده اند. در این مقاله سعی نموده ایم کابل USB-C و مزیت های آن را بررسی کنیم. در سالیان متمادی، درگاه میکرو USB دارای علاقه مندان فراوانی بوده و در ابزارهای گوناگونی استفاده می شد. موبایل های هوشمند، تبلت ها و سایر ابزارهای همراه از این نوع درگاه جهت شارژ نمودن و یا انتقال اطلاعات استفاده می نمایند. از آنجا که دنیای فناوری دائما درحال گسترش و پیشرفت است، کابل ها و درگاه های میکرو USB هم شامل این قائده هستند. این تکنولوژی نیز در حال جایگزینی با تکنولوژی های نوین بوده و امروزه غیر از میکرو USB اسامی دیگری نیز از قبیل USB-C، USB Type-C و یا USB 3.0 شامل این فناوری ها بودند.

در سالیان اخیر پورت USB-C به سبب خصوصیات منحصر به فرد خود تا حدی جایگزین کابل های میکرو یو اس بی شده اند. در این مقاله سعی نموده ایم کابل USB-C و مزیت های آن را بررسی کنیم. در سالیان متمادی، درگاه میکرو USB دارای علاقه مندان فراوانی بوده و در ابزارهای گوناگونی استفاده می شد. موبایل های هوشمند، تبلت ها و سایر ابزارهای همراه از این نوع درگاه جهت شارژ نمودن و یا انتقال اطلاعات استفاده می نمایند. از آنجا که دنیای فناوری دائما درحال گسترش و پیشرفت است، کابل ها و درگاه های میکرو USB هم شامل این قائده هستند. این تکنولوژی نیز در حال جایگزینی با تکنولوژی های نوین بوده و امروزه غیر از میکرو USB اسامی دیگری نیز از قبیل USB-C، USB Type-C و یا USB 3.0 شامل این فناوری ها بودند. این مطلب که میکرو USB چیست و تفاوت آن با فناوری های نوین و مزایت ها و عیوب آن چه مواردی هستند، تکنولوژی های نوین دارای چه مزیت هایی در مقایسه با میکرو USB هستند و چه زمانی میکرو USB منسوخ گردیده و USB type C به طور کامل جایگزین خواهد شد، در ادامه این مقاله بررسی خواهد گردید. در ادامه با وبلاگ فروشگاه قطعات موبایل سی و سه پل همراه باشید.

آشنایی با پورت میکرو یو اس بی Micro-USB

میکرو USB و یا میکرو یو اس بی نسخه ای کوچک از درگاه سریال بین المللی (USB) است. این درگاه به جهت متصل شدن موبایل ها و یا وسائل کوچکتر از قبیل ام پی تری پلیر، جی پی اس، پرینترهای عکس و دوربین های دیجیتال استفاده می شوند. این درگاه در سه گونه متفاوت با اسامی میکرو ای (Micro A)، میکرو بی (Micro B) و میکرو یو اس بی 3 (Micro USB3) به بازار ارائه گردیده است. یو اس بی 3 میکرو از جهات فراوانی مشابه میکرو B بوده ولی در آن گونه ای از تکنولوژی افزوده شده که همین خصوصیت موجب بیشتر شدن سرعت یو اس بی 3 شده است.

آشنایی با پورت تایپ سی  USB-C

یو اس بی نوع سی و یا USB-C استانداردی نوین جهت شارژ و انتقال اطلاعات محسوب می شود که از موقع ارائه آن، چنان برنامه ریزی شده بود که جایگزین تمامی درگاه های USB شده و در کامپیوترها و ابزارهای متشابه استفاده شود. هم اکنون، عملکرد USB Type C در لپ تاپ ها کاملا رایج بوده و این استاندارد در به روزترین انواع لپ تاپ، موبایل و تبلت ها به کار رفته و در مدتی کوتاه در همه ابزارهای الکترونیکی، جایگزین سایر رابط ها خواهد گردید. کابل تایپ سی و یا کابل Type-C امکان متصل شدن ابزارهای USB را با سرعتی معادل USB 3.1 (10 گیگابیت بر ثانیه) را فراهم می نماید. این گنجایش جهت برقراری 100 وات برق که مقدار انرژی کافی جهت روشن نمودن اغلب لپ تاپ های موجود در بازار است را ایجاد می نماید.

تفاوت یو اس بی 3 با یو اس بی سی

برخلاف اینکه USB 3.0 و USB Type-C دارای دو استاندارد کاملا متفاوت هستند، افراد بسیاری آن ها را با هم اشتباه گرفته و یا حتی در فکر تبدیل USB TYPE-C به USB 3.0 هستند. البته احتمال دارد نظر به اینکه حرف C سومین حرف الفبای انگلیسی است و شماره 3 هم سومین عدد در ریاضیات می باشد، اشتباه گرفتن دو نسخه USB 3.0 و USB Type-C باهم موجه باشد ولی مطمئنا این دو استاندارد کاملا از هم متفاوت هستند.

آسان ترین روند جهت درک صحیح از تفاوت USB Type C و USB 3.0 این بوده که استاندارد های عددی USB از قبیل 3.1، 3.0، 2.0 و غیره T ، مشخص کننده سرعت درگاه USB بوده و استاندارد های حرفی همانند انواع A، B، C و غیره نشانه شکل و ظاهر کابل و درگاه های USB هستند. مثلا همانگونه که مشخص است USB Type A اصلی ترین و معروف ترین نسل USB بوده که در سیستم های کامپیوتر ی، لپ تاپ و ابزارهای جانبی آن بسیار مشاهده می شود. USB Type B نیز نوعی از درگاه USB بوده که از USB A کوچکتر است و دارای ظاهری مربعی است. این درگاه دارای دو نوع دسته مینی یو اس بی بی و میکرو یو اس بی بی بوده و درباره USB Type C هم در پاراگراف های گذشته کاملا توضیح داده شده است.

در مورد استاندارد های عددی، استاندارد USB 2.0 با دارا بودن حداکثر سرعتی معادل 480 مگابیت بر ثانیه به انتقال اطلاعات می پردازد، ولی این سرعت جهت USB 3.0 که در 2008 به بازار وارد شد 5 گیگابیت بر ثانیه است. در 2013 نسل بعدی USB با نام USB 3.1 به بازار وارد گردید که دارای سرعت انتقالی برابر 10 گیگابیت بر ثانیه بوده و قادر است با درگاه هایی از قبیل اترنت و تاندربولت رقابت نماید. با در نظر گرفتن این اطلاعات، تفاوت USB 3.0 و USB Type C به معنای این که در یک پورت از هر دو استاندارد USB 3.1 و USB Type-C استفاده نمی شود نیست. مثلا، یک پورت امکان دارا بودن شکل ظاهری USB Type C را داشته و سرعت انتقال نسل USB 3.1 پشتیبانی می-نماید. یا در سایرموارد ، یک پورت قادر است از نوع USB Type A باشد ولی سرعتی معادل با هر یک از نسل های USB 2.0 ،USB 3.0 یا USB 3.1 داشته باشد.

کدام استاندارد بهتر است؟ میکرو یو اس بی یا تایپ سی؟

با در نظر گرفتن تعاریف، اخیرا، اغلب ابزارهای الکترونیکی میان رده و اقتصادی بازار از رابط میکرو USB برخوردار هستند. در بسیاری از موبایل های هوشمند اندروید و تبلت ها هنوز نیز این رابط ها استفاده شده ولی به علت وجود خصوصیات Type C، هم اکنون گمان می شود که برکناری درگاه میکرو USB فرا رسیده و بنابراین دیگر بهانه ای جهت به کار گیری استانداردهای پیشین و اکثرا منسوخ شده در دست نیست. این موضوع درباره ابزارهای بسیار رده بالا از قبیل کیندل Oasis نیز صادق بوده، ابزارهایی که در حقیقت محصولات پرچمدار تولیدکنندگان محسوب شده و کاربران پول فراوانی را می بایست جهت تهیه آن ها مصرف نمایند. اگر از افرادی که در یک موبایل اندروید به جای پورت Micro USB یک USB تایپ سی قرار داده اند سوال کنید، قطعا پاسخ خواهند داد که این نوع پورت ها از کیفیتی بهتر برخوردارند. اصلی ترین خصوصیت این پورت ها این است که به گونه ای طراحی شده اند که به حالت پشت و رو نیز کارایی دارند و همانند پورت لایتنینگ اپل به آسانی دارای قابلیت نصب در کامپیوتر حتی در تاریکی هستند. ولی این فقط یکی از خصوصیات مثبت آن بوده و علیرغم پورت های پیشین میکرو یو اس بی، این یو اس بی نوع سی، قابلیت انتقال همزمان برق، اطلاعات و فیلم را دارد و پهنای باند آن جهت برق و اطلاعات بسیار گسترده است. این موضوع با ارائه استاندارد نوین انتظار می رود، ولی بعلاوه USB نوع سی از لحاظ فیزیکی هم انتخابی کاملا مناسب و خواستنی است. علیرغم اینکه نرخ متصل شدن و جدا نمودن آن حدودا 10 هزار سیکل است (تعداد باری که USB متصل و سپس جدا می گردد) که این عدد خیلی بالاتر بوده و جنس کابل آن هم به نوعی است که در مدت زمان طولانی قطع نمی گردد و مشکلی ایجاد نمی شود.

برترین خصوصیت کابل نوع سی آن است که با وجود منعطف بودن جهت برق (100 وات حداکثر، که در همه مدل های لپ تاپ ها به غیر از انواع بسیار بزرگ مناسب به کار می رود)، اطلاعات و ویدیو (با رزولوشن 4K حتی با نیمی از باند آن که به سایر داده ها مربوط است)، به نوعی است که سریعا جایگزین پورت های Micro USB و انواع USB-A می گردد. اپل این عملکرد را با مک بوک شروع نمود، اما هم اکنون هر مدل لپ تاپی که فاقد حداقل دو پورت USB-C باشد، از رده خارج است.

چرا با وجود تایپ سی، همچنان از میکرو یو اس بی استفاده می شود؟

حقیقتا، باید علت آن را قیمت پایین آن دانست. به این سبب که جهانی شدن این ابزار از سال 2010 آغاز گردیده ، عملا میلیاردها محصول از Micro USB هم اکنون به کار برده می شود و به احتمال زیاد صدها میلیون نوع جدید هم هر ساله ساخته می شود. با در نظر گرفتن اقتصاد مقیاس این تولید، با قیمتی ارزان در حدود چند دلار می توان ده ها نوع از آن را تهیه نمود که این قیمت جهت کاربران نهایی بوده و هزینه کابل و پورت های Micro USB جهت ارائه کنندگان آن بسیار کمتر و در حدود چند سنت است.

جابجایی و عبور کاربری از پورت های Mini USB به Micro USB که ده سال پیش رخ داد ، زیاد دشوار به نظر نمی آمد، ولی این موضوع مربوط به پیش از آن بود که میلیاردها دستگاه که به سیستم عامل اندروید تجهیز گردیده اند تولید شوند و احتمالا نیازی به در نظر گرفتن ماوس های بسیار ارائه شده به بازار و بعلاوه کیبوردها، هدفون های بلوتوثی، بسته باتری های نوین و سایر تولیدات کوچک پلاستیکی مجهز به میکرو USB نیست. اکنون که ابزارها و تجهیزات الکترونیکی قسمتی از زندگی اساسی همه انسان ها گردیده است، تغییر استانداردها به تدریج و همچنین به صورت دشوار انجام پذیر است.

تایپ سی چه هنگام فراگیر می شود؟

جهت پاسخ به این پرسش می توان گفت به زودی. همان گونه که احتمالا شما متوجه آن گردیده اید، هم اکنون نیز این روند شروع شده است. گروه تولیدات سرفیس مثالی واضح از این موضوعند: وقتی مایکروسافت اقدام به معرفی تولیدات هدفون کاملا جدید سرفیس خود نمود، درگاه های USB-C را جهت شارژ به کار گرفت. طراحان مایکروسافت به طور پیوسته، همین عمل را با ارائه دسته های بازی ایکس باکس الیت انجام دادند که نخستین دسته بازی کمپانی مایکروسافت همراه با توانایی شارژ USB-C هستند. به احتمال زیاد می بایست قدردان نینتندو سوییچ باشیم که در از یک پورت تکی USB-C جهت شارژ، انتقال اطلاعات و ویدیو استفاده شده و نیز پورت های سی بر روی تجهیزاتی از قبیل دسته بازی Pro و PokeBall Plus جهت سرعت بخشیدن این حرکت تعبیه گردیده است. انتظار می رود که هر دو ابزار ایکس باکس و پلی استیشن در انواع بعدی خود پورت های USB-C را به بازار عرضه نمایند.

 همچنین ابزارهای کم قیمت تر نیز از قلم نیفتاده اند. پورت ها نیز در حال تکامل و تغییر بوده ولی احتمالا کمپانی اپل ما را در این مسیر بسیار رو به جلو سوق خواهد داد. این کمپانی تکنولوژی USB نوع سی را جهت انتقال برق، اطلاعات و ویدئوها در مک بوک های سری 2015 استفاده نموده و در سال های اخیر هم به همان سبب، همه پورت های لایتنینگ خود را در آیپد پرو به USB-C تغییر داد. شنیده های مراکز ارائه خدمات این کمپانی از این حکایت می کند که موبایل آیفون امسال از تکنولوژی USB نوع سی برخوردار شده و سرانجام شکاف بزرگ بین گوشی معروف اپل و لپ تاپ از میان برداشته شده و برای نخستین بار این شرکت به استفاده کنندگان از اندروید و iOS استاندارد شارژی مشابه ارائه می گردد.

قبول این موضوع توسط کاربران اندروید بسیار دشوار بوده، ولی فعالیت اپل سبب ادامه صنعت تجهیزات الکترونیکی نیز خواهد بود. شارژهای بی سیم تا 2017 ابزاری تجملی و خاص محسوب می-شد، تا هنگامی که کمپانی گوگل در موبایل های سری پیکسل این تکنولوژی را عرضه ننموده بود. تا اینکه کمپانی اپل تکنولوژی شارژ Qi را در آیفون 10 به کار گرفته و به ناگاه سبب گردید تا این شارژها در همه دنیا به صورت گسترده ای استفاده گردد. زمانی که اپل USB تایپ سی را در صنعت موبایل وارد نماید، کابل ها و سایر تجهیزات این حوزه به ده ها میلیون خواهد رسید و همین امر موضوع باعث می شود تا این پورت های گران با قیمتی مناسب تر به بازار وارد شوند. احتمالا این موضوع سبب می شود پورت ها در تمامی تولیدات با هر رنج قیمتی با فرم فاکتورهای قوی تری از قبیل مانیتورها و سیستم های کامل ارائه گردند. سرانجام امکان دارد با دستگاه های پورت دست و پاگیر Micro USB خداحافظی نموده و احتمالا تنها محصولاتی محدود همانند اسپیکرهای هوشمند فقط با این پورت عرضه می شوند. به همین علت، اغلب کارشناسان بر این باورند که به زودی هیچ فردی از ابزارهای بدون درگاه USB نوع سی استفاده نمی کند و استفاده کنندگان می بایست سریعا در این زمینه از کمپانی های بالاتر عقب نمانند.

اگر قصد خرید انواع کابل ها و رابط های میکرو یو اس بی و تایپ سی را دارید، پیشنهاد ما خرید از فروشگاه لوازم جانبی سی و سه پل است. فروشگاه لوازم جانبی سی و سه پل، انواع مختلفی از پورت ها و مبدل های میکرو یو اس بی و تایپ سی را برای کاربران فراهم کرده است و می توانید انواع کابل ها و تبدیل های Type C و Micro USB را با قیمت مناسب و تضمین کیفیت از سی و سه پل خریداری کنید.

 

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

پیگیری سفارش

حساب کاربری

جستجو

مشاهده همه محصولات
محصولی پیدا نشد

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم