مشاهده همه محصولات
محصولی پیدا نشد
آخرین نظرات
بدون نظر
جستجو در وبلاگ

آشنایی با لوازم تعمیرات موبایل؛ چه لوازمی برای تعمیرات موبایل لازم است؟ - بخش اول

نوشته شده در تاریخ3 سال پیش
دوست داشتن0

با پیشرفت روز افزون تکنولوژی و گسترش گوشی های هوشمند در سرتاسر جهان، امروزه بازار نسبت به گذشته نیاز بیشتری به تعمیرکاران گوشی های همراه دارد. گوشی های هوشمند دیگر به بخش جدانشدنی از زندگی ما تبدیل شده اند و داشتن آنها به یک وسیله ضروری بدل شده است. از همین رو با فراگیر شدن اسمارت فون ها تحول و انقلابی بزرگ در برخی از مشاغل به وقوع پیوسته است. تعمیرات موبایل یکی از مشاغلی موجود در این دسته است. بسیاری از افراد آینده خود را در این کار دیده و به سراغ این حرفه می روند تا مسیر زندگی خود را در پیش  گیرند.اگر شما یک تعمیرکار موبایل هستید و یا می خواهید بصورت حرفه ای آن را دنبال کنید باید با انواع لوازم و کاربرد های آن ها آشنا شوید؛

با پیشرفت روز افزون تکنولوژی و گسترش گوشی های هوشمند در سرتاسر جهان، امروزه بازار نسبت به گذشته نیاز بیشتری به تعمیرکاران گوشی های همراه دارد. گوشی های هوشمند دیگر به بخش جدانشدنی از زندگی ما تبدیل شده اند و داشتن آنها به یک وسیله ضروری بدل شده است. از همین رو با فراگیر شدن اسمارت فون ها تحول و انقلابی بزرگ در برخی از مشاغل به وقوع پیوسته است. تعمیرات موبایل یکی از مشاغلی موجود در این دسته است. بسیاری از افراد آینده خود را در این کار دیده و به سراغ این حرفه می روند تا مسیر زندگی خود را در پیش  گیرند.اگر شما یک تعمیرکار موبایل هستید و یا می خواهید بصورت حرفه ای آن را دنبال کنید باید با انواع لوازم و کاربرد های آن ها آشنا شوید؛ در این مقاله نگاهی به حرفه تعمیرات موبایل خواهیم داشت و با لوازم مورد نیاز برای این کار آشنا خواهیم شد. به دلیل تعداد زیاد لوازم تعمیرات موبایل، در وبلاگ فروشگاه لوازم جانبی موبایل سی و سه پل، در دو بخش به معرفی این لوازم می پردازیم. با بخش اول این مقاله با ما همراه باشید.

تقسیم بندی لوازم تعمیرات موبایل

کار تعمیرات موبایل یک کار تجربی است که نیازمند سواد فنی و مهارت های تخصصی است. اما تنها داشتن  تجربه و تخصص کافی نیست و شما باید ابزارها و لوازم مخصوص این کار را تهیه کنید و از نحوه کار آن ها شناخت داشته باشید.

لوازم تعمیرات گوشی های تلفن همراه به دو دسته تقسیم شده اند. دسته اول به بخش نرم افزاری گوشی مربوط می شود. یک تعمیرکار نرم افزار بیشتر باید در زمینه هایی مانند زبان خارجی سر رشته داشته و همچنین به امور مربوط کامپیوتر مسلط باشد. باید اطلاعات و دانش خود را در زمینه  های مختلفی که مربوط به نرم افزار است همواره بروز کند و از جدیدترین اخبار دنیای تکنولوژی به ویژه موبایل اطلاع داشته باشد. تعمیرکنندگان نرم افزار خیلی به ابزار های تعمیراتی نیاز ندارند و با ابزار هایی مانند تستر ها و پروگرمر کارشان راه می افتد، زیرا بیشتر مشکلات نرم افزاری بدون نیاز به ابزاری خاص و از طریق رایانه شخصی و یا لپ تاب قابل حل شدن هستند.

دسته دوم بخش سخت افزار گوشی است. تعمیرکاران سخت افزار موبایل کار و درآمد بیشتری نسبت به تعمیرکنندگان نرم افزار دارند. البته میزان ریسک تعمیرکاران این دسته هم به مراتب بیشتر از بخش نرم افزار است. در این دسته برخلاف دسته قبل شما نیازی نیست که هر روز به دنبال اخبار دنیای تکنولوی باشید زیرا حجم بروز شدن و تغییر اطلاعات بسیار کمتر از بخش نرم افزاری است. میزان دوندگی در این کار بیشتر است چرا که شما باید دائم در بازار های موبایلی به دنبال قطعات گوناگون گوشی های تلفن همراه باشید. در بخش تعمیرات مربوط به سخت افزار گوشی ها شما بیشتر از بخش نرم افزار به ابزارهای تعمیراتی نیازمندید. حجم و تنوع و کارکرد این ابزار ها بسیار زیاد است که در ادامه با آن ها آشنا خواهیم شد.

ابزارهای تعمیرات نرم افزاری

 ابزارهای تعمیرات نرم افزاری، مجموعه ای از ابزارهایی است که در بخش نرم افزاری موبایل استفاده می شود. از جمله این ابزارها، انواع تسترهای هارد و مدارهای موبایل ها یا پروگرامرهای برنامه دهی به هارد و سی پی یو است. همچنین حذف نرم افزاری آیکلود دستگاه های اپل نیز از جمله این ابزارها است.

تستر مدار شارژ و مادربرد

 از دیگر ابزارهای مهم مورد استفاده در تعمیرات موبایل تستر مدار شارژ و مادر بورد است که همانطور از اسم آن مشخص هست جزو لوازم تعمیرات موبایل هست که برای تست و بررسی قسمت های مختف مادر برد آیفون و برای تست نقاط مختلف شارژدهی در مدار و برد مربوط به شارژ استفاده می شود. تستر iBridge یکی از معروف ترین ابزارهای این محصول، از شرکت TOOL PLUS هست که برای انواع مختلف گوشی ها طراحی و تولید می شود. از دیگر ویژگی های تستر مادربرد، دسترسی آسان به پین های آن است که نیازی به لوپ یا میکروسکوپ ندارد که در واقع سرعت تشخیص را بالا می برد. همچنین می توان ولتاژ و مقاومت قسمت های مختلف برد را بدون در نظر گرفتن خرابی و شکستگی با استفاده از مولتی متر بررسی کرد.

تستر هارد

تستر هارد همانطور که از نام آن مشخص است، ابزاری جهت تست انواع هارد و اطمینان از صحت کارایی و عدم مشکل در بخش های مختلف آن است. تستر هارد این قابلیت را دارد که قبل از تعویض و نصب امکان تست را داشته باشد. همچنین در برخی از مدل های این ابزار فلت شارژ موجود است.

پروگرامر LCD و باتری

این ابزار مخصوص ال سی دی و باتری محصولات اپل و آیفون است که توسط آن می توان ال سی دی و باتری محصولات اپل را تست و بررسی کرد. ال سی دی های آیفون 8 و آیفون X دارای کد UDID هستند که در اثر تعویض ال سی دی این کد تغییر می کند و به همین دلیل سنسور اتوماتیک نور از کار می افتد. با استفاده از پروگرامرها به راحتی می توان این مشکل را حل کرد و از اختلال سنسور اتوماتیک نور جلوگیری کرد.

لوازم تعمیرات سخت افزاری گوشی ها

این دسته از لوازم تعمیراتی اغلب برای جدا کردن و یا قرار دادن قطعات بر روی بُرد موبایل و یا قاب بازکردن قسمت قاب باتری و تعمیرات بخش سخت افزار گوشی به کار می روند که در ادامه به بررسی دقیق تر آن ها می پردازیم.

گیره برد

 کارکرد گیره برد  همانگونه که از اسمش مشخص است برای ثابت نگه  داشتن برد های تلفن همراه به کار می رود. گیره بردها را می توان به دو دسته تک منظوره و چند منظوره دسته بندی کرد. گیره برد  تک منظوره فقط در تعمیر یک برد خاص کارایی دارد ولی گیره  برد های چند منظوره گیره های مختلفی دارند که برای تنظیم و نگه  داشتن برد های متعدد استفاده می شوند. گیره بردها در جنس های مختلفی ساخته می شوند؛ این گیره ها ممکن است فلزی یا فولادی باشند و یا ممکن است در ساخت شان از پلاستیک فشرده استفاده شده باشد.

پنس

 از ابزار های بسیار مهم و کاربردی در تعمیرات گوشی می توان به پنس اشاره کرد. پنس ها به دلیل کاربرد زیادی که دارند در بسیاری از مشاغل مانند پزشکی هم استفاده می شوند. در تعمیر موبایل پنس برای ثابت نگه  داشتن قطعات و داشتن تسلط بر روی آن ها و یا خارج کردن قطعاتی مانند آی سی از داخل تلفن همراه به کار می رود. اغلب پنس ها از فولاد ساخته  می شوند و بسته به نوع کارایی آن ها دارای سَرهای تخت، زاویه ای و یا موج دار هستند.

شابلون

 بسیاری از تعمیرکاران از شابلون ها برای تعمیر آی سی  و به ویژه پایه های آی سی استفاده می کنند. شابلون   ها انواع مختلفی دارند. بعضی از آن ها بصورت 3 بعدی و بعضی دیگر بصورت ساده  پایه های آی سی را بر روی خود دارند. شابلون  نیز به مانند گیره برد بصورت تک منظوره جهت تعمیر یک آی سی به خصوص و یا بصورت چند منظوره برای چندین آی سی در بازار موجود است. شابلون ها با توجه به نوع شرکت سازنده هم بصورت فلزی و هم بصورت غیرفلزی ساخته می شوند. البته مدل فلزی با ضخامت و قطر بالا ساخته نمی شوند بلکه شابلون فلزی بصورت ورقه ای از فلز است.

کابل منبع تغذیه

از کابل منبع تغذیه برای وصل کردن تلفن همراه مورد تعمیر با منبع تغذیه استفاده می شود. این وسیله در مدل های گوناگونی ساخته می شود که آپشن های دیگری را نیز در بر می گیرد. به عنوان مثال در برخی موارد شاهد هستیم که این وسیله بصورت مجموعه داخلی (سِت باکس) ساخته شده اند که دارای آپشن های اضافی دیگری مانند کنترل جریان منبع، امکان پاور گوشی در حالت باز و... هستند. همچنین برخی مدل ها دارای سری های متعددی هستند که برای استفاده انواع گوشی ها طراحی شده اند.

تستر یو اس بی(USB)

این دستگاه وسیله ای برای تست ولتاژ و شدت جریان ورودی و خروجی است که از طریق درگاه یو اس بی (USB) انجام می شود. همچنین برخی ویژگی ها برای استفاده شخصی مانند قابلیت شارژ کردن در بعضی از این تسترها وجود دارد. تسترهای پیشرفته یو اس بی دارای صفحه نمایش دیجیتالی هستند که به تعمیرکاران امکان مشاهده این اطلاعات را بصورت دقیق، رنگی و کاملا کالیبره شده می دهند. علاوه بر این در مدل  T50N این محصول امکان مشاهده طول موج و جریان خروجی همزمان وجود دارد.

تیغ تعویض پردازنده (CPU)

 وسیله ای برای انجام کار های تعمیراتی بر روی سی پی یو است. از این ابزار جهت پاک کردن و جداسازی قسمت های معیوب پردازنده و همچنین حکاکی بر روی آن استفاده می شود. تیغه های نازک این وسیله در تعمیر قطعات آی سی هم به کار می رود.

لوازم مخصوص برای باز کردن پشت گوشی و نمایشگر

 ابزار مخصوصی است که تعمیرکاران از آن برای باز کردن قاب تلفن همراه برای دسترسی به قطعات داخلی گوشی مانند برد دستگاه به منظور تعمیر آن ها استفاده می شود. همچنین این وسیله برای بازگشایی ال سی دی موبایل جهت تعویض یا تعمیر نمایشگر و یا فلت آن به کار می رود. ابزار های مخصوص بازکردن قاب و ال سی دی گوشی های همراه اغلب بصورت فلزی و یا گاها از جنس پلاستیک ساخته می شوند.

ابزار تعمیر اثر انگشت

 یکی از ابزار های مهم در تعمیر قطعات موبایل است. از این وسیله برای تعمیر قسمت سنسور اثر انگشت (Finger Print) و همچنین تعمیر دکمه هوم (Home) گوشی های هوشمند استفاده می شود. بعضی از مدل های این ابزار تعمیر، دارای آچار مخصوص هستند.

شارژرهای یو اس بی

 شارژر یو اس بی از پرکاربردترین لوازم تعمیرات است. این شارژر ها توانایی جریان خروجی شارژ را دارند که برای تعمیرکاران بسیار کاربردی و کمک کننده است. در برخی از این شارژرها نمایشگرهایی برای نمایش مقدار جریان وجود دارد. شارژرهای یو اس بی بسته به مدل های مختلفی که دارند  دارای دو تا شش ورودی (پورت) هستند.

پد میزکار

 از مهم ترین و اصلی ترین ابزار های مورد استفاده در تعمیرات موبایل می توان به پدهای میز کار اشاره کرد. این ابزار کاربردی به گونه ای طراحی و ساخته شده است که تعمیرکاران در هنگام تعمیر قطعات موبایل و به ویژه برد آن ها جای کافی برای قرار دادن ابزار های تعمیراتی در سایز ها واندازه های بزرگ و کوچک وجود داشته باشد. پدهای میز کار اغلب از جنس فلز بوده و یا از پلاستیک های نرم و قابل انعطاف ساخته می شوند. جنس پلاستیکی این پدها اغلب از بصورت نسوز و مغناطیسی بوده که خیال تعمیرکاران را در هنگام انجام تعمیر تا حدودی راحت می کند.

وسایل لازم برای تزریق

 گاهی اوقات در تعمیرات موبایل به دلیل حفظ ظرافت محصول باید برخی مواد مانند چسب ها به وسیله تزریق وارد شیارها و یا سایر قسمت های تلفن همراه شوند. برای این کار از ابزار های تزریق استفاده می کنند. این ابزارها اغلب حالت سرنگ مانند دارند. به عنوان نمونه برای استفاده از فلکس در هنگام تعمیر موبایل باید از ابزار مخصوص تزریق فلکس استفاده بکنید؛ این وسیله اغلب بصورت شیشه ای و یا از جنس پلاستیک فشرده است.

دوربین حرارتی

از دوربین های حرارتی برای تعیین میزان حرارت تلفن های همراه استفاده می شود. این وسیله قادر است هم بصورت نقطه ای مقدار حرارت یک نقطه خاص و مشخص از قطعه را اندازه بگیرد و هم بصورت وسیع تر درجه حرارت قسمت هایی از دستگاه مورد تعمیر را مشخص کند. دوربین های حرارتی اغلب حالت گجت مانند داشته و امکان وصل سریع و آسان به تلفن همراه را دارند.

منبع تغذیه

منبع تغذیه شاید وسیله ای است که بتوان آن را در تمام مغازه های تعمیرات موبایل پیدا کرد. اساس کار این وسیله مهم و حیاتی تبدیل مقدار ولتاژ متناوب برق شهری (AC) به ولتاژ ثابت (DC) است. به عبارت ساده تر منبع تغذیه این مسئله را بررسی می کند که در هنگام تغییر میزان جریان در سمت مصرف کننده، ولتاژ خارج شده از منبع تغذیه نباید تغییری کرده و باید مقدار ثابتی داشته باشد. معمولا ولتاژ تولید شده توسط منبع های تغذیه ولتاژی بین صفر تا 15 ولت را تولید می کنند. امروزه تقریبا تمام منبع های تغذیه دارای نمایشگری برای نمایش مقدار جریان، ولتاژ و... هستند. همچنین برخی از آنها قابلیت پرتابل (portable) داشته که امکان حمل آسان تر را به تعمیرکار می دهند.

در اینجا بخش اول مقاله آشنایی با لوازم تعمیرات موبایل به پایان می رسد. برای کسب اطلاعات کامل در زمینه وسایل لازم برای تعمیرات موبایل، در بخش دوم این مقاله با وبلاگ فروشگاه سی و سه پل همراه باشید.

 

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

پیگیری سفارش

حساب کاربری

جستجو

مشاهده همه محصولات
محصولی پیدا نشد

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم