مشاهده همه محصولات
محصولی پیدا نشد
آخرین نظرات
بدون نظر
جستجو در وبلاگ

راهنمای خرید قلم های لمسی

نوشته شده در تاریخ3 سال پیش
دوست داشتن0

قلم های لمسی یا استایلوس وسایلی هستند که در سالهای اخیر بیشتر از گذشته به همراه گوشی و تبلت استفاده می شوند. این موضوع که آیا همراه با یک صفحه لمسی حتما به قلم استایلوس نیاز است و اینکه آیا تمامی انواع این قلمها دارای کیفیتی یکسان هستند، در پاراگراف های بعدی این مقاله مورد بحث قرار میگیرد.

قلم های لمسی یا استایلوس وسایلی هستند که در سالهای اخیر بیشتر از گذشته به همراه گوشی  و تبلت  استفاده می شوند. این موضوع که آیا همراه با یک صفحه  لمسی حتما به قلم استایلوس نیاز است و اینکه آیا تمامی انواع این قلمها دارای کیفیتی یکسان هستند، در پاراگرافهای بعدی این مقاله مورد بحث قرار میگیرد. چنانچه از این تاریخ چند سالی را به عقب باز گردیم، در روزگارانی که آیفون برای نخستین بار مشهور و محبوب گشته بود، استیو جابز مدیرعامل کمپانی اپل اعتقاد داشت که چنانچه از صفحات نمایشگر لمسی دارای کیفیت بالا استفاده شود، به کار بردن قلمهای دیجیتال به همراه آن ضروری نیست. ولی در سالیان اخیر این موضوع عکس شده و در بین ابزارهای جانبی پر فروش مانند سری نوت سامسونگ و آیپد اپل، قلم استایلوس نیز به چشم می خورد. در نتیجه واضح است که قلمهای استایلوس در استفاده  بهینه از صفحات لمسی همراه، اثراتی مثبت داشته اند. قلمهای استایلوس  با توجه به نوع صفحه نمایشگر گوشی(تاچ و ال سی دی) و یا تبلت مورد استفاده، انتخاب شده و دارای انواع مختلف هستند. بنابراین جهت انجام فعالیتهای گوناگون میبایست استایلوس مناسبی را بر حسب نوع نمایشگر خود انتخاب کنیم تا عملکردی مناسب را ایفا نماید. در ادامه قصد داریم انواع قلم های لمسی را به شما معرفی کنیم و راهنمای خرید بهترین قلم لمسی را به شما ارائه دهیم. با وبلاگ فروشگاه قطعات موبایل سی و سه پل همراه باشید.

قلمهای لمسی انواع اکتیو و پسیو

 

قلم استایلوس اکتیو (فعال): این نوع قلمها در واقع مشابه با یک خودکار معمولی بوده ولی دارای یک تفاوت اساسی هستند و آن مجهز بودن به یک حافظه  داخلی است. این قلمها توانایی پاک نمودن و تنظیم فشار را داشته و عموما با کمک کابل و یا توسط بلوتوث به سایر دستگاه ها متصل می گردند. این نوع معمولا به علت دارا بودن تجهیزات الکترونیکی داخلی سایزی بزرگتر نیز دارد.

قلم استایلوس پسیو (غیرفعال): این نوع دارای تجهیزات الکترونیکی خاصی نبوده و عموما نیازی به اتصال آن به تبلت و یا گوشی ناست. حافظه داخلی و یا توانایی پاک کردن نداشته و حتی در برخی مدلها فاقد سنسور تنظیم فشار جهت طراحی هستند. به همین علت عموما قیمتی پایینتر داشته و اندازه-ای در حد یک خودکار دارند.

اما بهترین نوع قلم استایلوس کدام است؟


 تنها بر اساس نام و یا مدل قلم امکان تشخیص این که کدام یک بهتر است وجود ندارد و میبایست به دیگر خصوصیات آنها نیز توجه شود. در ادامه به خصوصیات برترین قلمهای لمسی جهت طراحی، نوشتن و نقاشی اشاره خواهد شد تا بر این اساس انتخابی مناسب داشته باشید. چند خصوصیت اصلی دیگر را نیز بهتر است در نظر بگیرید تا در انتخاب خود اشتباه ننمایید.

خصوصیات یک قلم لمسی خوب


قلمهای لمسی بایستی بتوانند حس در دست داشتن یک قلم واقعی را القا نمایند. خصوصا چنانچه کاربران فعالیتهای طراحی را انجام دهند باید به این ویژگی دقت گردد. زیرا انگشتان دست به قلم معمولی عادت نموده اند و چنانچه کاربری بخواهد از قلمی متفاوت تر استفاده نماید، امکان دارد مجبور باشد زمان طولانی را جهت عادت نمودن به این قلم جدید صرف نماید. بعلاوه این قلمها میبایست دارای سری های قابل تعویض باشند. بیشتر طراحان از قلم هایی استفاده مینمایند که قادر به تعویض سری های آن باشند زیرا پس از مدتی استفاده احتمالا ضخامت سری آنها تغییر نموده و مشکلاتی را به وجود خواهند آورد.

ویژگی دیگری که میبایستی در این نوع قلمها موجود باشد برخورداری از یک بدنه مقاوم است. در واقع این خصوصیتی بدیهی است. زیرا هیچ کاربری علاقه مند به تهیه مجدد قلم نیست و از آنجا که قیمت این قلمهای لمسی هم نسبتا گران است میبایست به این نکته توجه نمایید. همچنین قلم لمسی باید دارای دقتی بالا باشد، بهترین انواع قلمهای لمسی جهت طراحی و نوشتن و نقاشی میبایست دقت مورد نیاز فعالیت کاربر را تامین نمایند. به عنوان مثال برخورداری از درجات حساسیت متغیر از المان هایی است که باید آن را در نظر بگیرید.

در موقع خریداری قلمهای لمسی گوشی هوشمند در نظر بگیرید که هرچقدر سایز این قلم لمسی بزرگ تر باشد به همان اندازه تسلط بالاتری را برای کاربران ایجاد می نماید. با در نظر گرفتن این نکته که قلم لمسی دارای وزنی بسیار کم است در موقع استفاده از آن هیچ احساس سختی نداشته و به آسانی خواهید توانست فعالیتهای روزانه خود را انجام دهید. عموما در تولید قلمهای لمسی گوشی هوشمند یک گیره را تعبیه نمودهاند تا امکان اتصال آسان آن به لباس وجود داشته باشد که این ویژگی جهت کاربرانی که استفاده مداوم از این قلم دارند بسیار با اهمیت است. در هنگام تهیه قلم لمسی توجه نمایید که برندی اصل و آزموده شده را خریداری کنید و اطمینان حاصل نمایید که این قلم با گوشی هوشمند شما سازگار است.

انواع مختلف قلم های لمسی بر اساس تکنولوژی ساخت
قلم استایلوس  خازنی

امروزه اکثر قلمهای لمسی از صفحاتی لمسی خازنی و یا Capacitive تولید شده اند، در حقیقت تمامی وسایل پیشرفته و به روز دارای چنین صفحاتی هستند با این وجود هنوز هم بعضی از ابزارهای لمسی از قبیل گیم  پد Wii U از فناوری مقاومتی استفاده می کنند. تفاوت این دو مدل فناوری این است که در مدل مقاومتی جهت تشخیص اثر انگشت، باید صفحه را فشرد اما در فناوری نوع خازنی، با نزدیک شدن انگشت به نمایشگر و حداقل لمس، این عمل انجام پذیر است. همچنین ارزان ترین و ساده ترین مدل استایلوس، استایلوس خازنی آن است.

روش عملکرد استایلوسهای خازنی درست همانند استفاده از انگشتان است، به این ترتیب که میدان الکترواستاتیکی صفحه گوشی و یا تبلت را بر هم زده و این وسیله را شناسایی مینماید. به علت این عملکرد ساده و ابتدایی قلمهای استایلوس های خازنی، تهیه آن با کمک مقداری سیم و فوم انتقال دهنده الکتریسیته  ساکن، ممکن است.

چنانچه ابزار لمسی از یک صفحه نمایش خازنی تشکیل شده باشد و امکان کار با لمس انگشت وجود داشته باشد، یک قلم استایلوس ساده  خازنی نیز کفایت خواهد نمود. برای به کار بردن این قلمهای دیجیتال، نیازی به باتری و شارژ نمودن انها نیست و به صورت مداوم آماده به کار هستند. شیوه عملکرد این قلم بسیار ساده بوده و تهیه آن نیز هزینه  بالایی ندارد. بنابراین از ارزان  ترین انواع استایلوس ها به شمار میرود.

صفحه  لمسی خازنی قابلیت شناسایی مقدار فشار انگشتان را ندارد. همچنین نوع استایلوس خازنی نیز دقیقا دارای همین محدودیت است. بنابراین این انواع جهت استفاده هنرمندان زیاد مناسب ناست. عمل لمس با مچ دست عموما به طور همزمان با تماس قلم دریافت می گردد، در واقع تکنولوژی لمسی خازنی تفاوتی مابین انگشتان، استایلوس و مچ دست برقرار نمیکند. در نتیجه جهت به کار بردن این استایلوسها میبایست مچ دست بر روی صفحه نمایشگر قرار نداشته باشد. استایلوس خازنی درست همانند انگشتان دست بوده و فاقد امکانات اضافی از قبیل پاک  کن انتهایی، است.

قلم های اختصاصی مایکروسافت و سامسونگ (قلم سرفیس و اس پن)

تبلت مدل سرفیس پروی مایکروسافت در قسمت صفحه نمایشگر خود، لایه ای دیجیتایزر را توسط واکام تعبیه نموده و قلم مخصوص آن هم جهت استفاده معرفی گردیده است. اسم این قلم بخصوص Surface Pro Pen و یا خودکار سرفیس پرو است. همچنین تبلت محبوب سامسونگ و قلم خاص S Pen آن هم با فناوری واکام طراحی شدهاند. Wacom تولید کننده صفحات طراحی جهت استفاده هنرمندان است، فناوری خود را برای به کارگیری در قلم های لمسی عرضه نموده است. با استفاده از یک لایه  حسگر مخصوص و نیز طراحی استایلوسی که به نحو احسن با آن رابطه برقرار کرده  است، خصوصیاتی بیشتر در استایلوس بر اساس دیجیتایزر واکام مشاهده می گردد. با این وجود حساسیت وسایل و حسگرهای گوناگون استفاده شده در برابر فشار متفاوت بوده و بنابراین پیش از خریداری این قبیل وسایل، حوصله و تحقیق و بررسی مورد نیاز است. لازم به ذکر است که صفحات دیجیتایزر بر روی صفحات نمایشگر تعبیه شده و به صورت یک صفحه مستقل و شفاف است.

اصلی ترین خصوصیت لایه  های دیجیتایزر واکام این است که حد فشارهای گوناگون را شناسایی می کند. به عنوان نمونه کمپانی مایکروسافت تبلیغی را ارائه نموده که خودکار سرفیس پرو، 1024 سطح فشار تولید مینماید. توجه داشته باشید که لایه های حسگر قادر به تشخیص سطوح فشار نیستند، بلکه این عکس العمل بر اساس نوک قلم های دیجیتالی بوده که با فشار دست، ایجاد شده و سپس این لایه ها تغییر سیگنال را احساس می نمایند. در مدلهای استایلوسی که بر اساس فناوری واکام هستند اثر مچ دست نادیده گرفته میشود. در نتیجه به آسانی می توان مچ دست را بر روی این تبلتها قرار داده و به کار طراحی و یا استفاده از تبلت مشغول شد. کمک فناوری واکام دارای سه دسته ویژگی اضافی نسبت به استایلوس ها می باشد. از جمله اینکه خودکار مدل سرفیس پرو در قسمت انتهایی دارای یک پاک  کن دیجیتال است. در نتیجه با چرخانیدن قلم و کمک گرفتن از پاک  کن، دستور پاک کردن به تبلت ارسال شده و نسبت به پاک نمودن آنچه رسم شده، اقدام خواهد شد. ویژگی دوم راست کلیک می-باشد که با نگه داشتن دکمه تعبیه شده  بر روی قلم دیجیتال و لمس نمودن صفحه، این فعالیت انجام می گردد. سومین این قابلیت ها مکث نمودن بر روی صفحه است، لایه دیجیتایزر توانایی تشخیص دادن نوک قلم را در فاصله  اندکی از صفحه نمایشگر داشته و می تواند بر فراز این صفحه مکث نماید. این مدل استایلوس هم همانند استایلوس خازنی نیازی به باتری نداشته و در نتیجه نگرانی برای شارژ آن بی مورد است.

استایلوسهای مبتنی بر واکام با همه ابزارهای لمسی سازگار نیست. به عنوان نمونه خودکار سرفیس پرو برروی گوشی ها و تبلت های معمولی عمل نمینماید. دیجیتایزر واکام  نیز در تجهیزات دیجیتال رده اول از قبیل گلکسی نوت و سرفیس پرو عمل میکند زیرا قادر به افزایش هزینه  تولید این محصولات است. در نتیجه هزینه ابزارهایی که این استایلوس را پشتیبانی می نمایند، بالاتر است. نرم افزارها میبایست به شیوه ای کد نویسی گردند که قادر به تشخیص و استفاده از اطلاعات در رابطه با دیجیتایزر باشند. مثلا از سطوح فشار گوناگون در نرم افزار Microsoft Paint نمیتوان استفاده نمود.

قلمهای استایلوس  بلوتوثی

این نوع از قلمها استایلوس ها بسیار متنوع بوده و دستهای از آنها نیز دارای قیمت و کیفیتی بالا هستند ولی دسته دیگر ساده و ارزانند. انواع ارزانتر در واقع دارای دقت کمی بالاتر از انگشتان کاربر بوده در حالی که گروه پیشرفته از دقت بسیار بالاتری برخوردارند و فقط بر روی سخت  افزارهای مخصوصی عمل می نمایند. با توجه به مطالب قبلی انواع دیجیتایزر واکام برروی ابزارهای بخصوصی فعالیت مینمایند، بنابراین کاربران آیپد اپل در جستجوی یک قلم استایلوس مناسب از قبیل محصولات واکام هستند. استایلوس های بلوتوثی شیوه ای نوین جهت برقرار نمودن ارتباط با تبلتها دارند که آن بکارگیری بلوتوث که به لایه  اضافی در صفحه نمایشگر نیاز ندارد، است. این نوع قلم-ها به صورت پیش فرض دارای فعالیتی همانند یک استایلوس خازنی بوده و هنگامی که با تبلت بلوتوثی جفت می گردند، میتوانند مقدار فشار ایجاد شده را به تبلت اطلاع  دهند. در واقع تبلت قادر است موقعیت قلم استایلوس را تشخیص داده و استایلوس نیز مقدار فشار را برآورد نماید. واکام قلم استایلوس حساس به فشاری را جهت آیپد تهیه نموده که Intuous Creative Stylus نام دارد و ارزش آن 99 دلار است. این استایلوس میتواند 2048 سطح فشار را تشخیص دهد. خوشبختانه این نوع از استایلوس ها با حالت کم  مصرف بلوتوث قادرند مصرف باتری کمتری داشته باشند و دیرتر به شارژ نیازمند شوند.

این نوع استایلوس  نیز همانند لایه  دیجیتایزر واکام، سطح فشار را شناسایی می کند. همچنین در صورتی که ابزاری دارای صفحات لمسی خازنی باشد نیز می توان این استایلوس را به کار برد و سطح فشار برروی صفحه آن را تشخیص داد. با کمک بلوتوث کلیدهای میانبر مختلف تعریف میگردند، بنابراین احتمالا برروی این نوع استایلوس ها کلیدهایی جهت سایر فعالیتها تعبیه می گردد.

جهت به کار بردن بلوتوث نیاز به منبع انرژی است، بنابراین میبایست این استایلوس ها را شارژ نمود و یا باتری آنها را عوض کرد. حداقل یکبار لازم است استایلوس را با تبلت و یا گوشی جفت نمود، در سایر دفعات استایلوس میتواند به هنگام روشن شدن بلوتوث تبلت با آن جفت گردد. هر نرم افزار می-بایست شیوه برقراری ارتباط توسط سیگنال های بلوتوثی را بداند، بنابراین به پشتیبانی نرم افزاری نیاز است. همچنین این استایلوس ها به امکانات الکترونیکی نیازمندند که سبب افزایش هزینه  تولید میشوند. از این رو قیمتی بیشتر در مقایسه با مدلهای خازنی دارند.

کدام استایلوس مناسب ماست؟

چنانچه تبلت و یا گوشی هوشمند شما دارای لایه دیجیتایزر واکام است ، استایلوس مخصوص همان ابزار مناسب است. البته این مدل از استایلوس ها و وسایلی که از آنها پشتیبانی می کند، اندک هستند. انواع خازنی عموما دارای قیمتی پایین بوده ولی از ضخامتی نسبتاً زیاد برخوردارند. در نتیجه جهت تبلت ها و صفحه های لمسی بزرگتر مناسب هستند. بعلاوه مدلهای خازنی بسیار ارزان اغلب قادر به بر طرف نمودن نیاز مشتریان نبوده و کاربر از آن رضایت کافی ندارد، این مطلب مخصوصا درباره گوشی ها صدق مینماید. و اما استایلوس های بلوتوثی که از قیمتی بالاتر برخوردارند و سطح فشار را شناسایی می نمایند. جهت بعضی از تبلت ها از قبیل تبلت ونیو پروی شرکت دل هم استایلوس های بلوتوثی مخصوص طراحی و عرضه شده که با تبلت و نرم افزارهای آن هماهنگ است.

تهیه و قیمت قلم لمسی گوشی هوشمند

از آنجا که در سالیان اخیر مدل های گوناگونی از قلم موبایل با برندهای متنوع به بازار وارد شده است که مشهورترین آنها قلمهای حرارتی، نوری، خازنی و بامبو هستند که هر کدام از آنها دارای فعالیتی متفاوت هستند. قلم نوری عموما یک باتری شارژی دارد که نوشتن با آن راحت و است. قلم نوری نیز سیستمی مشابه با موس داشته که نسبت به دیگر قلم ها از حساسیت بالاتری برخوردار است. قلمهای خازنی ارزان ترین و ساده ترین انواع قلم هستند که بدون باتری و شارژ کار میکنند. قلم نوع بامبو نیز با وزنی متعادل و وجود پوششی مخصوص که برروی نوک قلم موجود است، حس داشتن قلمی واقعی را برای استفاده کننده القا می نماید که این نوع از وسائل ایده آل هنرمندان است. پیشرفت فناوریهای گوناگون از قبیل لوازم جانبی گوشی هوشمند در سال های گذشته سبب رقابت برندهای گوناگونی در زمینه تولید و ایجاد این وسائل شدهاند. جهت تهیه قلم لمسی به عواملی همچون نوع برند، هزینه و مدل تاچ قلم لمسی گوشی موبایل با توجه به فعالیتی که قرار است انجام بدهید و سازگاری آن با گوشی هوشمند خود دقت نمایید.

اگر قصد خرید انواع قلم های لمسی را دارید، پیشنهاد می کنیم سری به فروشگاه سی و سه پل بزنید. فروشگاه سی و سه پل به عنوان یکی از بزرگترین مراکز عرضه لوازم جانبی و قطعات موبایل، انواع مختلفی از قلم های لمسی را برای شما آماده کرده است. اگر قصد خرید انواع مختلفی از قلم های لمسی را دارید، کافیست سری به این فروشگاه بزنید و پس از بررسی انواع مختلفی از قلم های لمسی، محصول مورد نیاز خود را خریداری کنید.

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

پیگیری سفارش

حساب کاربری

جستجو

مشاهده همه محصولات
محصولی پیدا نشد

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم