مشاهده همه محصولات
محصولی پیدا نشد
آخرین نظرات
بدون نظر
جستجو در وبلاگ

مقایسه LCD اورجینال و های کپی

نوشته شده در تاریخ3 سال پیش
دوست داشتن0

شاید برای بسیاری از شما پیش آمده است که تلفن همراهتان در اثر برخورد به زمین، افتادن در داخل آب و یا هر اتفاق دیگری دچار مشکل شود. هر یک از این موارد به تنهایی می تواند باعث از بین رفتن و یا خرابی قسمتی از صفحه نمایش (LCD) اسمارت فون شما شود. شکستن صفحه نمایش و یا خراب شدن آن از معمول ترین اتفاقاتی است که می تواند برای هر یک از ما اتفاق بیافتد.

شاید برای بسیاری از شما پیش آمده است که تلفن همراهتان در اثر برخورد به زمین، افتادن در داخل آب و یا هر اتفاق دیگری دچار مشکل شود. هر یک از این موارد به تنهایی می تواند باعث از بین رفتن و یا خرابی قسمتی از صفحه نمایش (LCD) اسمارت فون شما شود. شکستن صفحه نمایش و یا خراب شدن آن از معمول ترین اتفاقاتی است که می تواند برای هر یک از ما اتفاق بیافتد. امروزه دیگر به ندرت می توان موبایلی را یافت که نمایشگری کمتر از 5 اینچ داشته باشد. با توجه به استقبال کاربران، اغلب گوشی ها با ال سی دی های بزرگ، رزولوشن و کیفیت بالا تولید می شوند. همین امر سبب شده است که حساس ترین و گران ترین قسمت گوشی نمایشگر آن باشد. در اکثر مواقع ما شاهد این هستیم که حدود 90 درصد مواقع تعمیر این قطعه پرخرج ترین قسمت گوشی را به خود اختصاص داده است. با توجه به شرایط اقتصادی کشور طبیعی است که خیلی از افراد به دلیل هزینه بالای ال سی دی، توان خرید تاچ و ال سی دی اصل و جایگزین کردن آن را ندارند؛ از همین رو شاهد افزایش قطعات غیر اورجینال و به اصطلاح های کپی (High Copy) به عنوان راه حل و جایگزینی برای قطعات اصلی هستیم. ال سی دی های های کپی در برابر نسخه اورجینال کیفیت پایین تری دارند اما بسیاری از افراد به دلیل قیمت پایین آن ترجیح می دهند از آنها استفاده بکنند. در این مقاله قصد داریم به مقایسه ویژگی های LCD اصل با نسخه های پایین تر آن بپردازیم و از تفاوت های آنها باخبر شویم. بنابراین توصیه می کنم تا آخر این مقاله با سی و سه پل باشید.

انواع ال سی دی گوشی

در ابتدا و پیش از مقایسه جزئیات آنها نگاهی به تعریف نمایشگرهای اورجینال و های کپی می اندازیم:

LCD اورجینال (OEM)

محصولات اورجینال اختصارا با نام OEM شناخته می شوند. OEM کوتاه شده عبارت Original Equipment Manufacturer به معنای «سازنده قطعات اصلی» است. همانطور که از اسم آن پیداست این قطعه توسط شرکت تولید کننده اصلی دستگاه یا قطعه و مطابق با استانداردهای آن تولید می شود. پس اگر قطعه مورد نظر خود را از یک فروشگاه معتبر خریدید و این عبارت را در کنار آن مشاهده نمودید یعنی محصول خریداری شده شما اصل بوده بوده و کیفیتی برابر با قطعه فابریک خود دارد. از این رو ال سی دی های اورجینال هم با نام ال سی دی OEM شناخته می شوند. همانطور که گفته شد نمایشگر های OEM (اورجینال) به لحاظ جنس و کیفیت همسطح و برابر با نمایشگر های فابریک بکار رفته در گوشی ها هستند و هیچ تفاوتی با آنها ندارند، از همین رو نسبت به سایر ال سی دی ها قیمت بسیار بالاتری دارند به گونه ای که به جای خرید برخی از آنها می توان یک یا دو اسمارت فون دیگر خرید!

LCD غیر اصل (High Copy)

 دسته دیگری از نمایشگرهای موبایل وجود دارد که در مقایسه با نسخه اورجینال آن بسیار ارزانتر هستند. این ال  سی  دی ها اغلب در بازار با نام «های کپی» شناخته می شوند. البته این نمایشگرها اسامی دیگری مانند ال سی دی کپی، ال سی دی درجه یک، ال سی دی گرید آ (Grade A)، ال سی دی گرید آ پلاس (Grade A+) دارند. همچنین از آنجایی که تولید کننده اکثر ال  سی دی های غیراورجینال اسمارت فون ها توسط شرکت های چینی تولید می شود، به این نمایشگر ها «ال سی دی چینی» هم گفته می شود. قیمت ارزان این نمایشگرها به دلیل کیفیت پایین تر آنها نسبت به نمونه های OEM است. در واقع تنها مزیت استفاده از ال سی دی «های کپی»، قیمت پایین تمام شده به هنگام تعمیر موبایل است.

مقایسه نمایشگرهای اورجینال و غیر اورجینال

اکنون نوبت بررسی جزئیات بکار رفته در هر یک از نمایشگرها است. جزئیاتی که به سبب وجود یا عدم وجود هر یک، باعث ایجاد تفاوت های بسیاری بین این دو دسته شده است:

کیفیت و پویایی تصویر: اگر یک تلفن همراه با ال سی دی اورجینال و یک موبایل دیگر دقیقا با همان مشخصات ولی با ال سی دی های کپی را در کنار یکدیگر قرار دهید با کمی دقت متوجه تفاوت کیفیت تصاویر خواهید شد. نمایشگر های اورجینال کیفیت و پویایی تصویر به مراتب بالاتری دارند و تصاویر را شاداب تر نمایش می دهند. طیف رنگ ها در این نمایشگرها به خوبی مشخص است درحالیکه در اغلب نمایشگرهای درجه یک در تفکیک پذیری رنگ ها دچار مشکل می شوند.

روشنایی صفحه و وضوح تصویر: در گذشته استفاده از موبایل در زیر نور آفتاب کار بسیار دشواری بود. اما در سال های اخیر تولیدکنندگان تلفن همراه با تولید و یا استفاده از ال سی دی هایی که روشنایی بالاتری دارند این مشکل را به نوعی حل کرده است. اما اگر به دلایلی مجبور به استفاده از نمایشگر های های  کپی شدید باید با این ویژگی خداحافظی کنید. زیرا ال سی دی های های کپی نسبت به ال سی دی های فابریک تلفن همراه وضوح تصویر بسیار پایین تری دارند و تنها ال سی دی های اورجینال از نظر تولید روشنایی و وضوح تصویر مشابه نسخه فابریک موبایل هستند.

طول عمر و کارکرد نمایشگر: یکی از تفاوت های عمده نمایشگرهای اورجینال و غیر اورجینال طول عمر آن ها است. دوام ال سی دی های غیر اورجینال کمتر از نسخه اصلی است و در شرایط عملکردی مشابه زودتر خراب می شوند. اکثر تعمیرکاران موبایل معتبر به هنگام تعویض نمایشگر به دلیل طول عمر بالای نمایشگر های اورجینال، استفاده از آن ها را توصیه می کنند.

سرعت پاسخ دهی در هنگام تاچ: مهمترین و ملموس ترین تفاوت بین ال سی دی های اورجینال و های کپی سرعت عملکرد آنها درهنگام تاچ (لمس کردن) گوشی است. اگر از ال سی دی های های  کپی استفاده کنید در همان لحظات اول متوجه تاخیر در عملکرد و سرعت پاسخ دهی گوشی خواهید شد. هرچند که این تاخیر در ابتدا ممکن است زیاد به چشم نیاید اما با گذشت زمان با افت کیفیت ال سی دی سرعت عملکرد آن کاهش خواهد یافت که برای کاربر بسیار آزار دهنده خواهد بود. این در حالی است که نمایشگر های اورجینال عملکردی مانند نمایشگر اصلی اسمارت فون دارند و هیچ تاخیر و اختلالی در آن ها مشاهده نمی شود.

قیمت: قیمت تنها مزیت ال سی دی های های کپی قیمت بسیار کمتر آن ها نسبت به نسخه های اورجینال است. این تفاوت قیمت گاهی بسیار زیاد است و بعضا با 40 تا 50 درصد از قیمت ال سی دی اورجینال می توان مشابه های کپی آن را تهیه کرد که رقم قابل توجهی است. اما توجه داشته باشید که در تمام مواردی که بررسی کردیم کیفیت ال سی دی اورجینال بسیار بالاتر از نمونه غیراورجینال آن است.

آنچه گفته شد اصلی ترین تفاوت های نمایشگرهای OEM و High Copy بود. دیدیم که در بسیاری از فاکتور ها نمایشگرهای اورجینال بهتر هستند. اما با این حال خرید ال سی دی اورجینال همیشه نیاز نیست! و لازم نیست برای خرید نمایشگر هزینه زیادی انجام دهیم.

چه زمانی ال سی دی High Copy بخریم؟

بسیار پیش آمده است که افرادی را دیده ایم که از دو گوشی مختلف استفاده می کنند. اغلب این افراد دارای یک اسمارت فون پرچم دار هستند که امور مربوط به وبگردی، استفاده از پیام رسان ها، فیلم برداری و دیگر کارهای معمول خود را با آن انجام می دهند؛ گوشی دیگر هم یک گوشی میان رده و یا پایین رده است که تنها از آن برای ارسال پیام و یا تماس تلفنی استفاده می کنند. اگر شما از این دسته افراد هستید و گوشی دوم شما دچار مشکل شد (بدلیل استفاده کمتر از موبایل اصلی در بیرون از منزل اکثر مواقع این اتفاق می افتد برای گوشی دوم می افتد.) پیشنهاد می شود که بجای استفاده از ال سی دی های OEM که هزینه بالایی دارد به یک نمایشگر High Copy اکتفا کنید. چون با توجه به نوع استفاده از این گوشی نیازی به نمایشگر اورجینال نخواهید داشت و در عین حال که گوشی شما کارکرد اصلی خود را حفظ کرده است با یک قیمت پایین تر آن را تعمیر می کنید. البته این موارد یک امر سلیقه ای است و ممکن است افراد بنا به توان خرید ال سی دی اورجینال و یا حساسیت هایی که در این زمینه دارند همچنان ترجیحشان استفاده از نمایشگر های اورجینال باشد.

اما بیشتر افراد فاقد گوشی دوم هستند و یا ممکن است اسمارت فون دوم آنها نیز گران قیمت باشد و مجبور به استفاده از نمایشگر های اورجینال باشند. باتوجه به فراوانی تولیدات چینی بی کیفیت بسیاری از افراد این نگرانی را دارند که درهنگام خرید نمایشگر، بجای ال سی دی اورجینال نمونه غیر اورجینال و فیک به آن ها فروخته شود. از این رو دنبال راهی برای شناسایی ال سی دی اورجینال از ال سی دی های کپی هستند:

تشخیص ال سی دی اورجینال (OEM) از ال سی دی غیراورجینال (High Copy)

مشاهده کیفیت محتوا: همانطور که پیش تر در قسمت بررسی «کیفیت تصاویر» دو نمایشگر اشاره شد، کیفیت محتوایی ال سی دی های OEM بسیار بیشتر از نسخه High Copy است. ساده ترین راه تشخیص نمایشگر اورجینال با نسخه  های کم کیفیت، قراردادن آن ها در کنار یکدیگر و در شرایط یکسان و بررسی کیفیت نمایشی آنها است.

 بررسی پدهای محافظ برروی کابل: تقریبا برروی تمام ال سی دی های اورجینال پدهای بسیار باکیفیت و نرمی به منظور محافظت از کابل ال سی دی تعبیه شده است. بسته به نوع ال سی دی ممکن است این پدها بر روی تمامیِ کابل و یا قسمت مهم و حساس آن استفاده شده باشد. آنچه که مشخص است این است که در بیش از 90 درصد موارد ال سی دی اورجینال دارای پد محافظتی است؛ در حالیکه ال سی دی های غیراورجینال و های کپی فاقد پد های محافظتی بوده و حتی در صورت استفاده، این پدها جنس بی کیفیتی داشته و اغلب زبر و سخت هستند.

بررسی  لوگو و آرم شرکت سازنده: در بیشتر نمایشگر های OEM ما آرم شرکت سازنده محصول را می بینیم. به عنوان مثال در ال سی دی های شرکت اپل در دو سوی هرکدام از کابل های ال سی دی لوگوی شرکت حک شده است. اما در ال سی دی های های کپی این مسئله رعایت نشده و آرم شرکت حک نمی شود.

بررسی پد و چسب نگهدارنده سنسور نور: بررسی این مورد یکی دیگر از روش های تشخیص تفاوت  نمایشگر اورجینال و غیر اورجینال است. در ال سی دی های اورجینال شاهد استفاده از پدها و چسب نگهدارنده برای حفاظت از سنسور نور محیط هستیم که کیفیت خوبی دارند. ولی در ال سی دی های رده پایین اینگونه نیست و حتی ممکن است نمایشگر مذکور فاقد چسب نگهدارنده سنسور باشد.

بررسی مکان قرارگیری لنز دوربین سلفی: در بسیاری از ال سی دی های OEM به مانند ال سی دی فابریک موبایل مکان قرارگیری لنز دوربین جلوی گوشی (دوربین سلفی) توسط نگهدارنده های خاصی پُر شده است. این کار باعث محافظت از لنز دوربین سلفی می شود. درحالیکه در ال سی دی های High Copy تنها محل قرارگیری ساده ای برای لنز دوربین در نظر گرفته شده است.

تفاوت در شماره سریال ها: یکی دیگر از بهترین راه های شناسایی صفحه نمایش اورجینال و های کپی بررسی شماره سریال روی محصول است. ال سی دی های OEM دارای شماره سریال هایی کدر و نچندان ناخوانا هستند و فونت حروف به کار رفته در آن ها کوچک است. اما ال سی دی های High Copy دارای کلماتی بزرگ تر از حد معمول و شماره سریال هایی واضح و روشن هستند. به احتمال زیاد این کار به دلیل افزایش جلب توجه خریداران انجام می شود تا نشان دهند که محصول ارائه شده باکیفیت است!

بررسی چهارچوب نمایشگر: از دیگر راه های تشخیص ال سی دی اورجینال با مدل های کپی بررسی قسمت فریم ال سی دی آن ها است. ال سی دی های OEM دارای فریم های کاملا صاف و صیقل داده شده هستند و اگر بر روی فریم آن ها دست بکشید هیچ گونه ناهمواری بر روی آن را حس نخواهید کرد. از آنجایی که در تولید ال سی دی های High Copy آنطور که باید ظرافت لازم به عمل نمی آید دارای چهارچوب هایی با سطح ناهموار هستند. البته این کار کمی نیاز به دقت دارد تا متوجه اختلاف آن ها شوید.

بررسی براق بودن ال سی دی: ال سی دی های High Copy بمنظور جلب توجه بیشتر خریداران حالتی به مراتب براق تر و پر زرق و برق تر از حالت معمول دارند زیادی به چشم می آیند. این در حالیست که در نمایشگر های OEM چنین حالتی وجود ندارد و گاها بصورت کدر و مات تر از مدل های غیراورجینال تولید می شوند.

آنچه گفته شد مهمترین و اصلی ترین راه های تشخیص جنس اورجینال از های کپی است. برای شناسایی یک جنس خوب از مدل فیک آن شما نیازمند دقت و گاها تخصص و تجربه بسیار زیادی هستید در غیر اینصورت خرید موفقی نخواهید داشت.

اغلب کاربران کار تهیه و نصب ال سی دی را بردوش تعمیرکار موبایل خود می گذارند که همین امر نگرانی هایی را در رابطه با نصب ال سی دی های کپی به جای ال سی دی اصل در تلفن همراه را بوجود آورده است. در زیر نکته ای در رابطه با این موضوع برای شما آورده ایم که می تواند بسیار مفید باشد.

چگونه از نصب ال سی دی اورجینال توسط تعمیرکار بر روی تلفن همراه خود مطمئن شویم؟

اگر قصد تعویض ال سی دی موبایل خود را دارید اولین و شاید مهمترین کاری که شما باید انجام دهید پیدا کردن یک تعمیرکار معتبر و کار درست است. این کار را با پرسش و پاسخ از افرادی که تجربه مشابهی در زمینه تعویض نمایشگر داشته اند می توانید انجام دهید. اگرچه تعداد تعمیرکاران معتبر بسیار کم و انگشت شمار است اما پیدا کردن آن ها غیر ممکن نیست. بسیاری از تعمیرکاران سودجو ال سی دی گوشی شما را با ال سی دی سالم یک گوشی مشابه و خراب دیگر تعویض کرده و با اسم ال سی دی اصل شما را فریب می دهند. بنابراین اصلی ترین نکته در هنگام تعویض صفحه  نمایش گوشی، یافتن تعمیرکار معتبر و کار درست است.

راه دیگر خرید ال سی دی باکیفیت، خرید از مراکز و فروشگاه های معتبر است. فروشگاه لوازم جانبی و قطعات موبایل سی و سه پل، انواع مختلفی از ال سی دی های باکیفیت موبایل را برای مدل های مختلف به شما ارائه می دهد. اگر قصد خرید LCD بسیار باکیفیت موبایل با قیمت مناسب را دارید، بهتر است سری به فروشگاه سی و سه پل بزنید و مدل مورد نیاز خود را جستجو نمایید تا با اطمینان کامل، ال سی دی مورد نیاز خود را خریداری کنید.

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

پیگیری سفارش

حساب کاربری

جستجو

مشاهده همه محصولات
محصولی پیدا نشد

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم