مشاهده همه محصولات
محصولی پیدا نشد
آخرین نظرات
بدون نظر
جستجو در وبلاگ

راهنمای جامع خرید محافظ صفحه نمایش

نوشته شده در تاریخ3 سال پیش
دوست داشتن1

اگر چه اخیرا با ارائه فناوری هایی مانند گوریلا گلس، صفحه نمایش گوشی های هوشمند نسبت به قبل در برابر ضربه و خط و خش مقاوم تر شده اند، اما با وجود این پیشرفت هنوز احتمال اینکه بر حسب تصادف و غیر منتظره، آسیبی به صفحه نمایش موبایل وارد شود، وجود دارد.

اگر چه اخیرا با ارائه فناوری هایی مانند گوریلا گلس، صفحه نمایش گوشی های هوشمند نسبت به قبل در برابر ضربه و خط و خش مقاوم تر شده اند، اما با وجود این پیشرفت هنوز احتمال اینکه بر حسب تصادف و غیر منتظره، آسیبی به صفحه نمایش موبایل وارد شود، وجود دارد. امروزه هزینه گوشی های هوشمند بسیار گران است و صفحه نمایش ها  یا همان تاچ و ال سی دی در این گرانی سهم چشم گیری دارند، به خصوص در موبایل های پرچمدار سوپر آمولد AMOLED یا پنل های با کیفیت دیگر که برای تعویض صفحه نمایش در این سری موبایل های هوشمند، باید هزینه زیادی متقبل شوید تا حدی که امکان دارد گاهی این بها با هزینه نصف بیشتر موبایل برابری کند. بنابراین حفاظت از صفحه نمایش اهمیت زیادی برای کاربران دارد. مهمترین قسمت یک موبایل هوشمند از دید کاربران صفحه نمایش گوشی است؛ گوشی های هوشمند دیگر مجهز به دکمه فیزیکی نیستند و فقط بعضی سری ها مجهز به یک دکمه فیزیکی برای دسترسی راحت تر به صفحه home (صفحه اصلی) در پایین صفحه نمایش خود هستند. اتفاقات نادری باعث از کار افتادن کامل صفحه نمایش می شوند اما امکان آسیب دیدگی های ناچیز و معمولی مثل خط افتادن یا ترک خوردن بسیار زیاد است که با استفاده از یک محافظ صفحه نمایش می توانید از این آسیب ها تا حد زیادی جلوگیری کنید و سلامت این بخش را تضمین کنید. حال به یک راهنما برای خرید محافظ صفحه نمایش نیازمندید، چون هنگام رفتن به فروشگاه های ارائه دهنده لوازم  جانبی گوشی های موبایل، خیلی از این محصولات را مشاهده خواهید کرد که رنج قیمت آنها ممکن است از دو تا پنجاه دلار باشد. در گذشته محافظ صفحه نمایش ، به یک لایه پلاستیکی گفته می شد که با قرار گرفتن بر روی صفحه نمایش موبایل، از کثیف شدن آن جلوگیری می کرد. حال انواع متنوعی از محافظ ها در بازار یافت می شود که در این مقاله از وبلاگ فروشگاه اینترنتی سی و سه پل، به معرفی آن ها می پردازیم.


امروزه، تنوع محافظ صفحه نمایش بسیار زیاد است بطوریکه کاربران محبوب ترین آن ها را به اسم گلس می شناسند. این مدل از  محصولات محافظ صفحه نمایش دارای ضخامت زیادی است و به دلیل داشتن ساختار فشرده و حرارت دیده، هنگامی که ضربه ای محکم  به آن وارد میشود، ترک برمی دارند. به این صورت، انرژی آزاد می شود و روی نمایشگر اصلی فشاری وارد نمی شود. برای انتخاب بهترین محافظ صفحه نمایش، این راهنما برای خرید گلس را از دست ندهید.

آیا شما به یک محافظ صفحه نمایش نیاز دارید؟

امکان دارد در تیزرهای تبلیغاتی برخی از دستگاه ها، استفاده از شیشه های گوریلا گلس را به عنوان لایه ای محافظ مشاهده کرده باشید. حال این سوال پیش می آید که آیا با گرفتن یک موبایل که دارای شیشه گوریلا گلس است، باز هم به یک محافظ صفحه نمایش جانبی نیاز خواهیم داشت؟ جواب مثبت است. در بسیاری از موبایل های اسمارت مشاهده می کنیم که از برخی شیشه های ضد خش مثل گوریلا گلس، دراگون تریل یا... استفاده شده است. با اینکه این دسته از شیشه ها در مقابل خط و خش و ترک مقاوم هستند، اما به عنوان محافظی همه جانبه از پنل لمسی موبایلتان نمی توانید روی آن ها حساب کنید. در هنگام قرار گرفتن موبایل در جایی که دارای شن و ماسه زیادی است و یا احتمال وارد شدن ضربه به صورت ناگهانی وجود دارد، این شیشه های محافظ توانایی جلوگیری از آسیب رسیدن به صفحه نمایش را ندارند. یک محافظ صفحه نماشگر خارجی، علاوه براینکه در برابر خط و خش و ترک مقاوم است می تواند به عنوان یک لایه محافظ جانبی نیز عمل می کند.

مدل های محافظ از نظر جنس

محافظ صفحه نمایش PET: این کلمه مخفف شده عبارت Polyethylene Terephthalate است. Polyethylene Terephthalate برای معرفی نوع مخصوصی از پلاستیک به کار می رود که مدل های مختلفی دارد و از هر کدام این مدل ها در یک زمینه خاص استفاده خواهد شد. محافظ های صفحه نمایشی که از این نوع پلاستیک تهیه شده اند دارای دو سمت متفاوت هستند، بطوری که یک سوی آن ها که روی صفحه نمایش قرار می گیرد بوسیله ی سیلیکون پوشانده شده است و طرف دیگر که محیط خارجی با آن در ارتباط است از عنصر پلی استر ساخته شده است. سطح این عنصر با کمک روکشی مات که در برابر خط و خش مقاومتی بالا دارد، احاطه شده است. شاخص هایی که بیان شد در انواع با کیفیت محافظ های PET رعایت می شود. این مدل از گلس ها موجب می شوند که تصویر نمایشگر با وضوحی بیشتر به کاربر ارائه شود و همچنین مقاومت نمایشگر را در مقابل خط و خش بوسیله لایه محافظ خود بالا می برند.

یکی از نکات منفی دسته ی PET از گلس ها، تاثیر محدود در مقاوم سازی نمایشگر است به این صورت که مقاومت پایینی برای مقابله با خط و خش دارند و تنها در حد سکه و کلید می توان بر مقابله روی آن ها حساب باز کرد و نهایتا از باقی ماندن اثر انگشتان بر روی صفحه جلوگیری نمود. در زمینه مقاومت در برابر خراشیدگی شیشه های گوریلا بسیار بهتر عملی می کنند. نکته منفی بعدی که می توان نام برد، در زمینه استفاده از پلاستیک در ساخت این گلس ها است، چرا که با گذشت زمان و با قرار گرفتن در معرض چربی انگشتان و یا اشعه های خورشید کدر می شوند و شفافیت سابق را نخواهند داشت.

این گروه از محافظ ها، مقرون بصرفه ترین نوع موجود در بازار هستند و با توجه به مقاومت پایینی که دارند برای کسانی مناسب است که دارای موبایل های اسمارت قدیمی و ارزان قیمت هستند. کلیت محافظ های از نوع PET موجود در بازار دارای کیفیتی شبیه بهم هستند اما خرید برند های معتبر می تواند دارای مزیت هایی باشد. برای نمونه چسبندگی محافظ صفحه نمایش و یا مقاومت و دوام کناره های آن مناسب خواهد بود و شاهد کنده شدن گلس با هر اتفاقی نخواهیم بود.

محافظ صفحه نمایش TPU: این کمله مخفف شده عبارت Thermoplastic Polyreuthane است. Thermoplastic Polyreuthane روایتگر نوعی از پلاستیک است که با بهره گرفتن از آن در ساخت محافظ صفحه نمایش شاهد تولید گلس هایی با قابلیت های مثل مقاومت در مقابل چربی، توانمندی در برابر خط و خش، استحکام مناسب و وجود حالتی ارتجاعی خواهیم بود. با توجه به وجود حالت ارتجاعی در محافظ صفحه TPU می توان گفت که این محافظ صفحه نمایش تقریباً توانایی آن را دارد که بصورت خود به خودی حالتش را بهبود بخشد به عبارت دیگر بعد از خراشیدگی های ملایم می بینیم که تا حد زیادی ترکیبش را حفظ نموده و کارایی گلس به درستی اولیه است. جنس نوار های حفاظتی موجود در این مدل از گلس ها پلی اورتان است. پلی اورتان (PU) نام عمومی پلیمرهایی است که دارای پیوند اورتانی است و از آن ها در شیشه های لبه پیشرو هواپیما و نیز شیشه های مورد استفاده در آسیاب های بادی استفاده می شود. همچنین با تولید این گلس ها به خوبی از شیشه ها در جلوی جت های جنگنده محافظت ایجاد می شود. قیمت محافظ های TPU نسبت به گلس PET اندکی گران تر هستند اما چون قدرت محافظت بیشتری نسبت به گلس PET و تجربه کارکرد لمسی بهتری دارند، ارزش پرداختن این مبلغ اضافی را نیز خواهند داشت.

محافظ صفحه نمایش حرارت دیده: در انتها آخرین مدل از محافظ های صفحه نمایش، گلس های حرارت دیده هستند. این مدل از محافظ ها باکیفیت ترین و بهترین محافظ های تولید شده برای گوشی های هوشمند هستند. در ساخت این محافظ صفحه نمایشهای از نوع حرارت دیده از بروز ترین تکنولوژی و برترین عناصر اولیه استفاده شده است. گلس های موبایلی که از نوع شیشه حرارت دیده هستند، اغلب چندین لایه دارند بطور دقیق تر از چهار لایه تشکیل شده اند که شامل لایه اول یک لایه سیلیکونی که نزدیک ترین لایه به صفحه نمایش است و شوک های احتمالی را جذب و خنثی می کند، سپس لایه ی بعدی PET Film بوده که توسط یک چسب به لایه های بعد از خود متصل شده است و بعنوان یک روکش چسبنده بر روی این لایه ها است، سپس یک لایه شیشه حرارت دیده از سمت صفحه نمایش و در آخر بالاترین لایه، لایه ضدچربی است. ممکن است طبق توصیفات، این گلس ضخیم به نظر برسد، اما برخلاف این باور، ضخامت گلس های گرمادیده 0.4 میلی متر است که نسبت به انواع دیگر، مقداری پایین تر بوده و برای نصب بر روی صفحه نمایش آسان تر است. با این حال کیفیت ساخت و قابلیت های این گلس بسیار بهتر از دو نوع دیگر است. یکی از امتیازهای مثبت این گلس ها منتقل کردن بهتر روشنایی است که شفافیت تصویر را تا حد زیادی افزایش می دهد. نکته ی دیگر قابلیت ضد تابش بودن آن است که قدرت مقدار نوری که تابیده می شود را کم می کند و برای افرادی که بیشتر زیر نور خورشید هستند مناسب است. بیرونی ترین لایه این گلس دارای خاصیت ضد چربی است که باعث می شود اثر انگشتان بر روی صفحه باقی نماند. آخرین موردی که می توان گفت و موجب برتری این گلس نسبت به شیشه گوریلا گلس 3 است، قابلیت ضد خاک بودن آن است که برای استفاده در مناطقی مثل سواحل که موبایل در تماس مداوم با خاک است، بسیار کاربردی است. 

گلس UV چیست؟

UV یا UltraViolet در واقع تکنولوژی جدید محافظ نمایشگر شیشه ای با اشعه ماورا بنفش و چسب مایع UV است. این تکنولوژی در محافظ گوشی های خم مورد استفاده قرار گرفته است. گلس UV شامل لامپ UV، چسب مایع UV و محافظ صفحه نمایش شیشه ای شفاف است. با استفاده از تکنولوژی پراکندگی مایع-UV، چسب مایع به طور مساوی بین صفحه و کاور صفحه پراکنده می شود و برای ایجاد یک لایه الکترو استاتیک از طریق روشنایی لامپ UV استفاده می شود. همچنین محافظ UV ترک خوردگی و خورد شدن محافظ های قبلی را تا مقدار زیادی ندارد و این نقطه ضعف را رفع کرده است.
گلس UV وضوح زیادی دارد و از شیشه ای با کیفیت زیاد تهییه شده است که شفافیت 99.9٪ را ارائه می دهد و باعث به وجود آمدن رابط کاربری خوبی با صفحه نمایش می شود. محافظ صفحه نمایش UV خیلی نازک است اما با این حال مقاومت زیادی در مقابل ضربه دارد و در زمان کار کردن با گوشی حد آخر حساسیت لمسی بودن موبایل خود را تجربه خواهید کرد.

اشکال مختلف محافظ صفحه نمایش

بطور کلی گلس ها از نظر ظاهر در سه گروه تقسیم بندی می شوند که در ادامه، هر گروه بصورت جداگانه توضیح داده خواهد شد.

محافظ صفحه نمایش های دو بعدی: محافظ صفحه نمایش های دو بعدی گلس های مسطحی هستند که تمام صفحه نمایش را به خوبی پوشش می دهند. این گلس ها کاملا صاف هستند و مانند دیگر گلس ها هیچ گونه انحنایی بر روی آن ها مشاهده نمی شود.

محافظ صفحه نمایش های دو و نیم بعدی 2.5D: گلس های 2.5D مانند دسته دو بعدی بصورت کامل سطحی کاملا صاف و مسطح دارند. تنها فرق بینشان با دسته 2D وجود انحنا در لبه های محافظ است که این خمیدگی می تواند باعث ضعیف شدن حفاظت از صفحه نمایش موبایل شود. امروزه استفاده از این نوع گلس ها بسیار رواج یافته است و به سادگی در همه جا می توانید این محافظ ها را پیدا کنید. قابل ذکر است که اصطلاح 2.5D، یک اصطلاح عمومی در صنعت موبایل های هوشمند رواج یافته است و هیچگونه استاندارد علمی و فنی در این زمینه برای آن وجود ندارد. قطعا هزینه تولید این نوع گلس به خاطر انحنایی که در آن وجود دارد بیشتر بوده و به همین دلیل گران تر خواهد بود. از جمله گوشی هایی که برای آنها از گلس های 2.5D استفاده می شود می توان به سری گوشی های سامسونگ گلکسی اس و نوت اشاره کرد.

محافظ صفحه نمایش سه بعدی 3D: گلس های سه بعدی برخلاف دو دسته ی قبل، سطح کاملا مسطحی نداشته و خمیدگی و انحنای زیادی در سطح خود دارند. که این انحنا در لبه های گلس تا زاویه 45 درجه خواهد رسید. با توجه به انحنای زیادی که در سطح این نوع گلس وجود هزینه تولید آن تقریبا 3 الی 4 برابر گلس های دو بعدی است، بنابراین قیمت مصرف کننده آن تا 3 برابر قیمت گلس های دو بعدی است. همانطور که در گلس های 2.5D نیز مشاهده کردیم این مدل از گلس ها انحنای موجود در آنها باعث می شود که حداکثر محافظت از صفحه نمایش گوشی انجام نشود و به همین خاطر این مدل از گلس ها بیشتر برای افزایش زیبایی ظاهری موبایل های هوشمند استفاده می شوند. اگر از گلس های3D صفحه نمایش به دلیل ضخامتی که دارند از آنها استفاده نمی کنید، می توانید از محافظ صفحه نمایش های پلاستیکی 2.5D و 2D جهت پوشش و حفاظت صفحه نمایش استفاده کنید که به اختصار این نوع از محافظ ها را TPU می گویند.

انعطاف پذیری محافظ صفحه نمایش

قبل از اینکه محافظ را بر روی صفحه نمایش قرار دهید، آن را در دست خود نگه داشته و کمی تکان دهید. خواهید دید که این لایه ی محافظتی به مقدار کمی خم می شود. نخستین سوالی که ممکن است برایتان پیش آید این است که با توجه به ساخته شدن این محصول از نوع شیشه، علت انعطاف پذیری که دارد چیست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که نه تنها این دسته از محافظ ها، بلکه خود صفحه نمایش گوشی هایی مثل آیفون، آیپد و گوشی های موبایل اندرویدی، نینتندو سوئیچ و انواع دیگری از این مدل وسایل هم خم خواهند شد! شاید باور چنین چیزی سخت و غیر قابل باور باشد.

درست است که ما هم این لایه را که بر روی پنل جلویی گوشی قرار میگیرد و هم لایه ای که بر روی پنجره قرار گرفته و جنس شفافی دارد را شیشه می گوییم، اما این دو ماده بطور کامل با یکدیگر تفاوت دارند. شیشه های معمولی که در پنجره ها به کار می روند ضخامت آنها بسیار بیشتر است اما در عوض استحکام کمتری دارند. قابل ذکر است که فرآیند حرارت دادن به شیشه های محافظ باعث انعطاف پذیری آن ها شده و باعث می شود توان آنها در برابر ضربه افزایش یابد.

9H Hardness چیست و چه اهمیتی دارد؟

هنگام تهیه ی آن مخصوصا هنگام خرید از فروشگاه های اینترنتی، فرمی از ویژگی ها را در قالب یک جدول خواهیم دید، جدولی که عناوین آن با توجه به نوع محصول متفاوت است. در رابطه با یک محافظ صفحه نمایش امکان دارد به بخش های متفاوتی مثل 9H Hardness را برخورد کنید. در ادامه مشخصه هایی زیادی را که ممکن است در رابطه با یک محافظ صفحه نمایش ببینید را توضیح خواهیم داد.

برخلاف طرز تفکر اکثر کاربران که 9H Hardness را یک حد از سختی می دانند، بلکه 9H Hardness معنی اش این است که حتی اگر با مداد 9H که بین تمامی مدادهای استاندارد بسیار سخت است، روی این گلس بکشیم خط و خراشی بر روی صفحه نمایش نخواهد افتاد. راستش را بخواهید، این اصلا معیار وسوسه برانگیزی نیست، اما همین که سازنده آن قدر به کارش ارزش می دهد که تستش کند، قابل ستایش است. اما واقعیت این است که این تست آن چنان ارزشمند نبوده و نمی توان بر پایه ی آن، برداشت خاصی از حد مقاومت یک محافظ صفحه نمایش داشت.

قابلیت های محافظتی

Oleophobic Nano-coating (روکش نانوی ضد چربی): اکثر کاربران به وجود این قابلیت در یک گلس صفحه نمایش اهمیت زیادی می دهند. بر خلاف گلس های پلاستیکی، رد انگشت کاربر بسیار بر روی محافظ ها به جا می ماند. در زمان وجود این توانایی، رد انگشت کمتری بر روی محافظ به جا خواهد ماند و آن مقدار کم نیز با استفاده از یک تیکه پارچه میکرو فیبر به سادگی از بین خواهد رفت.

Military Grade Protection : این تیتر هم کم و بیش روی جلد تبلیغاتی گلس‎های صفحه نمایش به چشم می خورد. اما خام این تبلیغات نشوید! حتی سختی این نوع گلس هم توانایی آن را ندارد که هنگام سقوط گوشی از یک ارتفاع خیلی بلند از شکستن صفحه نمایش محافظت کند.

Privacy Layer (لایه حریم ساز) : یکی دیگر از تبلیغاتی که تنها جنبه تبلیغاتی دارد نه کاربردی، Privacy Layer است. به باور تولیدکنندگان، زمانی که از این قابلیت روی محافظ موبایلتان باشد، امکان دیدن صفحه نمایش موبایل از هر زاویه دیگری بجز دید مستقیم کم خواهد شد. برای مثال در مترو با خیال راحتی و بدون نگرانی از کنجکاوی افراد دیگر می توانید از گوشی خود استفاده می کنید.

Matte Display (صفحه نمایش مات): مقایسه ی مابین صفحه نمایش مات و براق نوعی رقابت قدیمی و سابقه دار است و هر شخصی با توجه به سلیقه ای که دارد ترجیح می دهد کدام یکی را انتخاب کند. البته محبوبیت و کیفیت گلس نمایشگر مات به اندازه نوع براق آن نیست، اما در کل می توان آن را برای موبایل های پرفروش بازار با کمی صرف زمان و جستجو پیدا کرد.

جمع بندی

این را به خاطر داشته باشید که محافظ ها فقط روی صفحه نمایش اصلی را می پوشانند و در صورت خرید حتی بهترین نوع گلس از برندهای معتبر نیز، در حال قرار دادن یک لایه اضافی بر روی صفحه نمایش هستید، به این منظور که نمی توان انتظار محافظت به صورت لبه به لبه را داشت. به همین علت اگر گوشی موبایلتان از گوشه ها سقوط کند و بر زمین بیفتد، هم خود صفحه نمایش و هم محافظ نیز از همان منطقه ضرب دیده ترک می خورند. متاسفانه حقیقت تلخ این است که اکثر برخوردهای به زمین گوشی موبایل، تبلت و یا دیگر دستگاه ها از این نواحی صورت می گیرد. به همین خاطر، چهار گوشه گوشی شما آسیب پذیرترین قسمت های دستگاه هستند. صفحه نمایش گوشی در آغوش بدنه اش است که امنیت دارد. با یک سقوط اگر بدنه آسیب ببیند، صفحه نمایش هم آسیب می بیند، اما گلس های محافظ بخصوص گلس های حرارتی در برابر سقوط گوشی از سمت صفحه به خوبی از آن مراقبت می کند. قابل ذکر است که در یک چنین سقوطی شاید محافظ هیچ آسیبی نبیند، اما این به معنی آسیب نرسیدن به خود صفحه نمایش موبایل نیست. اگر حواستان نباشد و کلیدها و گوشیتان را در یک جیب قرار بدهید، خیالتان راحت است که به صفحه گوشی خراش نمیفتد. مهمترین دلیل برای استفاده از محافظ جلوگیری از خط افتادن بر روی صفحه نمایش است و در هنگام وارد شدن ضربه به صورت مستقیم، در صورت استفاده از یک محافظ ، نمایشگر آسیب کمتری نمی بیند. در نهایت، همه چیز به این برمی گردد که شما به عنوان کاربر حاضر باشید چه چیزی را در برابر کدام امتیاز فدا کنید. آیا زیبایی و سهولت استفاده را ترجیح می دهید یا دوام عمر گوشی و خیال راحت؟

هم اکنون می توانید انواع مختلف محافظ صفحه نمایش را از فروشگاه اینترنتی سی و سه پل خریداری کنید. فروشگاه سی و سه پل، انواع مختلف محافظ صفحه نمایش را با قیمت استثنایی و تضمین اصالت و کیفیت به شما ارائه می دهد تا تجربه خرید اینترنتی مطمئن را برای شما به ارمغان آورد.

نوشته‌های مرتبط
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

پیگیری سفارش

حساب کاربری

جستجو

مشاهده همه محصولات
محصولی پیدا نشد

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم